آمادگی دو شرکت برای انجام سرمایه گذاری در طرح بانکرینگ بندر چابهار

آمادگی دو شرکت برای انجام سرمایه گذاری در طرح بانکرینگ بندر چابهار

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت : راه اندازی بانکرینگ ( سوخت رسانی به کشتی ) در بندر چابهار نیازمند بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری در این بخش است .

بهروز آقایی افزود : با اجرای طرح بانکرینگ در بندر چابهار بخش قابل توجهی از کشتی های عبوری از این منطقه می توانند سوخت مورد نیاز خود را از این بندر تامین کنند .

وی با بیان این که تاکنون ۲ شرکت برای انجام سرمایه گذاری در طرح بانکرینگ بندر چابهار اعلام آمادگی کرده اند ، گفت : یکی از این متقاضیان شرکت سوآپه سوئد است که برای انجام سرمایه گذاری در این طرح در بندرچابهار درخواست سرمایه گذاری خود را ارائه کرده است .

به گفته وی ، بندر چابهار در جنوب شرقی ایران از ظرفیت های بسیار بالایی در حوزه های دریایی و بندری برخوردار است و سرمایه گذاری در حوزه بانکرینگ می تواند به تحولات اقتصادی منطقه سرعت بیشتری بدهد، ضمن این که بندر چابهار از لحاظ ارزش افزوده ، تخفیف ها ، عوارض و انبارداری قابلیت های زیادی برای سرمایه گذاری دارد . با بهره برداری از فاز نخست طرح توسعه بندر و با اتصال شبکه ریلی و تکمیل زیرساخت های حمل و نقل از جمله جاده های ترانزیتی، این بندر به یکی از مناطق مهم تجارت و توسعه اقتصادی منطقه تبدیل می شود .

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان بیان کرد : به دلیل موقعیت راهبردی بندر چابهار هم اکنون شرایط پهلوگیری بزرگترین کشتی های جهان در این بندر فراهم شده و این مساله می تواند در کاهش هزینه های واردات و صادرات کالا بسیار تاثیرگذار باشد .

وی، قابلیت پهلوگیری کشتی های بزرگ تجاری با آبخور ۱۶.۵ متر ، تخلیه و بارگیری سالیانه ۸.۵ میلیون تن کالا و موقعیت مناسب ترانزیتی برای حمل و نقل کالا از این بندر به کشورهای آسیای میانه را از مزیت های بندر چابهار اعلام کرد . هم اکنون بندر چابهار دارای بیش از ۳۳ هزار مترمربع انبار ، ۷۴۰ هزار ظرفیت ترمینال کانتینری و ۱۵ پست اسکله به طول ۳ کیلومتر است و از تجهیزات مدرن بندری برای تخلیه و بارگیری کالا استفاده می کند .

بندر چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان تنها بندر اقیانوسی کشور و سرزمین موج و مرجان از شمال به شهرستانهای نیکشهر ، قصرقند و سرباز ، از شرق به کشور پاکستان ، از جنوب به دریای عمان (مکران) و از غرب به کنارک متصل است .

این شهرستان زیبا و ساحلی در منطقه مکرانِ بلوچستان از ۲ شهر به نام های چابهار و نگور ، سه بخش مرکزی ، دشتیاری و پلان ، شش دهستان و ۴۳۸ روستا تشکیل شده است و تا زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان ۶۴۵ کیلومتر فاصله دارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.