واردات مواد اولیه از آلمان

آلمان تقریبا به همه جای جهان کالا می فرستد. هستند کشورهایی که واردات از آلمان و مصرف کالاهای صنعتی باکیفیت و پیشرفته این کشور را باعث افتخار خود می دانند. آلمان بویژه پس از ملحق شدن دو آلمان شرقی و غربی به قدرت بلامنازع اقتصادی اروپا تبدیل شده است. تکنولوژی بالا، کیفیت ساخت و تنوع شگفت انگیز محصولات صنعتی این کشور و نیز دوری سیاستمداران آلمانی از تنشهای مخرب منطقه ای و سیاسی باعث شده است تا در زمینه واردات و صادرات همواره کشوری قابل اعتماد تلقی شود. ماشین آلات بزرگ و پیشرفته، اتومبیل، ابزار کار، لوازم خانگی، سیستمهای مخابراتی و صنایع هوایی تنها بخش کوچکی از تولیدات این کشور است. واردات ایران از آلمان در دهه های گذشته گاهی با فراز و نشیب همراه بوده اما هیچگاه قطع نشده است.

شرکت حمل و نقل بین المللی ایساتیس راه پارس با شناخت نیاز های مشتریان خود و راه اندازی ناوگان مستقیم در مسیر دو کشور آلمان و ایران با نمایندگانی توانمند در کشور آلمان میتواند خدمات ذیل را به مشتریان خود ارائه دهد:
– ترابری هرگونه بار نظیر خرده بار(گروپاژ)، بار های غیر تجاری نظیر اثاثیه منزل، محموله های خطرناک و بارهای حجیم و غیر متعارف
– خدمات حمل انواع بار های نمایشگاهی به صورت رفت و برگشت
– حمل انواع بار زمینی با ماشین های کفی (کانتینر بر)، چادری، تانکردار و یخچالدار
– حمل بار به صورت زمینی، هوایی و دریایی بین دو کشور آلمان و ایران (تمامی شهر ها)
– حمل بار از آلمان و ترنسشیپ بار در کشور ثانویه و سپس حمل از کشور ثانویه به ایران
– ارائه خدماتی نظیر خدمات گمرکی و ترخیص کالا از گمرکات در آلمان

شما میتوانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر راه های ارتباطی خود را از طریق صفحه ارتباط با ما انتخاب نمایید.

در مقاله زیر تلاش شده درباره بخشی از آنچه برای تجارت با آلمان باید بدانیم اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار گیرد.

آلمان (به آلمانی: Deutschland) با نام رسمی جمهوری فدرال آلمان، کشوری در قاره اروپا با پایتخت برلین است. آلمان از شمال با دریای شمال، دانمارک و دریای بالتیک، از شرق با لهستان و جمهوری چک، از جنوب با اتریش و سوئیس و از غرب با فرانسه، لوکزامبورگ، بلژیک و هلند مرز دارد. آلمان از نظر مساحت ۶۳امین کشور جهان و با ۸۲ میلیون نفر، پرجمعیت‌ترین کشور اروپا است.

آلمان دارای نظام سیاسی جمهوری فدرال دموکراتیک پارلمانی بوده و دارای ۱۶ ایالت است. این ایالت‌ها می‌توانند در برخی مسایل مستقل عمل کنند. سازماندهی دولتی بر پایهٔ قانون اساسی است. در رأس دولت رئیس جمهور قرار دارد که نقش وی نمادین است. رئیس حکومت صدراعظم است. وی تعیین‌کنندهٔ سیاست حکومتی است.

آلمان هم اکنون یکی از صنعتی‌ترین کشورهای جهان است و به عنوان ثروتمندترین عضو اتحادیه اروپ، موتور اقتصادیِ حوزهٔ پولیِ یورو محسوب می‌شود. شهرهای بزرگ آلمان برلین، هامبورگ، مونیخ و فرانکفورت می‌باشند.

آلمان در دو جنگ جهانی اول و دوم نقش گسترده‌ای داشت و در پی این دو جنگ خسارت‌های زیادی را متحمل شد. پس از پایان جنگ با وام‌هایی که از کشورهای متفق گرفت، توانست کشور را بازسازی کند. جمهوری فدرال آلمان هم‌اکنون یکی از اعضای سازمان ملل متحد، ناتو، کشورهای گروه هشت و گروه پنج بوده و از بنیانگذاران اتحادیه اروپا است.

اتباع خارجی

بالاترین میزان حضور اتباع خارجی در ایالت‌های هامبورگ، هسن، برلین و بادن-وورتمبرگ است. اتباع خارجی در ایالت‌های جدید کمتر از ۲ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند. حدود ۱۹% جمعیت آلمان، از خانواده‌های مهاجر هستند یا خود مهاجر بوده‌اند. هامبورگ بالاترین میزان مهاجران را به خود اختصاص داده‌است. جمعیت مهاجران این ایالت به نسبت کل جمعیت حدود ۳۰% است. جامعهٔ مهاجر آلمان از ۱۷٫۹% از ترکتباران، ۱۳٫۱% لهستانی‌ه، ۸٫۷% روس‌ه، ۸٫۲ قزاق‌ها و ۵٫۳% ایتالیایی‌تباران تشکیل شده‌است.

اشتغال

حدود ۴۰ میلیون نفر از جمعیت مشغول به کار هستند، از این تعداد ۵۳٫۲ درصد مرد و ۴۶٫۸ درصد را زنان تشکیل می‌دهند. حدود ۲٫۱ میلیون نفر نیز در آلمان فاقد کار بودند که، نرخ بیکاری بین این افراد (۱۵–۷۴ ساله) ۵٫۱% بوده‌است.

ضریب جمعیتی

۴۱ میلیون از جمعیت آلمان را زنان و ۳۹ میلیون باقی‌مانده را مردان تشکیل می‌دهند. حدود ۱۸ میلیون ازدواج در آلمان ثبت شده ‌است. جمعیت زیر ۱۸ ساله‌های آلمان حدود ۱۵٫۷% کل جمعیت را تشکیل می‌دهد. ۱۴٫۱% جامعهٔ آلمان ۱۸–۲۹ سال سن دارند. ۲۸٫۲% جمعیت ۳۰–۴۹ ساله هستند. ۵۰–۶۴ ساله‌های این کشور ۲۰٫۸% جامعه را تشکیل می‌دهند و ۲۱٫۲% درصد جمعیت نیز بالای ۶۵ سال سن دارند.

زبان

زبان رسمی کشور آلمان، زبان آلمانی است. حدود ۹۵% مردم این کشور به این زبان گویش می‌کنند. بزرگترین گروه زبانی که توسط مهاجران صحبت می‌شود، زبان ترکی است با ۱٫۸% جمعیت و زبان کردی با ۰٫۳% جمعیت.

سیاست خارجی

آلمان در سیاست خارجی بازیگر تنها نیست. سیاست آن تقویت بلوکی است که «غرب» خوانده می‌شود. آلمان در این بلوک سیاست خود را پیش می‌برد. یک وجه اصلی سیاست خارجی آلمان فعالیت آن در صحنهٔ اروپا و جهان در چارچوب اتحادیهٔ اروپاست. آلمان نزدیکی ویژه‌ای با فرانسه دارد. همکاری و همراهی با ایالات متحده آمریکا رکن دیگری از سیاست خارجی آلمان فدرال است. آلمان با اسراییل روابط دوستانهٔ ویژه‌ای دارد و تقویت مناسبات با کشورهای عربی را نیز همواره جزو اولویتهای سیاسی خود قرار داده‌است. در سرتاسر جهان مبنای اعلام‌شده سیاست خارجی آلمان تحکیم صلح، گسترش روابط مودت‌آمیز و کمک به رشد اقتصادی خاصه در جهان سوم است. در سالهای اخیر حقوق بشر به یک مفهوم راهنمای عمده در سیاست خارجی آلمان بدل شده‌است.

رابطه آلمان و ایران

روابط دیپلماتیک بین ایران و جمهوری فدرال آلمان از سال ۱۹۵۲ وجود دارد. این روابط در سال‌های گذشته خالی از تشنج نبوده. به عنوان مثال اعلام رأی دادگاه معروف به میکونوس در آوریل ۱۹۹۷ بحرانی طولانی را به دنبال داشت. با سفر موفقیت آمیز ریاست جمهوری پیشین ایران، آقای خاتمی به آلمان در ژوئن ۲۰۰۰ زیربنایی استوار برای روابط دو کشور گذاشته شد. اخیراً در کنار روابط بازرگانی و فرهنگی، مسئله حقوق بشر و به ویژه نگرانی جامعه بین‌المللی در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران درکانون روابط قرار گرفته‌است.»

اقتصاد آلمان

آلمان بخشی از اتحاد پولی منطقه یورو (آبی تیره) است، و کشورهای آبی تیره تنها بازارهای مالی منطقه یورو هستند.
آلمان دارای یک بازار اقتصادی اجتماعی با نیروی کار مجرب، موجودی سرمایه بزرگ، سطح پایین فساد، و سطح بالا از نوآوری است. آلمان بزرگ‌ترین اقتصاد ملی در اروپاست و هم چنین جزو چهار تولیدکننده بزرگ در سال ۲۰۰۹ است. بخش خدمات ۷۱% از کل تولید ناخالص داخلی، صنعت ۲۸% و کشاورزی ۱% است. به طور متوسط نرخ بیکاری در ماه مه در آلمان ۶٫۷% بوده‌است. عرضه نیروی کار نیز با کمبود روبرو بوده‌است و تعداد زیادی «کارگر مهمان» (گاست آربایتر “Gastarbeiter”) بویژه از ترکیه و یوگسلاوی سابق به کار گرفته شده‌اند. از ۱۹۹۰ کمبود نیروی کار در غرب کشور با مهاجرت از شرق، جمهوری دموکراتیک آلمان سابق، نیز مواجه شده‌است. با این حال نرخ متوسط بیکاری در این کشور با افراد نیمه کار به دنبال کار تمام وقت گرفته شده‌است. نرخ بیکاری غیررسمی در این کشور در سال ۲۰۱۱ ۵٫۷% بوده‌است.

کشور آلمان در اتحادیه اروپا قانون تعیین می‌کند و آلمان مدافع سیاسی و اقتصادی اتحادیه اروپا است. آلمان سیاست‌های تجاری خود را به طور فزاینده‌ای در موافقت نامه اتحادیه اروپا تأیید می‌کند. آلمان واحد پولی مشترک اروپ، یورو را از ۱ ژانویه سال ۲۰۰۲ معرفی کرده‌است. سیاست‌های پولی آلمان را اعضای بانک مرکزی اروپا تعیین می‌کنند. دو دهه پس از اتحاد دو آلمان، استانداردهای زندگی و درآمد سرانه به طور قابل ملاحظه بالا رفته‌است. نوسازی و یکپارچه سازی اقتصاد شرق آلمان یک فرایند طولانی مدت است که تا سال ۲۰۱۹ به طول می‌انجامد، با انتقال سالانه از غرب به شرق بالغ به حدود ۸۰ میلیارد دلار برنامه‌ریزی شده‌است. در ژانویه ۲۰۰۹ دولت آلمان تصویب طرح محرک اقتصاد ۵۰ میلیارد یورو برای محافظت بخش‌های مختلف از رکود و متعاقب آن افزایش بیکاری است.

فرانکفورت یک مرکز مالی مهم و مقر بانک مرکزی اروپاست.

آلمان صادر کننده پیشرو کالا در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ بود. از بین ۵۰۰ شرکت بزرگ دنیا «از لحاظ سرمایه» ۳۷تای آنها در آلمان می‌باشد. ده شرکت برتر به ترتیب: دایملر، فولکس واگن، آلیانتس «سودده‌ترین»، زیمنس، دویچه بانک «دوم در سودده»، .آن، دویچه پست، دویچه تلکوم، مترو و ب آ اس اف است. در این میان بیشترین تعداد کارمند برای دویچه پست و بوش است. از برندهای معروف آلمان می‌توان به مرسدس بنز، ب ام و، آدیداس، پورشه، فولکس واگن و نیوآ اشاره کرد. آلمان بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط تخصصی خود را به رسمیت شناخته شده‌است. حدود ۱۰۰۰عدد از این نوع شرکت‌ه، رهبران بازار جهانی در بخش خود هستند و دارای برچسب قهرمان پنهان هستند.

ذخایر طبیعی: سنگ آهن، زغال سنگ، لیگنایت (نوعی زغال سنگ قیردار)، پتاس، گاز طبیعی، الوار، اورانیوم، مس، نمک و نیکل

محصولات کشاورزی: ذرت، گندم، سیب زمینی، چغندر، جو، میوه رازک، انگور، حبوبات، گوشت و لبنیات

صنایع عمده: ذوب و تهیه آهن و فولاد، معدنکاری، وسایل برقی، مواد شیمیایی، کشتی سازی، خودروسازی، صنایع الکترونیکی، ماشین سازی، فرآوری مواد غذائی و نوشیدنی، متالورژی، منسوجات و مشتقات نفتی

اقلام عمده وارداتی: ماشین آلات، مواد سوختی، وسایل برقی، تجهیزات حمل و نقل و مواد غذائی

اقلام عمده صادراتی: ماشین آلات، مواد شیمیائی، خودرو، محصولات آهن و فولاد، مواد غذائی، وسایل الکترونیک و منسوجات.

