لزوم تسهیل ورود ناوگان جاده ای ایران و ترکیه به خاک یکدیگر

لزوم تسهیل ورود ناوگان جاده ای ایران و ترکیه به خاک یکدیگر

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای با بیان اینکه تسهیل ورود ناوگان دو کشور ایران و ترکیه به خاک یکدیگر مهم است گفت : حجم مبادلات تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و ترکیه به پنج میلیارد دلار افزایش یافته است .

رضا نفیسی در کمیسیون مشترک حمل ‌و نقل بین‌الملل جاده‌ای بین ایران و ترکیه اظهار داشت : سال ۲۰۱۷ میلادی در مجموع ۶۵ هزار دستگاه کامیون ایرانی وارد ترکیه شد و ۷۸ هزار دستگاه کامیون عبوری ترکیه از ایران گذر کرد . کاهش هزینه و زمان دو عامل مهم ترانزیت کالا از خاک ترکیه و ایران است و این دو عامل بر تسهیل ورود و خروج ناوگان ایرانی از خاک ترکیه و ناوگان ترک از خاک ایران به کشورهای آسیای میانه ، افغانستان و پاکستان بسیار تاثیرگذار است .

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌و‌نقل بین‌المللی سازمان راهداری با اشاره به سابقه تاریخی همکاری‌های مشترک بین ایران و ترکیه در زمینه تجارت کالا و ترانزیت گفت : نخستین موافقت‌نامه حمل‌ونقل بین دو کشور در سال ۱۹۸۰ امضا و اصلاحیه آن نیز در سال ۱۹۹۵ بین دو کشور لازم الاجرا شد . اجلاس کمیسیون مشترک بین دو کشور در سال‌های گذشته غیرمنظم برگزارشده و در دور جدید با توجه به اینکه ایران و ترکیه خواستار ارتباطات بیشتر تجاری و ترانزیتی هستند ، انتظار می رود این جلسات به ‌صورت منظم برگزار شود .

نفیسی افزود : تهران – آنکارا می توانند روابط حمل‌ و نقل بین المللی و ترانزیت خود را توسعه و برگزاری منظم این نشست ها آغازی برای برنامه‌های منظم ترانزیتی بین دو کشور محسوب می شود . جمهوری اسلامی ایران خواستار توسعه روابط با ترکیه است .

این مقام مسئول افزود : ایران و ترکیه سه مرز مشترک برای عبور و مرور دارند و برای ارتقای سطح روابط و تسهیل در عبور و مرور ناوگان‌های دو طرف پیشنهاد شد تا هر سه ماه یک‌بار کمیسیون مشترک در این سه مرز تشکیل شود .

براساس این گزارش ، در این نشست سایم ایچوقلو مدیرکل مقررات جاده‌ای وزارت حمل‌ونقل و ارتباطات و دریایی ترکیه با بیان اینکه توافق بین‌المللی حمل‌ونقل کالا و مسافر میان دو کشور درزمینه جاده‌ای در حال اجرا است ، گفت : همه ‌ساله این کمیسیون مشترک بین دو کشور برگزار می‌شود و مهمترین دستاورد آن حل ‌و فصل مشکلات موجود بر سر راه حمل‌ونقل جاده‌ای  است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.