تشریح آخرین وضعیت نفتکش ایرانی حادثه‌دیده در چین

تشریح آخرین وضعیت نفتکش ایرانی حادثه‌دیده در چین

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این مطلب که هنوز مقصر تصادم بین نفتکش سانچی و کشتی باری مشخص نشده است و این موضوع در زمان خود پیگیری می‌شود ، گفت : در حال حاضر اولویت ما پیگیری وضعیت ۳۱ خدمه نفتکش است .

هادی حق‌شناس عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره اینکه چرا روند اطفاء حریق نفتکش سانچی طولانی شده است افزود : اکنون روند اطفاء حریق نسبت به گذشته بسیار تسریع یافته است و چین از تمام تجهیزات خود برای خاموش کردن آتش استفاده می‌کند .

وی با بیان اینکه کمیته بررسی به وضعیت نفتکش سانحه دیده فشار به دولت چین آورد تا از تمام پتانسیل خود برای مهار آتش استفاده کنند ، تصریح کرد : در روزهای اول گروه امداد و نجات چین فقط در روز به اطفای حریق مشغول بود اما با پیگیری‌های صورت گرفته ، اطفای حریق شبانه روزی شد . زمانیکه در شب اطفاء صورت نمی گرفت ، حریق بیشتر می شد و مجددا کار خاموش کردن آتش سخت می‌شد . اگر این تصادم در ایران رخ می‌داد ما خودمان را به آب و آتش می‌زدیم تا حریق را خاموش کنیم و این نشات گرفته از فرهنگ ما است اما چینی‌ها می‌خواهند حداکثر ایمنی را رعایت کنند . ما هم نمی خواهیم آنها به خطر بیفتند .

برای اطفاء حریق بدشانسی آوردیم

وی ادامه داد : طبق هماهنگی‌های صورت گرفته ، اگر تا فردا اطفاء حریق صورت نگیرد با هلی کوپتر فوم به نفتکش پاشیده خواهد شد . تمام اقدام‌های لازم برای اطفاء حریق صورت گرفته است اما متاسفانه با بدشانسی‌های که پیش آمد آتش خاموش نشد . فاصله از خشکی به کشتی تصادم دیده ، بدی آب و هوا ، موج دریا ، وجود گازهای سمی ، مواد قابل اشتعال در نفتکش و انفجارهای پی در پی باعث شد تا با سرعت نتوان آتش را مهار کرد .

وی در پاسخ به این سوال که چرا چینی ها در همان ساعات اولیه نسبت به اطفاء حریق اقدام نکردند توضیح داد : ساعت ۸ شب به وقت چین این تصادم رخ داد ، کشور چین نمی توانست در همان لحظات اولیه کمک رسانی کند چرا که این اتفاق در ۱۵۵ مایلی بندر شانگهای بود لذا اعزام یدک کش با سرعت بالا حداقل ۷ الی ۸ ساعت زمان بر بود .

 

 

امکان هیچ ارتباط تلفنی با خدمه نیست

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره احتمال زنده ماندن خدمه نفتکش افزود : کل اتاق‌ها زیر پل فرماندهی است که به مخازن نزدیک نیست لذا احتمال هر موضوعی وجود دارد . امیدواریم خدمه دچار سانحه نشده باشند . در آن قسمت مشکلی به جهت آب و غذا وجود ندارد اما وجود اکسیژن بستگی به انفجارها دارد . متاسفانه امکان هیچ ارتباط تلفنی با خدمه وجود ندارد .

وی در پاسخ به این سوال که مقصر تصادم کشتی باری و نفتکش سانچی مشخص شده است ، خاطرنشان کرد : خیر هنوز مشخص نیست . اما کمیته سوانح ایجاد شده است که این موضوع را پیگیری کند . در این کمیته نماینده سازمان بنادر و دریانوردی ، نماینده پاناما و کشتی باربری حضور دارند . تاکنون نیز نتوانسته ایم با کرور کشتی باربری که با نفتکش سانچی تصادم کرده است ، گفت و گویی داشته باشیم . چینی ها اجازه این کار را نمی دهند .

اولویت ما پیگیری وضعیت خدمه است

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تصادف در خشکی و دریا متفاوت است گفت : باید جعبه سیاه رمزخوانی شود تا بتوانیم علت دقیق حادثه را متوجه شویم . تا رمز خوانی صورت نگیرد تمام صحبت ها در حد حدس و گمان است . نفتکش بیمه داخلی و خارجی است لذا از این حیث مشکلی وجود ندارد اما اولویت ما در این مقطع پیگیری وضعیت خدمه نفتکش است .

وی در خصوص اینکه آیا نفتکش هنوز مواد اشتعال زا دارد ، تاکید کرد : کشتی هنوز سبک نشده و به نظر می رسد که همچنان بار اولیه آن در مخازن هست . هر چند که با انفجار صورت گرفته آب هم وارد نفتکش شده است . ما به جهت اعزام نیرو و کمک اکنون هیچ کمبودی نداریم .

سیروس کیان ارثی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش نیز درباره آخرین اقدامات برای اطفاء حریق نفتکش گفت : تا زمانیکه اطفای حریق صورت نگیرد امکان ورود به نفتکش وجود ندارد اما این احتمال هست که امشب با خاموش شدن آتش گروه امداد و نجات بتواند وارد نفتکش حادثه دیده شود . در حال حاضر هیچ اطلاعاتی در مورد خدمه نداریم ولی تمام سعی خود را خواهیم کرد که با کمک کشتی های آتشخوار اطفاء حریق سریعتر انجام شود .

وی با بیان اینکه نفتکش سانچی صد مایل از محل حادثه دور شده است افزود : بدی آب و هوا و انفجارهای متعدد باعث شده سرعت اطفاء حریق کاسته شود اما با حضور نیروهای کمکی امیدواریم سریعتر به خدمه نفتکش حادثه دیده برسیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.