شرکای تجاری اصلی: فرانسه، هلند، انگلستان، چین و امریکا

زیرساختها

آلمان به دلیل وجود در مرکزاروپ، قطب حمل و نقل اروپا به حساب می‌آید. آلمان دارای حمل و نقل متراکم و شبکه‌ای مدرن است و در شبکه بزرگراهی و اتوبانی از نظر مقدار و طول رتبه سوم در جهان را داراست. این کشور دارای خط راه‌آهن پرسرعت است. بزرگترین فرودگاه آلمان فرودگاه فرانکفورت است که سومین فرودگاه بزرگ اروپا و مرکز اصلی فعالیت لوفت‌هانزا می‌باشد؛ در حالی که فرودگاه برلین تگل و فرودگاه دوسلدورف مراکز فعالیت ایر برلین هستند.

ارتباطات در کشور آلمان

این کشور از نظر ارتباطی جزو کشورهای پیشرفته است. ۵۴ میلیون خط تلفن ثابت در این کشور وجود دارد و بیش از ۸۴ میلیون خط تلفن همراه. ۳۷۳ شبکه تلویزیونی در این کشور برنامه پخش می‌کنند و ۳۸میلیون و ۶۰۰ هزار کاربر اینترنت دارد.

منابع

آلمان چهارمین کشور جهان از نظر تولید ناخالص داخلی است و بزرگترین صادر کننده کالا (از نظر درآمد) و دومین کشور واردکننده کالا در جهان است. بر اساس آمارهای سازمان جهانی تجارت میزان صادرات آلمان در سال ۲۰۰۶میلادی ۱۳۳/۱ تریلیون دلار بود.

آلمان بجز زغال سنگ معادن نسبتاً کوچک سنگ آهن، بوکسیت، سنگ مس، نیکل، قلع، نقره، پتاس و نمک ذخایر طبیعی نسبتاً کمی دارد و شدیداً به واردات مواد اولیه متکی است. در آلمان صنایع زیادی فعالند، صنایعی چون الکتریکی، مکانیکی، مواد شیمیایی، منسوجات، غذایی و وسایل نقلیه. از آغاز دهه ۱۹۸۰ رشد کلانی در صنایع تکنولوژی پیشرفته روی داده‌است. کارخانه‌های اتومبیل‌سازی بنز، بی. ام.و و فولکس واگن محصولات خود را در تمام دنیا عرضه می‌کنند. مهمترین صادرات این کشور وسایل نقلیه موتوری و وسایل الکتریکی است.

تعداد افراد شاغل در صنایع خدماتی نزدیک به دو برابر کارکنان صنعت تولیدی است. بانکداری و امور مالی از منابع مهم درآمد ارز خارجی است و شهر فرانکفورت یکی از مراکز اصلی امور مالی و تجاری در جهان و مقر بانک مرکزی اروپاست.

اتحاد دو آلمان در اکتبر ۱۹۹۰ چالش بزرگی را در پیش روی اقتصاد این کشور قرار داد. کیفیت زندگی در نیمه غربی آلمان همچنان بالاتر از نیمه شرقی آن است.

در سال ۲۰۰۸ آلمان ششمین کشور مصرف‌کننده انرژی بود، که حدود ۶۰ درصد از انرژی اولیه آن از خارج وارد می‌شد. سیاست دولت آلمان ترویج حفاظت از انرژی و استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر است. دولت آلمان قصد دارد تمام کشور از منابع تجدید شونده تا سال ۲۰۵۰ استفاده کنند. در سال ۲۰۱۰ درصد استفاده انرژی‌ها در کشور آلمان به صورت زیر بوده‌است: زغال سنگ (۲۲٫۹)، گاز طبیعی (۲۱٫۸%)، انرژی هسته‌ای (۱۰٫۸%).، برق آبی و باد(۱٫۵%)، و دیگر منابع تجدید پذیر(۷٫۹%). دولت آلمان کاهش گسترده فعالیت‌های انتشار و تولید گازهای گلخانه‌ای را آغاز کرده‌است. با این وجود این کشور بالاترین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۱۰ را دارا بوده است.

تجارت الكترونیك در آلمان

آلمان یكی از رهبران تجارت الكترونیك با الگوی B۲B در دنیا است.۲۳ درصد از سازمانهایی كه در آلمان تجارت الكترونیك دارند، حداقل ۵ درصد فروش خود را به صورت online انجام داده‌اند. این رقم نشان می‌دهد كه آلمان در میان كشورهای اروپایی، مقام اول را در فروش online داشته است. لازم به ذكر است كه در ایالات متحده آمریكا ۳۰ درصد از شركتها حداقل ۵ درصد از فروش خود را به طریق الكرونیكی انجام داده‌اند. در سال ۲۰۰۱ حجم تجارت الكترونیكی با الگوی B۲B در آلمان بسیار بالا بوده است، به طوری كه آلمان در میان كشورهای تحت بررسی در مقام اول قرار گرفته و حتی ایالات متحده آمریكا را نیز پشت سر گذاشته است.

پرطرفدارترین کالاهای ایرانی در آلمان

«روده، بادکنک و شکمبه حیوانات»، انواع خشکبار، گل‌های سرخ و همچنین گل محمدی از جمله اقلام عمده صادراتی ایران به آلمان هستند.

آلمان یکی از شرکای عمده تجاری ایران است. بر اساس آمارهای رسمی گمرک، آلمان به عنوان هفدهمین کشور در فهرست کشورهای عمده مقصد صادرات کشورمان در پنج ماهه آغازین سال جاری ثبت شده است. در این پنج ماه ارزش صادرات ایران به آلمان به مبلغی معادل ۱۰۹ میلیون و ۸۴۳ هزار دلار رسیده است.

اقلام عمده صادراتی ایران به آلمان در همین بازه زمانی عبارتند از: «روده، بادکنک و شکمبه حیوانات کامل یا قطعه قطعه شده (غیر از روده، بادکنک و شکمبه ماهی) به حالت تازه، سردکرده، یخ‌زده، نمک‌زده یا در آب نمک، خشک‌کرده یا دودی»،‌ «آنتی سرم‌ها دیگر مشتقات خونی و محصولات مصونیت‌بخش حتی اگر تغییر یافته یا از طریق فرآیندهای بیوتکنولوژیک به دست آمده باشند»، «مغز پسته تازه یا خشک»، «سایر کف‌پوش‌ها به‌جز گبه از پشم یا از موی نرم (کرک) حیوان»، «پسته‌ها با پوست تازه یا خشک»، «محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت و گرم نوردشده به شکل غیرطومار» و «مغز پسته بدون پوست دوم و خلال مغز پسته تازه یا خشک».

همچنین «شیره و عصاره شیرین بیان»، «سوماک (غیر از سوزنی) کارامانی، فرش‌ها (دست‌باف مانند غیرمذکور در جای دیگر)»، «گل خشک و گلبرگ تازه محمدی»، «ملامین»، «گل‌های سرخ (Rosos)»، «سایر نباتات و اجزای آنها مورد مصرف در عطرسازی و داروسازی غیرمذکور در جای دیگر»، «غلتک‌های ماشین نورد»، «گل و غنچه گل، برای دسته گل یا برای زینت، خشک کرده، سفیدکرده، رنگ‌کرده، آغشته یا آماده شده به نحوه دیگر»، «زعفران در بسته‌بندی بیش از ۳۰گرم»، «خرما مضافتی تازه یا خشک‌کرده»، «اجزا و قطعات دستگاه مانیتور علائم حیاتی» و «تیزابی بی‌دانه (انگور خشک‌کرده)» از دیگر اقلام عمده صادراتی ایران به آلمان هستند.

محصولات از آهن یا فولاد، گندم، انواعی از ماشین آلات، جو، مولد گازی، دارو و همچنین آنتی سرم‌ه، مشتقات خونی و محصولات مصونیت‌بخش نیز از جمله اقلام عمده وارداتی ایران از آلمان در ماه‌های آغازین سال جاری هستند.

به آلمان چه کالاهایی صادر کنیم؟

در میان کشورهای اروپایی پس از ایتالی، آلمان دومین کشوری است که تجار ایرانی در سال ۱۳۹۳ بیشترین کالا را به آن صادر کرده اند. مجموع ارزش ریالی صادرات ایرانیان به ژرمن ها در این سال حدود ۹۹۰ میلیارد تومان و برابر با ۳۷۲ میلیون دلار بوده است. در ادامه برخی از کالاهایی که آلمانها استقبال خوبی از انها داشته اند معرفی می شود. می توانید برای شروع صادرات به این کشور شانس خود را با این کالاها امتحان کنید.

فرصتهای ورود به بازار کشور آلمان

(ترجمه: علی باسره – پریسا صبّاغ)

آلمان، بزرگترین اقتصاد را در قاره اروپا دارد. بهمین دلیل است که نقش رهبری را در مدیریت بحران بدهی فعلی در منطقه حوزه یورو برعهده دارد. البته در چند سال اخیر، با توجه به آسیب پذیری این كشور بدلیل شوك های خارجی، مشكلات ساختاری داخلی و مشكلات اخیر در رابطه با یكپارچه سازی بخش شرقی و پیشتر كمونیست این کشور، عملكرد چندان مطلوبی را از خود نشان نداده است. آلمان در سال ۲۰۱۳ رشد بسیار محسوسی (بمیزان ۰/۵ درصد) داشته است اما در سال ۲۰۱۴ چشم انداز بهتری را نشان می دهد.
شاخص های اقتصادی آلمان حسادت هر كشوری را برمی انگیزد. مازاد تجاری آن ۷% تولید ناخالص داخلی است و صندوق های تامین اجتماعی مازاد ۳۰ میلیارد یورویی و امور مالی عمومی میزان کمتری از مازاد را نشان می دهند.
مدل اقتصادی آلمان متكی بر تجارت (صادرات كالاهای صنعتی) می باشد. در سال ۲۰۱۳ دو بحث مهم در رابطه با چگونگی ایجاد مازاد تجارت و حداقل دستمزد بوجود آمد. آلمان از طریق افزایش سرمایه گذاری به تحریك تقاضای داخلی می پردازد. كاهش وابستگی به انرژی هسته ای كه باید تا سال ۲۰۲۲ اتفاق بیافتد مستلزم سرمایه گذاری عظیمی بالغ بر ۲۰ میلیارد یورو برای توسعه انرژی های تجدید پذیر در سال ۲۰۱۳ می باشد. به تدریج دولت جدید به كاهش هزینه یارانه ها احتیاج خواهد داشت در حالیكه حدود ۷/۳ میلیون نفر از مردم در شغلهای كم درآمد و بدون مزایا مشغول به كار هستند كه افزایش دستمزد در سطح بالاتر از نرخ تورم، برنامه ریزی شده است. اما همچنان چالش اصلی برای دولت آلمان مدیریت بحران بدهی منطقه حوزه یورو می باشد. با وجود ركود اقتصادی، آلمان موفق شده است كه نرخ بیكاری خود را در حد ۵/۲% نگه دارد، اگر چه كه بخش آلمان شرقی سابق نرخ بیكاری بسیار بالایی دارد و این روند به دلیل مشكلات ادغام كشور همچنان ادامه دارد.

صنایع بزرگ

بخش كشاورزی آلمان ۱% از تولید داخلی كشور را در بر می گیرد و حدود ۱/۶% اشتغالزایی دارد. این بخش تا حد زیادی از یارانه های دولتی سود می برد.
اصلی ترین محصولات كشاورزی این كشور عبارتند از: شیر، گوشت خوك، دام زنده، چغندر قند، غلات و حبوبات.
مصرف كنندگان معمولاً محصولات كشاورزی ارگانیك را ترجیح می دهند. دولت در تلاش است كه بخش غذایی را به صورت غیر صنعتی در بیاورد. سهم بخش صنعت در تولید ناخالص داخلی در سال۱۹۷۰، ۵۱% بوده است كه امروزه این رقم حدود ۲۸% كاهش یافته است. با این حال، اقتصاد آلمان هنوز هم دارای بخش های تخصصی مانند: مهندسی مكانیك، تجهیزات برقی و الكترونیك، خودرو و محصولات شیمیایی می باشد. صنعت خودروسازی یكی از بزرگترین بخش های صنعتی كشور بحساب می آید و آلمان سومین صادركننده بزرگ خودرو در جهان می باشد. تصمیم آلمان در رابطه با منع استفاده از انرژی هسته ای تا سال ۲۰۲۲ می تواند به معنای تغییر چشم انداز صنعتی آلمان بحساب بیاید.
مدل اقتصادی آلمان اساساً متكی بر یك شبكه متراكم از شركت های كوچك و متوسط می باشد؛ یعنی بیش از ۳ میلیون واحد که برای حدود ۷۰% از كارگران حقوق بگیر این کشور اشتغال ایجاد نموده اند.

مروری بر تجارت خارجی

تجارت بیش از ۹۵% از تولید ناخالص داخلی آلمان را تشکیل می دهد (میانگین سازمان تجارت جهانی برای سال های ۲۰۱۲-۲۰۱۰). در این میان، صادرات چیزی حدود ۴۰% از تولید ناخالص آلمان را از آن خود نموده است. آلمان در صادرات پیشرو می باشد و فقط در چند سال اخیر است که چینی ها توانسته اند خود را به این کشور برسانند
اولین شریك تجاری آلمان كل اتحادیه اروپا می باشد كه حدود۶۰% از صادرات آلمان و ۶۰% از واردات آن را در می گیرد. چین و آمریكا از دیگر شركای بزرگ آلمان محسوب می شوند.

چگونگی دستیابی به مشتریان و فرصتهای بازاریابی

رفتار مصرف کننده: هر ماه، مؤسسه تحقیقاتی بازار (GFK) اطلاعاتی را در رابطه با مصرف کالاها در آلمان منتشر می کند. مصرف کنندگان آلمانی به خرید از طریق کاتالوگ عادت کرده اند و به شدت به خرید های اینترنتی تمایل دارند.

