تمام ایران، یک سامانه پایانه بار مجازی

تمام ایران، یک سامانه پایانه بار مجازی

بخش حمل‌ونقل جاده‌ای با آمار سالیانه 600 میلیون تن جابجایی کالا و 10 میلیون تن ترانزیت کالا نقش مهمی در حمل و نقل داخلی و بین‌المللی ایفا می‌کند.

اگرچه تمام سخت‌افزارهای لازم برای اداره حمل‌و‌نقل بار جاده‌ای کشور در کشور مهیا است، اما یک اشکال جزیی وجود دارد و آن مسئله نرم‌افزاری هماهنگی بخش‌های خصوصی مختلف دخیل در امر جابجایی کالای جاده‌ای است. متاسفانه هنوز سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دیتابیسی کامل از بارهای در انتظار کامیون و کامیون‌های در انتظار بار ندارد، اما با چه نرم‌افزاری امکان این بررسی مهیا خواهد شد؟

خوشبختانه سازمان راهداری وارد فاز جدیدی شده است و در نظر دارد تا بارنامه کاغذی را از سیستم حذف کند، اگر این امر میسر شود و این روند کامل گردد به نحوی که ارتباط بین صاحبان کالا، شرکت‌های حمل و شرکت‌ها با کامیون داران از یک پروتکل واحد بهره‌مند شود و بازارگاه‌های الکترونیکی حمل کالا میدان‌داری تمام این پروسه حمل را عهده‌دار شده و از سنت‌های زیان‌بار اداره شرکت‌ها و ارتباط آنها با کامیون‌داران به مدرنیته‌ای علمی گذر شود، یقینا نتیجه بهتری حاصل خواهد شد .

به طور قطع اگر با عدالت در توزیع بار و عدالت در اختصاص کرایه در چهار چوب تن بر کیلومتر در این مراکز بار روبرو باشیم شرایط فنی و اقتصادی حمل و نقل بهبود خواهد یافت. اما چگونه؟

پیشنهاد می‌‌شود سامانه پایانه مجازی به صورت ملی و یک پایگاه اطلاعاتی کامل از ثبت درخواست شرکت‌های حمل‌و‌نقل برای کالای در انتظار حمل و ثبت درخواست کامیون و کشنده‌های در انتظار بار برای کل کشور ایجاد شود و با ثبت مکان کامیون ها بر اساس سخت افزار سپهتن، نرم‌افزارهای پایشی و آنالیز دیتای بالا و بازارگاه‌های الکترونیکی که در حال شکل‌گیری هستند، در مجموع خدماتی ارائه شود که عدالت بر جامعه حمل‌ونقل حاکم گردد.

در این سامانه ملی بعد از صدور بارنامه برای کامیون مذکور نوبتی برای استان مقصد یا کلونی بار مقصد در نظر گرفته شود و به راننده اعلام گردد تا در زمان مشخص (بسته به طول مسیر و مدت زمان لازم برای رانندگی ) در مقصد حاضر باشد.

برگرفته از: تین‌نیوز | مالک نخعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.