مشخصات مصرف کننده: مصرف کنندگان آلمانی گرایش بسیاری به مقایسه قیمت ها و تخفیف ویژه فروشگاه ها نشان می دهند. آنها از تخفیفات ویژه فروشگاه ها اطلاع دارند و برای دستیابی به قیمت های بهتر به فروشگاه های مختلف می روند. آنها با توجه به نوع کالایی که می خواهند تهیه کنند، معیارهای بسیار زیادی را درنظر می گیرند. برای کالاهای مصرفی با دوام، معیارهایی نظیر: ایمنی، کیفیت، پرستیژ، آسایش، راحتی و قیمت را در نظر می گیرند. در این میان، برای کالاهای روزمره، تنها عامل تعیین کننده، قیمت می باشد. برای کالاهای سرمایه ای حرفه ای، با وسواس و احتیاط عمل می کنند که این عامل منجر به خریدی مبتنی بر کیفیت و قابل اطمینان بودن، پیگیری های فروشنده و خدمات پس از فروش می شود. قیمت یکی از معیار های غالب برای این نوع محصول است. از سوی دیگر برای تجهیزات جزئی تر یا تجهیزات صنعتی نیز عامل قیمت از اهمیت زیادی برخوردار است.

آژانس های بزرگ تبلیغاتی در آلمان عبارتند از:

•Carat media agency
•OMD media agency
•Mind Share media agency
•Bader Media agency
•Initiative media agency
•Gesamtverband Kommunikationsagenturen GWA e.V
•Distribution network

شبکه های توزیع
آلمان با بیش از ۸۲میلیون نفر جمعیت، بزرگترین بازار در اروپا محسوب می شود؛ بازاری بسیار رقابتی و بخش بندی شده، با بخش های فراوان و محصولاتی اشباع شده که کیفیت و ارائه خدمات برای آنها ضروری می باشد.
مناطق بزرگ اقتصادی آلمان عبارتند از: North Rhine-Westphalia ،Baden Wurtenberg، باواریا، هامبورگ، برلین، هانور و همچنین Leipzig در شرق آلمان سابق.

روشهای توزیع
ساختار توزیع در آلمان به شرح زیر می باشد:
– تعداد زیادی مغازه های کوچک و مستقل
– عدم متمرکزسازی کسب و کارها در مقایسه با بازارهای بزرگ اروپا مثل(فرانسه، انگلستان، بلژیک)
– نفوذ و اشراف شبکه های توزیع در مراکز شهرها و حومه شهر
– تعداد اندک فروشگاههای بزرگ به سبک هایپرمارکت ها
– فروشگاه های تخفیف دار (Hard discount) و اهمیت فروش از راه دور (از طریق پست الکترونیکی، خرید اینترنتی و خرید تلویزیونی)
شبکه های توزیع در آلمان در یکی از کانالهای توزیع زیر طبقه بندی می گردند:
تجارت های سنتی خرده فروشی(۲۴/۸%)، هایپرمارکت های تخصصی (۲۲%)، فروشگاه های زنجیره ای غیرغذایی (۱۳%)، هایپر مارکت های DIY (بمیزان ۱۱/۷%)،‏ فروشگاههای تخفیف دار (۱۱%)، سوپرمارکت ها (۷/۹%)، فروش از راه دور (۵/۸%)، فروشگاه های بزرگ (۳/۸%)
منبع:Ifo-Institut &destatis

سه نمونه از گروه های توزیع پیشرو در آلمان عبارتند از: Metro ،Rew و Edeka/Ava
فروشگاه های تخفیف دار، نمونه پیشرو در زمینه توزیع مواد غذایی می باشند؛ رشد حدود ۱۰% و تولید ۴۰% سهم آن از كل فروش مواد غذایی می باشد.
ظهور ارزان فروشانی مانند: Lidl یا Aldi توزیع كنندگان را وادار به جنگ بر سر قیمت نموده است. بنابراین پایین آمدن حاشیه سود كافی باعث کند شدن سرعت مدرن سازی شبکه توزیع و ایجاد مفاهیم و روشهای جدید گردیده است. روابط بین توزیع كنندگان و تامین كنندگان بسیار سخت و گاهاً غیر قابل تحمل توصیف می گردد.
در حال حاضر گرایش اصلی در بازار آلمان بر ایجاد تمركز است و گروههایی مانند: Karstadt(درآلمان)، Edeka_Tengelmann و ارزان فروشانی همچون وال مارت آمریكایی حاشیه سود سایر تامین كنندگان را به حداقل رسانده اند و سخت در رقابت با هم هستند.

همكاری های اقتصادی
– عضویت در اتحادیه اروپا: آلمان عضو منطقه اقتصادی اروپا است كه از تاریخ ۱ ژانویه سال ۱۹۹۳ انتقال آزاد كالا بین كشورهای اروپایی را تضمین می نماید.
– توافقات چندجانبه و دوجانبه با بسیاری از كشورها

موانع غیر تعرفه ای

آلمان علاوه بر اینكه عضو اتحادیه اروپا می باشد، براساس مقررات حاكم بر کشورهای عضو این اتحادیه عمل می نماید. اگر اتحادیه اروپا سیاست تجارت خارجی لیبرال در پیش گیرد، برخی محدودیت های بخصوص در بخش محصولات كشاورزی اعمال می گردد و برای جبران آن، واردات یا صادرات محصولات كشاورزی در راستای توسعه كشاورزی در اتحادیه اروپا انجام می پذیرد که نیازمند بکار بستن نظامهای خاص کنترل و نظارت بر كالاهای وارداتی به خاك اتحادیه اروپا می باشد. علاوه براین، به دلایل بهداشتی، با توجه به حضور ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیكی، اگر اجازه ورود به اروپا به آنها داده شود، بایستی بعنوان مثال بطور منظم از بسته بندی مخصوص استفاده شده باشد. واردات گوشت گاوهایی که تغذیع هورمونی داشته اند نیز ممنوع می باشد. بحران BSE (بیماری جنون گاوی) مقامات اروپا را مجبور به افزایش اقدامات بهداشت گیاهی به منظور اطمینان از كیفیت گوشت واردات و توزیع شده در كشورهای عضواتحادیه اروپا نموده است.
درحال حاضر اقدامات احتیاطی، بصورت گسترده ای مورد توجه قرار گرفته است و در صورت وجود هرگونه مورد مشکوک، تا زمانی كه سلامت محصول اثبات نگردد، واردات آن ممنوع می باشد. برخی دیگر از انواع محصولات نیز می توانند شامل ممنوعیت یا پروسه های متفاوت اداری باشند؛ برای مثال: دارو برای مصرف انسانی، ضایعات، گیاهان یا حیوانات زنده.

میانگین حقوق و عوارض گمركی (به استثناء محصولات كشاورزی)

در داخل اتحادیه اروپا، تجارت محصولاتی كه تولید از یكی از ۲۷ كشور عضو باشد از معافیت گمركی برخوردار می باشد. این معافیتها شامل خرید و فروش در داخل اتحادیه می باشد و واردات یا صادرات از خارج از آن را شامل نمی گردد. عوارض گمركی برای كشورهای خارج از اتحادیه اروپا زیاد نیست؛ بخصوص برای تولید صنایع (به طور متوسط ۲/۴% برای تعرفه عمومی).

طبقه بندی گمرك

در عمل، كد TARIC (شامل ده رقم) بنحو خوبی نرخ تعرفه گمرکی و همچنین قوانین داخلی وضع شده برای کالای وارداتی از خارج از اتحادیه اروپا را معین می سازد. برای یافتن نرخ عوارض گمركی بر روی محصول بر پایه كشور مبدا، باید به اطلاعات TARIC مراجعه نمایید.
فرآیند واردات: زمانی كه كالایی از داخل كشورهای عضو اتحادیه وارد آلمان می شود، صادركننده باید در پایان ماه، DEB (فرم مبادله كالا) یا یك اظهارنامه داخلی (intrastate declaration) را پر کند.

بعنوان بخشی از استاندارد های”ایمن” حمایت شده توسط سازمان جهانی گمرك (WCO)، اتحادیه اروپا یك نظام جدید كنترلی را بر واردات وضع نموده است. نظام كنترل واردات (ICS) با هدف حفظ ورود كالا به گمركات حوزه اتحادیه اروپا شكل گرفته است.
از ابتدای ژانویه ۲۰۱۱ ، قبل از اینكه كالایی به گمركات اتحادیه اروپا وارد شود، واردکننده ها موظف گردیدند خلاصه اظهارنامه وارداتی (Entry Summary Declaration) را به کشور مقصد ارائه نمایند. این کار پیش از اظهار کالا به گمرک در حوزه اتحادیه اروپا انجام می گیرد.
علاوه بر اظهارنامه مکتوب گمركی، فاكتور و گاهی اوقات گواهی مبدا باید بهمراه محصولات وارداتی موجود باشد. كدهای گمركی جدید MCC که از سال ۲۰۰۸ به اجرا درآمده است، با حذف کاغذ و تمرکز بر مبادلات و سایر اقدامات، فرآیند كار را بسیار تسهیل بخشیده است.

هماهنگی برای حمل كالا

حمل و نقل جاده ای اصلی ترین ابزار مورد استفاده برای جابجایی محصولات می باشد. هرساله در آلمان ۲۸۶ میلیون تن از محصولات توسط حمل و نقل دریایی و ۲۷۶۷ میلیون تن از طریق حمل ونقل جاده ای منتقل می شوند. از سال ۱۹۹۵ مبلغی بعنوان مالیات برای ماشین های بزرگ و سنگین بیشتر از ۱۲تن كه در بزرگراه ها تردد می كردند، در نظر گرفته شده است. عوارض نیز بصورت روزانه، ماهانه، و یا سالانه محاسبه می شود و فقط رانندگانی كه این عوارض را پرداخته اند حق تردد دارند.

مقررات بازرگانی

روشهای رایج خرید: سیف

زبانهای رایج تجاری: آلمانی یا انگلیسی

محدودیت های وارداتی: برای واردات محمولاً مجوز ورود مورد نیاز نیست، اما ورود برخی از کالاها مانند منسوجات مشمول ترتیباتی ویژه است، ورود مصنوعات فلزی که تابع توافقات دوجانبه در اتحادیه اروپا است نیز به مجوز نیاز دارد. واردات برخی از کالاها نیز موکول به اخذ مجوزهای از سازمان زیر است:

Bundesamt fur Wirtschaft, Frankfurter Strasse 29-31, 65760 Eschborn 1 Tel: 61961/4041

اغلب کالاهائی را که ارزش آنها بیش از 200 مارک آلمان در هر سفارش نباشد می توان از طریق پست و بدون مجوز یا اظهار نامه وارد کرد.

کنترل ارزی: محدودیتی وجود ندارد.

بارنامه: مقررات ویژه ای ندارد می توان آن را به صورت ” به حواله کرد” نیز تنظیم نمود.

سیاهه کنسولی: لازم نیست.

گواهی مبداء: ضروری نیست، مگر در مواردی که ارزش کالا از 2000 مارک بیشتر باشد (به استثنای منسوجات وارده از هنگ کنگ یا ماکائو) و یا در صورتی که کشور صادر کننده عضو اتحادیه اروپا باشد.

گواهی نامه های ویژه: برای گوشت تازه، احشاء حیوانات، گیاهان، سیب زمینی، میوه و حیوانات زنده گواهی بهداشت مورد نیاز است.

سیاهه تجاری: شکل خاصی ندارد.

علائم ساخت کالا: مقرراتی کلی وجود ندارد لیکن فرآورده های کشاورزی و مواد غذائی بسته بندی شده باید علامت مبداء داشته باشند. طبق مقررات ویژه مواد غذائی و داروئی، بهای این نوع کالاها باید قید شده باشد.

جنس بسته بندی: بر اساس شرایط قرار داد تعیین می شود. برای آنکه ضایعات مواد بسته بندی پس از مصرف مشکل زیست محیطی ایجاد نکند برای انواع مختلف بسته بندی مانند: بسته بندی های ترانزیت، پوششی و خرده فروشی مقررات جداگانه ای وجود دارد. این مقررات گرچه شامل عموم نمی شود، اما اجرای آن برای توزیع کنندگان، عمده فروش ه، خرده فروش ها و حتی تولید کنندگان و یا تمام کسانی که از این مواد مجدداً استفاده می کنند یا آن را بازیابی می نمایند، الزامی است برای مصرف مواد بسته بندی مقرراتی از سوی دولت آلمان اعمال می گردد و تلاش همگانی برای گرد آوری و بازیابی مواد بسته بندی در آن کشور به وجود آمده است برای این منظور سازمانی با عنوان “Duules System Deutschland” تأسیس شده است مواد بسته بندی که در آلمان به فروش می رسد بهتر است نماد Green Dot متعلق به سازمان مذکور بر آن نقش شده باشد در غیر اینصورت امکان بازاریابی آن اندک است.

علامت گذاری جعبه های حمل کالا: در این خصوص مقرراتی ویژه اعمال نمی شود.

نمونه کالا: مقررات ورود شامل نمونه ها هم می شود، مگر اینکه نمونه ها فاقد ارزش تجاری باشند که در این صورت می توان آنها را بدون پرداخت عوارض گمرکی وارد کرد. ورود نمونه ها تحت مقررات کارنه.ت.آ (ورود موقت) بلامانع است.

حقوق گمرکی: بر پایه ارزش سیف کالا و در مورد برخی از اقلام بر حسب وزن یا سایر واحدهای اندازه گیری ارزیابی می شود. کالاهائی که مبدأ آنها کشورهای عضو اتحادیه اروپاست از پرداخت حقوق گمرکی معافند. تعرفه های ترجیحی جامعه اروپا شامل برخی از کشورها نیز می شود. آلمان که یکی از بازاراهای عمده خشکبار (کشمش، بادام، گردو) و مرکبات است محدودیتهائی را از طریق حقوق گمرکی برای واردات این محصولات اعمال می کند. افزون بر تعرفه های گمرکی قابل ملاحظه که برای هر قلم کالا مشخص است، واردات محصولات گوناگون مشمول سیستم قیمت ثبت شده است در چنین سیستمی، حقوق گمرکی آن دسته از کالاهای وارداتی که قیمت آنها مساوی یا بیشتر از قیمت های ثبت شده مربوطه هستند، بر مبنای ارزش کالا تعیین می گردد، چنانچه قیمت آنها پایین تر باشد اما درون دامنه معینی قرار گرفته باشد حقوق گمرکی آنها بر مبنای ارزش کالا به اضافه مبلغی خاص تعیین می شود که اختلاف بین قیمت کالای وارداتی و قمیتهای ثبت شده است.

مواد غذایی آماده مصرف: برای ارزیابی مواد غذائی آماده مصرف در آلمان، افزون بر حقوق گمرکی واردات دو مشکل عمده دیگر نیز وجود دارد. محدودیت دسترسی به بازار و قوانین حاکم بر مواد غذائی آن کشور. اتحادیه اروپا سیستم پیچیده ای از اقدام های حمایتی در زمینه مواد غذائی در مرزهای اروپا تعیین نموده است از آنجا که درون اتحادیه اروپا قیمتهای محصولات کشاورزی اساسی مانند مواد لبنی، شکر و حبوبات بالاتر از نرخهای بازار جهانی است، اتحادیه اروپا برای حمایت از محصولات داخلی و برای جلوگیری از محصولات وارداتی با قیمت های ارزان تر محدودیتهائی ایجاد کرده است، از این رو بسیاری از محصولات وارداتی به اتحادیه اروپا مشمول پرداخت عوارض گمرکی بیشتر هستند، از جمله برای شکر، چربی شیر، پروتئین شیر و نشاسته درصد حقوق گمرکی افزایش یافته است. در ضمن طبق توافقات دور اروگوئه حقوق گمرکی بر واردات برخی از محصولات کشاورزی طی شش سال تا اوایل ژوئیه 2000 به میزان 36 درصد کاهش یافته است. از این رو برای برخی از محصولات مانند آب پرتقال، گیاهانی که برای برگ پرورش داده می شوند، بادام پوست کنده و بو داده، گردو، سیب، انگور تازه، پسته بو داده و چیپس سیب زمینی و مارچوبه تازه فرصتهای صادرات به آلمان افزایش یافته است.

استانداردها: هماهنگ ساختن ایمنی تولیدات مقرر شده از سوی اتحادیه اروپا برای تولیدات آلمانی نیز اجرا خواهد شد و پس از یک دوره انتقالی گواهی نامه های استاندارد اتحادیه اروپا جایگزین گواهی نامه های استاندارد کشورهای عضو این اتحادیه خواهد گردید و به احتمال زیاد استانداردهای موجود آلمان به عنوان استانداردهای اتحادیه اروپا شناخته خواهند شد. سازگار کردن استانداردهای الکترومغناطیسی به رغم دوره گذار پنج ساله بسیاری از صنایع کشورهای اروپائی از جمله آلمان را تغییر می دهد. حتی اگر کالائی به گواهی انطباق نیاز نداشته باشد پیش از روانه بازار شدن به گواهی آزمایش نیاز دارند. برای تولیدات مکانیکی گواهی (GS) و قطعات برقی گواهی مخصوص VDE صادر می گردد. 75 درصد تولیداتی که در اتحادیه اروپا فروخته خواهند شد باید از استاندارد CE برخوردار باشند جهت کسب اطلاعات بیشتر می توان با مؤسسه استاندارد آلمان (DIN) مکاتبه نمود.

فرهنگ تجاری در کشور آلمان

ملاقات ها در آلمان بسیار جدی گرفته می شود و آن ها به جزئیات توجه ی زیادی می کنند. میزان رسمیت جلسات برای کسانی که با این فرهنگ آشنایی ندارند تعجب آور خواهد بود. هدف این جلسات هم رسیدن به نتایج کاملا عینی و ملموس می باشد.

در معاملات تجاری آلمان آنچه اهمیت دارد این است که برای پیشنهادهای کاری خود، بتوانید به قدر کافی، داده و اطلاعات قابل دفاع ارائه دهید، چرا که آلمان ها به شدت برای تفکر تحلیلی و توضیحات منطقی ارزش قائلند. به هنگام مذاکره با آلمانی ها نباید از ارتباطات غیر مستقیم یا اغراق استفاده کرد. فرهنگ تجاری آلمان دارای سلسله مراتب کاملا مشخص و دقیق است و در آن مسئولیت ها برای هر فرد و واحد سازمانی به دقت مشخص شده است. در جلسات ملاقات تجاری آلمان ها رسم بر این است که نفر ارشد تیم ابتدا وارد اتاق جلسه شود، هرچند در جلسات با رسمیت کم تر، این موضوع اهمیت زیادی ندارد.

· آلمانی ها رقابتی، جاه طلب، و مذاکره کنندگان سختی هستند.

· آلمانی ها در مورد بروز احساساتشان بسیار مستقیم، رک و صادق هستند.

· آلمانی ها به شدت بهحفظ حریم خصوصی خود حساسند. سوالات شخصی از قبیل موضوعات مربوط به شغل، حقوق، سن، خانواده و بچه ها را از آن ها نپرسید.

· اگر درخواست قرار ملاقات با آن ها را دارید، نامه شما باید بهزبان آلمانی نوشته شده باشد.

· وقت شناسی بسیار جدی گرفته می شود. اگر با تاخیر به جلسه می رسید حتما تلفن بزنید و توضیح مناسبی ارائه دهید. در غیر اینصورت روابط شما با مشکل جدی روبه رو خواهد شد.

· مذاکرات تجاری، کاملا تحلیلی و بر اساس واقعیت ها می باشد. ارائه اطلاعات براساس نمودارها، استدلال ها، و آمار با استقبال رو به رو می شود.

· در تجارت آلمان، رویتوافق شفاهی با فرد حساب باز می کنند. یعنی اگر به توافق شفاهی برسند آن را جدی تلقی می کنند.

· در کنار جلسات رسمی،مهمانی هایی هم برای شناخت بیشتر یکدیگر برگزار می شود. آن ها به همکاران آلمانی خود اجازه می دهند تا در مورد قابل اعتماد بودن شما اظهار نظر کنند.

· مقامات افراددر آلمان بسیار اهمیت دارد. بنابراین باید نامه های خود را برای ارشدترین فرد بنویسید و در کنار نام او، عنوان شغلی اش را نیز ذکر کنید.

· سلسله مراتب مهم است. تصمیمات در عالی ترین سطح سازمان گرفته می شود. زیر دستان به ندرت با تصمیمات رئیس در جمع مخالفت می کنند یا آن را مورد نقد قرار می دهند.

· به خاطر اینکه رسمی هستند و به سلسله مراتب اهمیت می دهند، ازعناوین و نام خانوادگی برای خطاب قرار دادن افرادی که نمی شناسند استفاده می کنند.

· تصمیم گیری به آرامی انجام می شودو به تمام جزئیات توجه می شود. در واقع آن ها جزئیات محور هستند. بنابراین انتظار نتایج سریع را نداشته باشید. هر جنبه از پیشنهادی که می دهید توسط مدیران مختلف مورد بررسی قرار می گیرد.

· سرعت تصمیم گیری در آلمان کم تر از سایر کشورهای اروپایی است. اگر آلمان ها احساس کنند که شما عجله دارید و صبور نیستید، احساس می کنند که به اندازه کافی تعهد ندارید یا حرفه ای نیستید.

آداب و رسوم مردم آلمان

رستوران

در کشور آلمان وقتی که عده‌ای در رستوران نشسته‌اند و برای هر تازه وارد دیگری که می‌خواهد به این جمع بپیوندد هیچ کس از جای خود بلند نمی‌شود و نظم رستوران را به هم نمی‌ریزد، تازه وارد به محض ورود ضمن گفتن ظهر، عصر یا شب بخیر پیش هرکسی که جا بود (صندلی خالی بود) و بناست بنشیند با همان یکنفر فقط دست می‌دهد و سپس دو ضربه با پشت انگشت اشاره به میز می‌کوبد و سلامی ‌به همه می‌دهد.

سلام و احوال‌پرسی آلمانی‌ها در همین مرحله تمام می‌شود. ماچ و بوسه زیاد بینشان رواج ندارد و اگر دوست دارید گفتگویتان با یك آلمانی به خوبی انجام شود، حتما فاصله‌ مناسب را با آن فرد حفظ كنید. آلمانی‌ها هم مانند هر ملتی، آدابی دارند كه با آن آداب رفتارشان معنی پیدا می‌كند. برای آنكه در آلمان راحت‌تر باشید، چند توصیه دیگر هم برای شما داریم:

چنانچه در رستوران برای صرف غذا می‌روید اگر آرنج‌های خود را روی میز قرار دهید دور از ادب است و در رستوران نباید موقع غذا خوردن از مچ دست بیشتر روی میز قرار گیرد و موقع غذا خوردن باید چنگال غذا‌خوری را تا اتمام غذا به دست داشته باشید و هرگز نباید چنگال دردست راست قرار گیرد.

قبل از این كه به رستوران بروید نیز اول باید مطمئن شوید كه آیا رستورانی كه می‌روید، خیلی با كلاس است یا نه؟ اگر بود، ناچار باید با كت و شلوار بروید. خانم‌ها هم بهتر است از لباس‌های رسمی ‌استفاده كنند.

این قانون حتی برای برخی از رستوران‌های ایرانی نیز صدق می‌كند. اما بیشتر رستوران‌های ایرانی و ترك در این شهر، مكان‌های راحتی هستند كه می‌توانید با همان لباس‌های معمولی به آنجا بروید. رستوران‌هایی كه غذاهای آماده (Fast Food) سرو می‌كنند نیز از این قائده مستثنی هستند.

قیمت‌ها هم بسته به میزان اشرافی بودن رستوران متفاوت است. رستورانی كه در آن موسیقی زنده اجرا شود یا از شما بخواهند كه لباس رسمی ‌در آنجا بپوشید، رستوران گرانی هست. برای صرف یك وعده غذا در برلین می‌توانید از چهار یورو تا صد یورو بپردازید.

رستوران‌های تركی و یونانی و البته ایرانی از رستوران‌های ارزانی است كه در انواع ایرانی و تركی می‌توانید غذای با گوشت قرمز و حلال پیدا كنید. دونر كباب با همان دستگاه‌هایی كه در ایران می‌شناسید در آلمان‌ هم مشغول چرخیدن است. رستوران‌های یونانی برای زیتون‌های خوبی كه دارند زبانزد هستند.

رستوران دریایی با انواع و اقسام شناورهای پخته شده نیز در آلمان زیاد است. رستوران‌های دریایی نیز به دو صورت معمولی و Fast Food وجود دارد.

انعام دادن در رستوران‌ها از آداب مردم آلمان است و معمولاً برای این كار پانزده درصد از بهای غذا را به گارسون (پیشخدمت) می‌دهند. برای پرداخت بهای رستوران در بسیاری از رستوران‌ها می‌توانید از كارت‌های اعتباری بین‌المللی یا كارت بانك‌های آلمانی نیز استفاده كنید. پرداخت نقدی هم كه موجب خوشنودی صاحب رستوران است.

هتل بدون دمپایی!

در هتل معمولاً پول صبحانه روی بهایی است كه برای هتل می‌پردازید. اما ناهار و شامی ‌كه در هتل می‌خورید را باید جداگانه حساب كنید. كه معمولاً خیلی گران است.

آلمان‌ها معمولا در روزهای یكشنبه (كه تعطیل هستند) به جای صبحانه و ناهار وعده غذایی به نام «برانش» می‌خورند كه از ساعت یازده تا دو بعد از ظهر در هتل‌ها سرو می‌شود.

این وعده غذایی بسیار خوشمزه است. در اتاق‌های هتل چیزی به نام مینی بار وجود دارد كه از نوشیدنی‌ تا شكلات و پسته در آن وجود دارد. اگر از این خوردنی‌ها استفاده كنید، باید پول آن را تمام و كمال بپردازید و البته این اقلام‌ هم از بیرون هتل گران‌تر هستند. حوله‌های هتل از برق زدن همتا ندارد. اما درون اتاق‌ها دمپایی ندارند. اگر شما به پوشیدن دمپایی عادت دارید، یادتان باشد كه از ایران با خودتان ببرید. خروج از هتل اگر بعد از ظهر باشد، بهای اقامت در آن اتاق تا روز بعد برایتان محاسبه می‌شود. اگر تاكسی گرونه… حتماً شما اروپایی‌ها در ایران را دیده‌اید كه با چه حسرت و تعجبی از نرخ تاكسی‌های ما خوشنود می‌شوند. دلیلش هم این است كه در كشورهای اروپایی، حمل و نقل با تاكسی بسیار گران است. خیلی از مسیرها را اگر به جای تاكسی با اتوبوس یا مترو طی كنید، به نفع شما است. با پرداختن یك چهارم بهای تاكسی می‌توان از وسایل دیگر برای جابه‌جایی استفاده كرد. در فرودگاه و ایستگاه‌های مترو نیز می‌توانید، نقشه كامل و زمان حركت اتوبوس‌ها و مترو را بخرید. بعد كه اتوبوس و مترو را در همان زمان مشخص دیدید حالا نوبت شماست كه با تعجب به دور و بر خود نگاه كنید. معمولاً بلیت مترو را چك نمی‌كنند اما اگر مامور مترو از كسی بلیت بخواهد و نداشته باشد، جریمه‌اش تا سی برابر بهای خود بلیت است. پس بهتر است كه زرنگ بازی در نیاورید. اگر تا نیمه شب در خیابان ماندید، آن وقت مجبور هستید كه از تاكسی استفاده كنید. برای پرداخت هم راننده از شما همان بهایی را می‌گیرد كه روی تاكسی‌ مترش نوشته شده. نگران كلاه رفتن به سرتان نباشید.

هیتلر را فراموش كن آلمان‌ها هنوز هم از رفتارهای هیتلر كه باعث به خاك و خون كشیده‌ شدن، اروپا شد، خجالت می‌كشند و برای همین زیاد دوست ندارند كه از آن دوران صحبتی بكنند. اگر هم گردشگری از سر شوخی بخواهد چیزی (مثلاً‌ هایل هیتلری) به آنها بگوید می‌رنجند. شوخی هیتلری هم كه جای خودش را دارد. پرسیدن اینكه شما اهل كجا هستید هم از آن دست سوال‌هایی است كه آنها را ناراحت می‌كند. آلمان‌ها آنقدر از نقش خود در تاریخ جهان ناراحت هستند كه مردم عادی این كشور، دسته‌هایی را ترتیب داده‌اند كه در صورت تعرض نئونازی‌ها به خارجی‌ها از خارجی‌ها دفاع كنند و البته به خارجی‌ها توصیه اكید دارند كه اصلاً در محوطه‌هایی كه امكان دارد، نئونازی‌ها حضور داشته باشند، رفت و آمد نكنند. یكی از این مكان‌ها، محله‌های شرق برلین است. در این محل خارجی‌ها را به عنوان سرسیاه می‌شناسند (به خاطر رنگ موهایشان) و در صورتی كه ساعت ده شب به بعد در این محله‌ها حاضر شوند، با خطر جدی روبه‌رو می‌شوند. نئو نازی‌ها لباس‌های مشكی به تن می‌كنند، موهایشان را به سر و شكل عجیبی در می‌آورند و چكمه به پا دارند. این افراد به صورت دسته‌ای حركت می‌كنند و دسته‌ای هم به مردم حمله می‌كنند. آلمان‌ها برخلاف فرانسویان كه ترجیح می‌دهند، در صورتی كه قادر به انگلیسی حرف زدن هستند، از این كار امتناع كنند، در صورتی‌ كه انگلیسی بدانند، حتماً با شما انگلیسی حرف می‌زنند و در صورتی كه شما هم این زبان را بدانید، جور دیگری به شما نگاه می‌كنند. لباس‌های تمیز و مرتب هم اثر مثبتی بر این مردم دارد. از نزدیك شدن به آدم‌ها ابا دارند. برای همین ماچ و بوسه موقع سلام و احوال‌پرسی را دوست ندارند و در صف‌های سینما، اتوبوس و غیره، فاصله را با نفر جلویی حفظ می‌كنند. این فاصله را همه حفظ می‌كنند و كسی خودش را بین شما و نفر جلویی جا نمی‌زند. سینما، اپرا و تئاتر خیلی گران است و البته تماشای این هنرها در اروپا برای خود كار قشنگی است. سینما ارزان است. حداكثر ۱۵ یورو بهای تماشای فیلم در آلمان است. سینما‌های فرهنگی، اكشن و‌ هالیودی مخاطبان خودشان را دارند.

بيشتر آدم ها فكر می كنند كه عادات عجيب و غريب و خرافه ها بيشتر مربوط به كشورهای شرقی مي شود. اين در حالی است كه خرافه و اداب و رسوم عجيب در همه جای دنيا وجود دارد، فقط گاهی با پيشرفت جوامع اين آداب و رسوم كمرنگ می شود و كم كم به دست فراموشی سپرده می شود. يكي از جالب ترين اين رسم ها مربوط به ازدواج در آلمان است.

در روزگارهای قديم در اين كشور رسم بوده است فامیل عروس و داماد قبل از مراسم تعداد زیادی ظرف را می شکنند، بعد عروس و داماد مجبور هستند كه تا آنها را جمع کنند. طبق رسوم آلمانی وقتی عروس و داماد با کمک یکدیگر این ظرف های شکسته را که پخش شده جمع می کنند در حقیقت خود را آماده می كنند تا در کنار یکدیگر به جنگ مشکلات زندگی بروند.

يكی ديگر از رسم های ازدواج در كشور آلمان اين است كه در بسیاری از دهکده های اين كشور دوستان عروس یا داماد، عروس را می دزدند و در جایی پنهان می کنند سپس داماد باید عروس خود را پیدا کند. البته این جست و جو همیشه از یک كافه شروع می شود و داماد حاضران در كافه را دعوت می کند تا پس از نوشیدن یک فنجان چای به خرج او در پیدا کردن عروس او را كمك كنند.

اره کردن کنده درخت هم یکی دیگر از رسوم آلمانی است که به نظر می رسد به منظور ارزیابی مهارت های جسمانی عروس و داماد طراحی شده است. پس از انجام مراسم عقد، عروس و داماد باید یک کنده بزرگ را دو نفری اره کنند و البته باید این کار را تنها با دست راست انجام بدهند اگر آنها این کار را به خوبی و با همکاری یکدیگر انجام دهند معلوم می شود که زندگی زناشویی خوبی خواهند داشت.

آلمان نوین از به هم پیوستن ایالت های فئودال سابق به وجود آمده است و دارای شهر ها و حوزه هایی است که آداب و رسوم دوک نشین ها و امیر نشین های سابق هنوز در آنها متجلی است. برای اینکه با خصوصیات یک فرد آلمانی آشنا شوید ابتدا باید به شهر محل سکونت وی توجه کنید (برلینی ها درسدنی ها فرانکفورتی ها هامبورگی ها مونیخی ها و غیره هر یک خصوصیات خود را دارند) و سپس استان محل اقامت خود را در نظر بگیرید (باواریایی فریزیایی هسیایی پروسیایی ساکسونی سوابیایی و غیره). «اروپایی بودن» آنها در مرحله سوم و این واقعیت که آلمانی هستند تنها در الویت چهارم قرار می گیرد. آلمانی بودن آنها تنها در هنگامی که در میان خارجیان هستند حائز اهمیت است و آنهم به این دلیل که گذر نامه شان چنین می گوید.

از دیرباز مرزی نامزئی میان شمال – جنوب وجود داشته است و مردم محافظه کار تر شمال از مردم نه چندان توانای جنوب به دلیل تنبلی و سستی شان کناره گیری می کنند در حالی که مردم جنوب با طعنه هایی همچون «خشک و کودن» متقابلاً پاسخ آنها را می دهند. جدایی نامحسوس تری نیز میان مردم محکم و سرسخت Saxon در شرق و مردم شهرنشین و راحت طلب Rhinelander در غرب وجود دارد گرچه با اتحاد مجدد آلمان تفاوت میان مردم غرب ( Wessies) و شرق ( Ossies) تشدید شده است. در نظر مردم شرق غربی ها استعمارگران متکبری هستند و از نظر مردم غرب شرقی ها سوسیالیست های تنبلی هستند که از اعانه گرفتن از دولت لذت می برند. با وجود این در حالی که مطمئناً نمی توان همه مردم آلمان را در یک قالب قرار داد (بعضی از آنها تقریباً شبیه مردم «عادی» هستند!). نمی توان به دلیل مواجهه با چند نفر آلمانی غیر عادی درباره بقیه نیز قضاوت کرد.

طرز فکر مردم آلمان از خارجیان از نامی که برای کارگران خارجی انتخاب کرده اند مشخص می شود این افراد را به طرز مودبانه کارگران میهمان (Gastarbeiter) می نامند که آلمانی ها آنان را در تعداد بسیار به کشور وارد کردند تا همه شغل های کثیف و ناخوشایندی را که آلمانی ها نمی خواستند خودشان انجام دهند بر عهده بگیرند.

با وجود این میلیون ها نفر از خارجیان به ویژه یونانی ها ایتالیایی ها اسپانیایی ها ترک ها مردمان یوگسلاوی سابق (به علاوه ویتنامی ها در آلمان شرقی) از «قانون» اطاعت نکردند و پس از انقضای دوران کار آمدی خود به وطنشان باز نگشتند و بسیاری از این خانواده ها هم اکنون نسل سوم خود را در آلمان به دنیا آورده اند. با وجود این آنها هنوز ساکنان موقتی تلقی می شوند و همیشه قصد دارند (روزی!) به وطن خود بازگردند. تعداد خیلی کمی از آنها به معنای واقعی کلمه مهاجرت کردند بطوری که خانه ای دائمی برای خود در آلمان ساختند و نام های خود را Fritz یا Frieda تغییر دادند و تابعیت آلمان را به دست آوردند (که به هر صورت کاری بسیار دشوار است).

آلمان برای مردم بی خانمان و محروم اروپا (و جهان)همچون آهن رباست و تعداد بسیاری از پناهندگان و جستوجوگران پناهندگی را در چند دهه گذشته جذب کرده است که در ابتدا با آغوش باز مورد استقبال قرار گرفتند. با وجود این از زمان اتحاد مجدد در سال ۱۹۹۰ روابط خصمانه تر شده است و برخی حوادث خشونت آمیز برای پناهندگان و کارگران خارجی رخ داده است و بعضی از آنها به دست تئونازی ها و سرتراشیده های افراطی (گروه هایی که سر خود را از ته می تراشند و دست به اعمال خشونت آمیز می زنند) کشته شدند. امروزه پناهندگان و کارگران میهمان مسئول تمام مشکلات آلمان بر شمرده می شوند –از بیکاری جرم آلودگی و کمبود مسکن گرفته تا مسائل اجتماعی– افراد خارجی سپر بلا می شوند. با وجود این جمعیت آلمان در حال پیر شدن و میزان تولد در این کشور کم است. بنابراین برای مردم این کشور چنانچه می خواهند استاندارد بالای زندگی خود را حفظ کنند پذیرش مهاجر اجتناب ناپذیر خواهد بود.

مردم آلمان به خاطر نداشتن تعصب طبقاتی به خود می بالند و جدا از نام های اشرافی و عده کمی که هنوز در قصرها زندگی می کنند بیشتر مردم آلمان خودشان را جزء طبقه متوسط یا کارگر به حساب می آورند. با وجود این آلمان به هیچ وجه کشور بیکلاسی نیست و منزلت اجتماعی مانند کشورهای دیگر دارای اهمیت است اگر چه منزلت هر فرد بیشتر به میزان ثروت وی بستگی دارد تا آباء و اجدادش. آلمان بطور کلی هیچ گونه موانع طبقاتی یا «اشرافی» بر سر راه موفق شدن ندارد (برخلاف بریتانیا و فرانسه) و تقریباً هر کس هر چند اصل و نصبش حقیر باشد می تواند در راه رسیدن به اوج موفقیت تلاش کند. با وجود این غلبه بر موانع نژادی چندان آسان نیست.

این شایعه که در آلمان خندیدن قدغن است (Lachen ist Verboten) واقعیت ندارد با وجود این گاهی اوقات ممکن است تعجب کنید که آیا برای شوخی مالیاتی وضع شده است یا خیر. برای مردم آلمان شوخی چیزی است که بسیار جدی تلقی می شود و موضوع خنده داری نیست حتی اگر به آنها بگویید از شوخ طبعی بویی نبرده اند نخواهند خندید! (توصیه می شود برای آشنایان آلمانی خود جوک کوتاه ترین کتاب جهان یعنی «یکهزار سال شوخی در آلمان» را تعریف نکنید).

مردم آلمان حس درک طنز و طعنه را ندارند و به ندرت در مورد مردم دیگر (به جز در مورد سیاستمداران) لطیفه می سازند و هرگز به خودشان نمی خندند با وجود این بدبختی دیگران بسیار باعث خوشحالی آنها می شود که Schadenfreude نام دارد.

این همان احساسی است که وقتی آلمانی ها در فوتبال می بازند به مردم سایر نقاط دنیا دست می دهند! محل کار معمولاً محل مناسبی برای خندیدن نیست و اگر بخواهید در دفتر کار لطیفه ای بگویید توصیه می شود که چند هفته قبل درخواستی کتبی (در سه نسخه) ارائه دهید. حتی پس از آن مجبور خواهید بود که نکته اصلی جک را دوباره شرح دهید تا کمی لبخند ظاهر شود.

البته همه آلمانی ها فاقد حس درک شوخی نیستند با وجد این این افراد خارجی احتمالاً «لطیفه های» پیچیده آنها را نمی فهمند و آن دسته از مردم محلی که برای شوخی خوب ارزش قائلند معمولاً به علت همنشینی طولانی مدت با خارجیان منحرف شده اند! در آلمان زندگی بسیار جدی گرفته می شود و اگر خارجیان الگوی آنها را دنبال کنند شاید آنها هم ثروتمند شوند.

صمیمی شدن با مردم آلمان دشوار است –حتی برای دیگر آلمانی ها– و مردمی که از راه دیگر قسمت های آلمانی یعنی شهرهای کوچک و دهکده ها برای زندگی به شهرهای بزرگ می روند تا چندین دهه «بیگانه» محسوب می شوند. شما ممکن است حتی متوجه نشوید که همسایگان آلمانی دارید مگر از مسئله ای ناراضی باشند و برای شکایت نزد شما بیایند. زمانی که به خانه یا آپارتمانی جدید نقل مکان می کنید به شما خوشامد نخواهند گفت و چنانچه بتوانید آلمانی صحبت کنید بر عهده شما است که آنها را برای صرف نوشیدنی دعوت کنید و خودتان را معرفی کنید.

فقط دوستان نزدیک یا وابستگان می توانند بدون اطلاع به یکدیگر سر بزنند (هنگامی که مردم آلمان غریبه ای را به میهمانی دعوت می کنند همه چیز باید بی نقص و در Ordnung کامل باشد). درمحیط کار مردم آلمان باز هم رسمی تر می شوند.

پس از گذشت سال های بسیار (دهه ها)همکاران ممکن است همچنان با استفاده از عنوان رسمی Sie یکدیگر را Herr Schmidt یا Frau Muller خطاب کنند با این وجود این آلمانی های جوان مانند والدینشان چندان رسمی نیستند). مردم آلمان معمولاً با خارجی ها خیلی جدی نیستند و اگر با آنها انگلیسی صحبت کنید ممکن است بعد از مدت نسبتاً کوتاهی شما را با اسم کوچک صدا کنند. آلمانی ها از بسیاری از خطاهای «خارجی ها» چشم پوشی می کند زیرا اصولاً آنها را «غیر عادی» می دانند (همه ما در نظر مردم آلمان کمی عجیب هستیم). شایع است که آنها هنگام پذیرایی از میهمانان در خانه های خود راحت تر و خودمانی تر به نظر می رسند –حتی دوستانه– هر چند که نباید چندان امیدوار باشید که به سرعت از آشنایان آلمانی خود دعوتنامه دریافت کنید.مردم آلمان بسیارمطیع قانون اند (به جز مواقعی که پای محدودیت سرعت در میان باشد) و همه قوانین و مقررات را دقیقاً رعایت می کنند.

افرادی که در ساعت ۳ صبح در شهر پرسه می زنند و بیکار به نظر می رسند بیشتر احتمال دارد که منتظر سبز شدن چراغ راهنمایی باشند تا مترصد دزدی از بانک (مگر اینکه خارجی باشند). مردم آلمان مطیعانه از همه قوانین و مقررات پیروی می کنند و از تذکر دادن تخلفات دیگران خرسند می شوند. در آلمان برای هر چیز قوانینی وجود دارد که صرف نظر از اینکه چقدر جزئی است نباید از آنها سرپیچی شود.

اگر از در ورودی برای خروج استفاده کنید یا چند سانتی متر جلوتر از خط کشی پارک کنید همواره آلمانی شریفی در آن نزدیکی هست تا این موضوع را به شما گوشزد کند. اغلب گفته می شود که در آلمان هر چیزی که غیر قانونی نیست ممنوع است (Verboten) و بقیه چیزها اجباری است!

ظاهر مردم آلمان به نظر سالم می رسد هر چند که اغلب «کمی» اضافه وزن دارند اما در واقع همه آنها از چیزی رنج می برند حتی اگر «فقط» استرسی باشد که به خاطر نگرانی در مورد مشکلات سلامتی ایجاد شده باشد.

مردم آلمان درباره همه چیز نگران اند (آنها حتی درباره اینکه آیا به قدر کافی نگران هستند یا خیر نگران اند) از رژیم غذایی گرفته تا تراز بانکی از ظاهرشان گرفته تا مسایل جنسی زندگیشان از مشاغلشان گرفته تا اینکه همسایگان و دوستانشان درباره آنها چه فکری می کنند. محیط زیست آنها تصویر و جایگاه کشورشان در جهان تیم ملی فوتبال آیا ایستگاه نیروی هسته ای پایین جاه منفجر خواهد شد و همه آنها را خواهد کشت یا خیر و آیا یورو (Eurooanast) تورم ایجاد خواهد کرد و منجر به پایان جهان خواهد شد یا خیر. این همه نگرانی منجر به بیماری دیگری شده که فقط در آلمان یافت می شود و Weltschmerz نام دارد (یعنی درد دنیا) که تقریباً به بیزاری از زندگی یا نگرش منفی ترجمه می شود.

آلمان از نظر غذا چندان معروف نیست (تا به حال در خارج از آلمان رستورانی آلمانی دیده اید؟) و چیزی بنام آشپزی آلمانی عملاً وجود ندارد. غذاهای آلمانی اکثراً شامل انواع سوسیس و کالباس (Wurst) گوشت خوک کوفته فلفلی سیب زمینی کلم (Kraut) ترشی کلم کیک و نان سیاه است که همراه با آبجوی فراوان خرده میشوندو غذاهای لوکس از نوع nouvelle cuisine با ذائقه آلمانی ها سازگار نیست آنها غذای ساده و روستایی سالم به مقدار فراوان می خواهند.

مردم آلمان شیفته اتومبیل هستند و در عشق به وسایل نقلیه موتوری پس از مردم آمریکا در مکان دوم قرار دارند (به شرط آنکه در آلمان ساخته شده باشند) و عشق همیشگی و شدیدی به اتومبیل های خود دارند که از خانه همسر و فرزندان برایشان مهمترند. بیسیاری از مردم از دست کشیدن از اتومبیل خود تحت هر شرایطی بیزارند و ترجیح می دهند ترافیکی ۱۰ ساعته را تحمل کنند ولی به وسایل نقلیه عمومی متوسل نشوند (با وجود این هنگام رفتن به تعطیلات به پرواز با هواپیما تن میدهند به ویژه اگر مجبور باشند از اقیانوس عبور کنند!) اگر آلمانی ها در ترافیک گیر نکرده باشند حتماً با سرعت حدود ۲۰۰ کیلومتر در ساعت رانندگی می کنند (تولید کنندگان اتومبیل در آلمان «مجبورند» که سرعت خود را به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود کنند). بویژه در بزرگراه ها که محدودیت سرعت وجود ندارد (محدودیت های عنوان شده مخصوص افراد خارجی و رانندگان تازه کار است). آلمان به خاطر شبکه autobahn خود معروف است .

در آلمان هر کس به اتومبیل خود شناخته می شود. مرسدس مخصوص دکترها سیاستمداران و مدیران صنایع (و مربیان فوتبال) پورشه مخصوص افراد معروف و مورد توجه رسانه های گروهی ستارگان پاپ و بازیکنان فوتبال است در حالیکه بی ام و و آئودی مخصوص مدیران متوسط مهندسان و آرایشگران است.

روستاییان فورد اپل و فولکس واگن می رانند. تنها افرادی که واقعاً تندرست اند سوار اتومبیل خارجی می شوند (ماشین های ساخت فرانسه تا حدی قابل قبولند– حداقل اروپایی هستند– اما خریدن اتومبیل ژاپنی عملی غیر میهن پرستانه و همردیف با خیانت به کشور است).

با وجود این، بدتر از اتومبیل ژاپنی این است که اتومبیل تان کثیف باشد هر کس اتومبیل خود را تمیز نکند و به آن نرسد (معمولاً افراد خارجی) شایستگی مالکیت اتومبیل را ندارند! در آلمان اتومبیل شما بیشتر از آنچه می پوشید جایی که زندگی می کنید و حتی مقدار پول شما معرف شخصیت شماست. با وجود این همیشه چند آدم غیر عادی وجود دارند که بر خلاف معمول عمل می کنند (مانند ستاره سابق فوتبال یورگن کلینزمن یک فولکس واگن قدیمی داشت). اتومبیل آلمانی باید قابل اعتماد باشد (همانند خود آلمانی ها) و اگر اتومبیلی خراب شود احتمال دارد تقصیر بر عهده Gastarbeiter لعنتی بیفتد که آنرا ساخته است.

ورزش یکی از منابع سرافکندگی یا افتخار ملی است و بستگی به این دارد که آیا مردم آلمان همه حریفان را شکست می دهند –معمولاً همینطور است– یا ندرتاً علی رقم تلاش زیاد به حریف خود که (حتماً) تقلب کرده به داور رشوه داده یا آلمانی ها را در یک روز بد غافلگیر کرده است می بازند (مردم آلمان هرگز از حریفان برتر شکست نمی خورند).

ستاره های ورزشی قهرمان ملی محسوب می شوند و هر جا بروند مورد استقبال قرار می گیرند و در برنامه های گفتگوی دوستانه تلویزونی به کرات دیده می شوند برنامه هایی که در همه ساعات روز و شب انواع و اقسام موضوعات (از جمله گاهی اوقات ورزش) را به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار می دهند. در سال 2000 مردم آلمان به دلیل حذف تیم فوتبالشان در مسابقات قهرمانی اروپا که باعث سرافکندگی زیادی برای ملتشان شد شدیداً ناراحت شدند. خوب است که مربی تیم آنقدر بزرگوار بود که استعفا دهد.

آلمان برای زنان شاغل و فداکار دقیقاً سرزمین شیر و عسل نیست از نظر مردم استان های غربی اینگونه زنان تا حدی غیر عادی اند (در آلمان شرقی اکثر زنان با اتحاد مجدد شغل خود را از دست دادند) و تعداد بسیار کمی از آنها دستمزدی برابر دستوزد همکاران مرد خود می گیرند یا به رتبه های بالای شغلی ارتقا می یابند. با اینکه زنان ظاهرا” حقوقی مساوی با مردان دارند اغلب در واقعیت اینگونه نیستند و معمولاً لازم است که تا دو برابر شایستگی و سه برابر هوش داشته باشند تا بتوانند با مردان رقابت کنند. تا سال ۱۹۷۴ سقط جنین غیر قانونی بود (حداقل دیگر همانند دهه ۱۹۳۰ مجازات مرگ ندارد). با وجود این اکثر زنان در مورد وضعیت موجود چندان نگران نیستند و به نظر می رسد بسیاری از آنان از نقش خود راضی اند به شرط آنکه محترمانه با آنان رفتار شود. اکثر مردان آلمانی هنوز معتقدند که جای زن در خانه یا کلیسا یا حداقل آشپزی و مراقبت کودکان است (در سه کلمه: Kinder،Kuche و Kirche).

مردم آلمان برای مدت طولانی (از دهه ۶۰) از زندگی خوبی برخوردار بوده اند به طوری که تقریباً فراموش کردند زندگی در جهان واقعی چگونه است. با وجود این خوشبختی و ثبات ظاهری آنها در اوایل دهه ۹۰ به دلیل رکود اقتصادی و اتحاد مجدد زیرو رو شد این دو عامل برای مردم آلمان بسیار بیشتر از آنچه که انتظار داشتند هزینه در بر داشت (و هنوز هم دارد و شرقی های ناسپاس حتی از آن ممنون نیستند!) با اتحاد مجدد شرقی ها گرفتار هزاران قانون و مقررات جزئی شدند و در دام تشریفات اداری اضافی اسیر گشتند.

از میان بزرگترین نگرانی هایی که ملت با آن مواجه است می توان از بیکاری امنیت شغلی پناهندگان و جستجوگران پناهندگی اعتیاد به مواد مخدر و جرم بیگانه ستیزی محیط زیست حقوق بازنشستگی هزینه های تامین اجتماعی کمبود مسکن مالیات زیاد یورو فساد رقابت روبرو شد و هزینه های بالای طبقه کارگر نام برد. بسیاری از مردم آلمان از آینده هراسانند مسلم است که همانند مردم سایر نقاط دنیا آنها نیز باید با چالش های هزاره جدید سازگار شوند و در گذشته زندگی نکنند.

اگر بخواهیم منصف باشیم مردم آلمان خصوصیات خوبی نیز دارند. آنها فوتبالیست های عالی استاد آبجوسازی معماران و طراحان درجه یک و بهترین مهندسان جهان به شمار می روند و محصولاتشان به دلیل کیفیت و قابل اعتماد بودن در سطح جهانی معروف است. با وجود این مردم آلمان هم به صورت انفرادی و هم به عنوان یک ملت در پذیرش تغییرات بسیار کند هستند هرچند که در پذیرفتن تکنولوژی جدید بسیار سریع اند به ویژه که باعث ثروتمند (تر) شدن آنها شود. جامعه آنها در مقایسه با اکثر کشورهای دیگر نمونه کار آمدی و نظم است و حس اتحاد و عدالت اجتماعی قدرتمندی در میان آنها حاکم است. آلمان از استاندارد بالای زندگی تورم کم روابط سنتی خوب (اعتصابات کم) اقتصاد بسیار سالم و یکی از قویترین واحد های پول جهان برخوردار است.

مردم آلمان از خدمات عمومی بسیار عالی، مدارس خوب، منافع تامین اجتماعی عالی، خدمات بهداشتی و بیمارستان های بسیار خوب (بدون فهرست انتظار) دولت محلی کار آمد شرایط کار استثنایی و منافع بسیار برای کارمندان سیستم حمل و نقل درجه یک با بزرگراه های عالی و سریع ترین ترن های جهان بهره مندند.

تاریخ فرهنگی آلمان نیز بسیار غنی است و تعداد بسیاری هنرمند آهنگساز شاعر فیلسوف و نویسنده بزرگ از جمله باخ بتهون برامس برشت دودن گوته برادران گریم هندل هگل فون هومبولت لوتر مان مارکس مندلسون نیچه شیلر شوپن اشتراوس و واگنر از آلمان برخاسته اند.

امروزه آلمان در بسیاری از انواع هنر به ویژه موزیک کلاسیک در جهان پیشتاز است. تعدادی از بزرگترین رهبران ارکستر آهنگسازان موسیقیدانان گروه های ارکستر تئاترها نگارخانه ها و موزه های جهان متعلق به این کشورند.

با اینکه مبارزه با تشریفات اداری افراطی در آلمان برای دلسرد کردن هر تازه واردی کافی است مردم المان اصولاً خونگرم ند اگر کمی کوتاه بیایید و زبانشان را یاد بگیرید همواره با استقبال گرم آنها مواجه می شوید.

برخلاف اعتقاد عامه مردم آلمان غول های بچه خوار نیستند (حداقل نه همه آنها) و با اینکه صمیمی شدن با آنها مشکل است اگر بتوانید از موانع ابتدایی بگذرید و با آنها دوست شوید تا آخر عمر رفیق یکرنگی خواهید داشت. یکی از نشانه های ملت های بزرگ این است که به ندرت نسبت به افراد خارجی بی تفاوت اند –تحسین حسادت دشمنی یا حتی تنفر بی دلیل– اما بی تفاوتی هرگز! چه بخواهید چه نخواهید آلمان کشوری بی نظیر سرزنده متمدن دلیر و بسیار پیشرفته است. آلمان از یکی از بهترین سبک های زندگی در جهان برخوردار است و با اینکه ساکنان خارجی ممکن است از بعضی از جوانب زندگی انتقاد کنند اکثراً از زندگی در آلمان احساس خوشبختی می کنند و تعداد بسیار کمی بطور جدی به فکر ترک آن می افتند.

ثبت شرکت در آلمان

انواع حالاتی که شما برای ثبت شرکت در آلمان می توانید اقدام کنید عبارت اند از:
۱- ثبت شرکت مستقل
تمامی کسانی که می خواهند یک شرکت مستقل در المان یه ثبت برسانند باید به این نکته توجه داشته باشند که این شرکت هیچ گونه وابستگی به شرکت اصلی داخلی نداشته و تماما قوانین کشور آلمان در مورد آن اعمال خواهد شد.
ولی راهی هم برای این گونه شرکت ها وجود دارد و آنهم این است که در میزان سهام و افراد سهامدار کشور آلمان هیچ دخالتی ندارد و در فعالیت های آن به دلیل خارجی بودن این اشخاص محدودیتی قائل نشده و شما می توانید از لحاظ تجاری و نه حقوقی به ثیت شرکت در آلمان اقدام کنید.
۲- ثبت شعبه مستقل
اگر شما مایل به ثبت شرکت در آلمان نیستید و فقط خواستار داشتن شعبه در آنجا می باشید باید بدانید که از دیدگاه قانونی تاسیس یک شرکت ایرانی وابسطه به همان شرکت ایرانی خواهد بود و قانون آلمان به دلیل اعمال تفکیک بین حوزه فعالیتی و ساختاری شعب مستقل و وابسطه به شما امکان ثبت شعبه با به عنوان اشخاص حقوقی را نمی دهد.
۳- ثبت شعب وابسته
ثبت یک شعبه وابسطه در آلمان از لحاظ حقوقی دقیقا مانند شعب داخل ایران می باشد و تنها تفاوت آن موقعیت مکانی و جغرافیایی آن است و زمانی که قراردادی با این شعبه بسته میشود عملا خود شرکت اصلی در ایران است که این قرارداد را بسته و شعبه آن ذینفع نخواهد بود که تفاوت اصلی شعب وابسطه از مستقل است؛ پس تا زمانی که کارخانه، دفتر و سایر اماکن متعلق به یک شرکت ایرانی باشند یک شعیه وابسته قلمداد می شود.
۴- ثبت دفاتر نمایندگی
در این مدل از ثبت شرکت باید با یک فرد آلمانی ارتباط برقرار کند تا ان شخص به نمایندگی از شرکت ایرانی به بازار آلمان شناسانده شود.
دفاتر نمایندگی همان طور که از نام آن نیز بر می آید از اختیارات محدودتری نسبت به شعب دارد و فقط در حوزه های تبلیغات، کسب اطلاعات و یا تحقیقات است و بیشتر به تبلیغ در زمینه های فعالیتی شرکت ایرانی و همچنین رابط تجار و شرکت های هدف با شرکت ایرانی است.

۱. قوانین تاسیس شعبه در کشور آلمان
الف- برای ثبت و راه اندازی یک شعبه در آلمان نیازی به تامین و یا سپردن سرمایه به آن کشور نیست.
ب- ثبت شعبه در آلمان تحت حاکمیت قوانین و مقررات کشور آلمان است.
پ- فقط شرکت های تجاری اجازه ثیت شعبه مستقل در کشور آلمان را دارند و در غیر این صورت فقط تاسیس یک شرکت وابسطه امکان پذیر است.
ت- شعب مستفل باید هم نام با شرکت های وادر خود باشند و همچنین برای نام می توان عبارت شعبه را نیز با این نام افزود.
توجه ۱: ثبت شرکت در آلمان (یا شعبه) باید توسط دادگاه دارای صلاحیت در آلمان انجام گیرد و همچنین می بایست موجودیت شرکت شما در اداره بازرگانی کشور آلمان ثبت شود.
توجه ۲: برای ثبت شعبه مستقل در کشور آلمان، ارائه این مدارک الزامی است
۱.آدرس مکانی و حوزه فعالیت شعبه مورد نظر
۲.شماره ثبت شرکت ایرانی مورد نظر در اداره کل ثبت شرکت ها (در استان تهران و یا شهرستان ها)
۳.مشخص نمودن نوع شرکت خود (سهامی، با مسئولیت محدود، …)
۴.نام مدیر شعبه شرکت در کشور آلمان
توجه ۳: اگر شرکت شما از نوع سهامی است ملزوم به ارایه اساسنامه شرکتتان به زبان آلمانی نیز می باشید.
توجه ۴: ثبت شعبه وابسطه مانند شعبه مستقل نبوده و نیازی به تایید دادگاه نمی باشد ولی باید شروع فعالیت خود را به اداره بازرگانی کشور آلمان اعلام کند.
۲. شعبه و مالیات
تمامی شرکت های ایرانی در آلمان موظف بر پرداخت مالیات به کشور آلمان می باشند ولی طبق موافقت نامه ای که بین کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال آلمان منعقد گردید و هنوز هم به قوت خود باقی است این است که برای جلوگیری از اخذ مالیات مضاعف، درآمد شرکت یا شعب آن نمی تواند مشمول مالیات هر دو کشور باشد و شعبه ای که در کشور آلمان قرار دارد فقط به کشور آلمان مالیات پرداخت می کند و از پرداخت مالیات به گشور ایران معاف است و بلعکس!
سود شرکت های سرمایه ای (یعنی اشخاص حقوقی) مشمول مالیات بر کشور ها بوده و اگر درآمد شرکت های غیر سرمایه ای یا اشخاص حقیقی باشند مشمول قانون مالیات بر درآمد کشور آلمان خواهند بود.
۳. مالیات بر اشخاص حقوقی
طبق قانون جمهوری فدرال آلمان شرکت های سهامی و شرکت های سهامی با مسئولیت محدود جزو اشخاصی حقوقی دسته بندی شده و باید مالیات خود را طبق قانون شرکت ها پرداخت نمایند و نرخ کنونی مالیات شرکت ها معمولا %۲۵ از سود حاصله می باشد.
۴. مالیات بر اشخاص حقیقی
چنانچه شما شخصی حقوقی نباشید و درآمد شعبه شما مشمول مالیات بر درآمد است بنابر این این درآمد در اصل درآمد شخص حقیقی است و متعلق به شعبه محسوب نمی شود که در این صورت نرخ مالیات بر درآمد شما از %۱۵ تا %۴۲ (طبق قانون سال ۲۰۰۵) از سود شما محاسبه می شود.
۵. سایر مالیات ها
علاوه بر مالیات های یاد شده مالیات های دیگری ازجمله مالیات حق کسب و مالیات همبستگی نیز از شما دریافت می شود که تقریبا مالیات حق کسب %۱۲ بوده و مالیات همبستگی که پس از اتحاد دو آلمان شرقی و غربی وضع شد بسیار کمتر از مالیات های دیگر است.
البته نرخ مالیات مصرف برای شعب %۱۶ درصد می باشد که برای خوراکی ها(به استثنای نوشیدنی ها) ۷% محاسبه می شود (پرداخت کننده در این خصوص یک فروشنده است! و مبلغ مالیات را بر کالا اضافه می کند.)
۶. اتباع ایرانی در آلمان
اگر شما به عنوان مدیر شعبه از اتباع ایرانی ساکن در آلمان باشید و بخواهید ثبت شرکت در آلمان را انجام دهید، باید برای شعبه خود پروانه کار را نیز داشته باشید ولی اگر ساکن ایران هستید و فقط برای مذاکرات و معامله به آلمان سفر می کنید فقط داشتن اجازه ورود (ویزا یا همان روادید) کافی است.

انواع شرکت در آلمان

انواع فرم های حقوقی شرکت درآلمان شامل سه دسته ی عمده می شوند:

الف) شرکت های سهامی:
عبارتند از نهاد های حقوقی که در آن دارنده حقوق و تعهدات خود شرکت می باشد وشرکت بعنوان شخص حقوقی دارای دارایی است، طرف قرارداد است و متعهد به پرداخت مالیات می باشد و مسئولیتش محدود به دارایی و سرمایه سهام آن است و دارای روند حسابرسی گسترده تر نسبت به فرم های حقوقی دیگر می باشد.
این نوع شرکت ها با هر تعداد سهامدار قابل تاسیس می باشند و سرمایه آن ها می تواند نقدی یا غیر نقدی باشد و نحوه توزیع سهم و تعداد سهامداران باید در اساسنامه شرکت قید شودومورد تایید دفتر اسناد رسمی قرارگیرد.
مسئولیت محدود شرکت از زمان ثبت نام تجاری شرکت رسما موثر واقع می شود و فرم درخواست ثبت نام تجاری توسط مدیر عامل شرکت یا وکیل وی در حضور دفتر دار رسمی که خود حقوقدان است، امضا می شود و توسط وی تایید و بصورت فرم الکترونیکی ثبت تجاری می شود.
انواع این دسته از شرکت ها عبارتند از:
• شرکت با مسئولیت محدود (GMBH)
۱. حداقل سرمایه مورد نیاز ۲۵۰۰۰ یورو می باشد.
۲. هنگام ثبت این نوع از شرکت ابتدا ۱۲۵۰۰ یورو یعنی نیمی از سرمایه اصلی، از متقاضی ثبت شرکت اخذ می شود.
• شرکت با مسئولیت محدود کارآفرینی (MINI- GMBH)
حداقل سرمایه مورد نیاز ۱ یورو می باشد.
• شرکت سهامی(AG)
حداقل سرمایه مورد نیاز ۵۰۰۰۰ یورو می باشد.
• مشارکت محدود با سهام(KGAA)
حداقل سرمایه مورد نیاز ۵۰۰۰۰ یورو می باشد.

ب) شرکت های تضامنی و مشارکت (OFFENE HANDELSGESELLSCHAFT – OHG) (PARTNERGESELLSCHAFT):
ویژگی مهم مشارکت، تعهد شخصی شرکا در قبال کار خود می باشد و حداقل باید دو شریک برای تشکیل این نوع شرکت وجود داشته باشد و انواع مختلف این دسته از شرکت ها عبارتند از:
۱. مشارکت قانون مدنی(GBR)
۲. مشارکت تجاری عمومی(OHG)
۳. مشارکت محدود(KG)
۴. شرکت با مسئولیت و مشارکت محدود (GMBH & CO . KG)
تفاوت اصلی این شرکت ها درمیزان مسئولیت شرکا و میزان تعهدات مورد نیاز برای مشارکت است و در واقع مشارکت شکلی از شراکت است که بطور خاص به منظورانجام همکاری های دو یا چند جانبه برای فعالیت های آزاد حرفه ای طراحی شده است.
بر خلاف شرکت های سهامی مشارکت نهاد حقوقی مستقلی نیست بلکه تشکلی از صاحبان حرفه و کسب و کار است که در آن هر کدام از شرکا مسئول بدهی ها و دیون شرکت حتی از دارایی های شخصی خود می باشند و حداقل سرمایه مورد نیاز نمی باشد .
ایجاد مشارکت می تواند در چندین گام ساده انجام گردد وحداقل دو شریک مورد نیاز است و حداقل سرمایه با افزایش تعداد شرکا افزایش نمی یابد و مدیریت شرکت تنها مختص شرکای شرکت است .
برای ثبت تجاری شرکت نیز فرم درخواست ثبت باید توسط تمامی شرکا امضا و توسط دفتر دار رسمی آلمانی به صورت فرم الکترونیکی معتبر بایگانی گردد.

ج) شعبه و نمایندگی (ZWEIGNIEDERLASSUNG):
هر شرکت خارجی‌ که در خارج از آلمان دارای دفتر مرکزی و کسب و کار ثبت شده باشد، می‌‌تواند شعبه‌ای در داخل آلمان داشته باشد. در آلمان دو نوع شعبه وجود دارد که تفاوت آنها اساسا از میزان درجه استقلال آنها نسبت به دفتر مرکزیشان در خارج از آلمان نشأت می‌گیرد:
• شعبه مستقل (SELBSTÄNDIGE ZWEIGNIEDERLASSUNG)
• شعبه وابسته (UNSELBSTÄNDIGE ZWEIGNIEDERLASSUNG)
شعبه نسبت به دفترمرکزی خصیت مستقلی ندارد و از نظر حقوقی بخشی از دفتر مرکزی است و مشمول قوانین کشوری می شود که شعبه اصلی در آن جا است و نیاز به حداقل سرمایه ندارد . دفتر مرکزی مسئول تمامی دعاوی و یا تعهدات و بدهی هایی است که در آلمان بوجود می آید.
بر اساس توافقنامه مالیات دوگانه یک شعبه چنانچه به عنوان یک نهاد دائمی در آلمان مستقر شود، مشمول پرداخت مالیات دوگانه می‌‌باشد (این مساله به وضعیت اقامتی شخص مدیرعامل بستگی دارد، در این حالت معمولا مدیرعامل با اقامتی غیر از آلمان فعالیت می‌کند).
شعبه مستقل از لحاظ حقوقی به عنوان یک نهاد دائمی در نظر گرفته می‌‌شود درحالیکه شعبه وابسته تنها بر اساس شرایط خاصی‌ به عنوان نهاد دائمی به حساب می‌‌آید.

حساب بانکی و امور مالی

حساب بانکی
اگر در آلمان زندگی کنید و شاغل باشید، به حساب بانکی نیاز دارید که می توانید در بانک یا بانک Sparkasse افتتاح کنید. کلیه بانک ها دارای شعبه های متعددند. از بعضی بانک ها نیز فقط می توان از طریق اینترنت استفاده کرد. معمولاً برای استفاده از حساب بانکی باید هزینه پرداخت نمود اما غالباً برای دانش آموزان و دانشجویان رایگان است. حساب های بانکی انواع مختلفی دارد: برخی از حساب های بانکی فاقد امکان اضافه برداشت است (Guthaben Konto). از این گونه حساب ها فقط می توان مبالغی را برداشت کردکه به حساب ریخته شده و درحساب موجود است اما در صورت داشتن حساب اعتباری (Dispo)، حتی اگر در حسابتان موجودی نباشد، امکان اضافه برداشت وجود دارد. به این معنا که بانک مبلغ اضافه برداشت تا سقف مشخصی را به شما وام می دهد و شما این مبلغ را به همراه بهره آن به بانک پس می دهید. نرخ بهره اضافه برداشت غالباً بسیار زیاد است.

افتتاح حساب
می خواهید حساب بانکی افتتاح کنید؟ این کار را می توانید در شعبه هر بانکی انجام دهید اما بانک ها و بانک هایSparkasse همواره پیش از افتتاح حساب، هویت شما را بررسی می کنند. بنابراین باید مدرک شناسائی یا گذرنامه خود را به همراه داشته­باشید.
در بسیاری از بانک­ها، افتتاح حساب به صورت آنلاین و یا از طریق پست نیز ممکن است. در صورت استفاده از خدمات پستی، اداره پست بررسی هویت را انجام می دهد. به این ترتیب که بانک یا بانک Sparkasse برگه های لازم را برایتان می فرستد و شما با در دست داشتن این برگه ها و مدرک شناسایی و یا گذرنامه خود به اداره پست می روید و در آنجا تأیید هویت انجام می شود. گاهی برای افتتاح حساب نیاز به گواهی ثبت محل سکونت (Meldebescheinigung) نیز دارید.

حواله بانکی
برای پرداخت اجاره و دریافت حقوق نیاز به حساب جاری دارید. کارفرما حقوق ماهانه شما را از طریق حواله بانکی می پردازد و شما نیز معمولاً اجاره منزلتان را از طریق حواله بانکی پرداخت می کنید. برای مبالغی که باید مرتباً حواله شود، می توانید از حواله بانکی دائم استفاده کنید. برای سایر حواله­های بانکی از فرم حواله بانکی استفاده کنید. چه مبلغی می خواهید حواله کنید؟ گیرنده کیست؟ همه این اطلاعات را در فرم حواله بانکی وارد کنید و فرم را به بانک یا بانک Sparkasse خود تحویل دهید. می خواهید از طریق اینترنت پول حواله کنید؟ در این صورت هنگام افتتاح حساب، بگوئید مایل به استفاده از بانکداری اینترنتی هستید.

کارت بانکی الکترونیکی (EC-Karte) و کارتهای اعتباری
پس از افتتاح حساب جاری، کارت بانکی الکترونیکی (EC Karte) دریافت می کنید. در صورت تمایل، می توانید کارت اعتباری نیز دریافت کنید (مانند کارت اعتباری مسترکارت یا ویزا). معمولاً برای گرفتن کارت اعتباری باید هزینه پرداخت نمود. بانک یا بانک Sparkasse، کارت بانکی الکترونیکی (EC-Karte) و یا کارت اعتباری را غالباً از طریق پست می فرستد. این کارت را باید امضاء کنید. چند روز پس از دریافت کارت، شماره رمز کارت یا شماره پین (PIN) را نیز از طریق پست دریافت می کنید. شماره رمز را باید به خاطر بسپرید.
با کارت بانکی الکترونیکی (EC Karte) می توانید از کلیه خودپردازهای بانکی، پول بگیرید. به این منظور همیشه به شماره رمز خود نیاز دارید. با استفاده از کارت اعتباری، می توانید در برخی از فروشگاه ها و در اینترنت پرداخت کنید. واریز پول نقد در یکی از شعبه های بانکتان یا بانک Sparkasse شما انجام می شود.

بهره
بانک یا بانک Sparkasse برای پولی که در حساب خود دارید، بهره پرداخت می کند. بهره مبالغ موجود در حساب جاری کم است. اگر می خواهید پس­انداز کنید، حساب پول روزانه یا حساب پس انداز افتتاح کنید تا به نسبت حساب جاری، بهره بیشتری بگیرید.

اطلاعات سفر

مسافرت هوائی: فرودگاه بین المللی فرانکفورت (تلفن ۱-۶۹۰) تا مرکز شهر ۱۲ کیلومتر فاصله دارد و دارای سرویس تاکسی، اتوبوس و قطار است. سایر شهرهای آلمان که دارای فرودگاههای بین المللی هستند عبارتند از: برلین، برمن، دوسلدورف، هامبورگ، زاربروکن و هانوور.

نشانی چند هتل معتبر:
برلین:
۱- Albators Hotel Berlin – ۱۴۵R Rudolstaedter Strasse ۴۲, ۱۰۷۱۳, Berlin Tel: ۳۰۸۹۷۸۳۰ Fax: ۳۰۸۹۷۸۳۱۰۰
۲- Hitton Berlin , ۵۰۲ R , Mohrenstrasse ۳۰, D-۱۰۱۱۷ (City Center , ۱۰ Km to airport ) Tel: ۳۰۲۰۲۳۰ Fax: ۳۰۲۰۲۳۴۲۶۹
کلن:
۳- Hotel Kosmos – (۶۱R , Waldecker Strasse ۱۱-۱۵, ۵۱۰۶۵ , Cologne Tel: ۲۲۱۶۷۰۹۰ Fax: ۲۲۱۶۷۰۹۳۲۱
دوسلدورف:
۴- Amber Hotel Bellerve , ۹۳ R Schwanenstr . ۲۷۴۰۷۲۱ , Dusseldorf . Tel: ۲۱۰۳۵۰۳۰ Fax: ۲۱۰۳۵۰۳۴۴۴
۵- Hilton Dusseldorf , ۳۷۲ RM ۲۰ Georg Strasse , ۴۰۴۰۷۴ , Dusseldorf Tel: ۲۱۱۴۳۷۷۰ Fax: ۲۱۱۴۳۷۷۶۵۰
فرانکفورت:
۶- Aukamm- ۱۵۸ R , Aukamm Allee ۳۱ , Wiesbaden , D- ۶۵۱۹۱ , Frankfort Tel: ۶۹-۵۷۶-۰ Fax: ۶۹-۵۷۶-۲۶۴

عوارض فرودگاه: برای خروج، عوارض دریافت نمی شود.
مقررات گمرکی ورود و خروج ارز: کارت های اعتباری و چک های مسافرتی پذیرفته می شود. هیچگونه محدودیتی برای ورود و خروج ارز وجود ندارد.
گواهی بهداشت لازم برای ورود: مورد نیاز نیست مگر برای کسانی که از یک منطقه آلوده وارد خاک آلمان شوند.
رویداد: اخذ رویداد در هر شرایطی حتی برای عبور به صورت ترانزیت نیز الزامی است.
مدارک لازم جهت اخذ روادید: عادی- توریستی: گذرنامه، شناسنامه معتبر، فتوکپی از صفحات ۲ و ۳ گذرنامه، دو نسخه فرم تقاضای اقامت، (گذرنامه باید پس از اتمام مدت ویزای درخواستی سه ماه دارای اعتبار باشد)، ۲ قطعه عکس، اصل دعوتنامه، مدارک در خصوص وضعیت بستگان در آلمان.
بازرگانی: دعوتنامه شرکت آلمانی (نام کامل دعوت شونده، سمت دعوت شونده، زمینه فعالیت ، نشانی، علت و مدت مسافرت و تعهد قبول هزینه ها)، دو نسخه فرم تقاضا، مدارکی در خصوص فعالیتهای شغلی در ایران از جمله (پروانه تولید، پروانه کسب، گواهی کار، کارت بازرگانی و دفترجه درمانی) و در مورد کارمندان شرکتها معرفی نامه رسمی از جانب کار فرما جهت اعزام به کشور آلمان، مدارکی در مورد شرکت دعوت کننده در آلمان (مکاتبات تجاری، قرارداد و بارنامه).
مدارک لازم جهت صدور ترانزیت فرودگاهی: مسافران برای دریافت روادید ترانزیت فرودگاهی باید مدارک ذیل را همراه داشته باشند: گذرنامه بلیت هواپیما، روادید یا اقامت معتبر برای کشور مقصد همراه با فتوکپی آن دو نسخه فرم تقاضا و دو قطعه عکس

مدارک لازم جهت صدور روادید نمایشگاهی: گذرنامه، بلیت هواپیما، دو نسخه فرم پر شده، شناسنامه و در مورد اشخاص متأهل شناسنامه و گذرنامه همسر، کپی صفحات دوم و سوم گذرنامه، مدارکی مبنی بر داشتن وابستگی در کشور ایران (سند زمین یا خانه)، مدارکی در خصوص فعالیتهای شغلی در ایران ، بیمه مسافرتی همراه با کپی آن. زمان مراجعه: یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۷ لغایت ۱۲

مقررات شنگن: آلمان یکی از کشورهای عضو معاهده شنگن است این معاهده در اول اوت ۱۹۹۸ بین کشورهای اتریش، بلژیک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، لوگزامبروگ، هلند، پرتغال و اسپانیا به امضاء رسیده است. طبق معاهده شنگن مسافرانی که به منظور تجارت یا جهانگردی قصد ورود به هر یک از کشورهای عضو این معاهده را داشته باشند، می باید برای اقامت کوتاه مدت یک تا سه ماهه از کنسولگریهای یکی از کشورهای فوق الذکر ، روادید اخذ کنند که با آن می توان به هر یک از کشورهای مذکور مسافرت نمود. چنانچه مسافری بخواهد فقط به یکی از کشورهای شنگن مسافرت کند لازم است از کنسولگری همان کشور روادید دریافت کند، اما اگر قصد مسافرت به چند ین کشور عضو معاهده شنگن را داشته باشد باید از کنسولگری کشوری که مقصد اصلی وی است روادید درخواست کند و چنانچه هیچیک از کشورهای فوق الذکر مقصد اصلی وی نباشد باید از کنسولگری کشوری که مبدأ سفر وی است روادید درخواست نماید. چنانچه شخص برای ورود به یکی از کشورهای مشخص شنگن روادید نیاز نداشته باشد برای مسافرت به سایر کشورهای شنگن باید روادید تهیه کند.

اطلاعات مفید جهت تماس

کد بین المللی تلفن: ۰۰۴۹
اختلاف ساعت با ایران: ۳۰/۲-
تعطیلات عمومی: ۱ ژانویه (۱۲ دی) آغاز سال میلادی، ۶ ژانویه (۱۷ دی) Good Friday، عید پاک، Epiphany، اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت) روز جهانی کارگر، ۱۵ اوت (۲۵ مرداد) روز عروج، ۳ اکتبر (۱۲ مهر) روز وحدت آلمان، ۱ نوامبر (۱۱ آبان) روز قدیسان، ۲۵ و ۲۶ دسامبر (۵ و ۶ دی) کریسمس
ساعات کار:

بانکها: دوشنبه تا چهارشنبه و جمعه ۱۳-۳۰/۸ و۱۶-۳۰/۱۴ ، پنجشنبه ۱۳-۳۰/۸ و ۳۰/۱۷- ۳۰/۱۴

فروشگاهها: دوشنبه تا چهارشنبه و جمعه ۳۰/۱۸-۹، روزهای شنبه ۱۳-۹، پنجشنبه ۳۰/۲۰- ۳۰/۸
اتاق بازرگانی ایران و آلمان:

تهران: خیابان آفریقا، شماره ۲۴۴، ساختمان ناوک، طبقه های اول و دوم . تلفن: ۹-۸۷۷۹۰۶۶. فکس: ۸۷۹۰۰۸۱
موسسه استاندارد آلمان (DIN):
Deutsches Institute Fuer Normung E. V. Beuth Verlag Gmbh Buggrafenstrasse ۶-D-۱۰۷۸۷ Berlin , Germany Tel: ۰۰۴۹۳۰۲۶۰۱۰ Fax: ۰۰۴۹۳۰۲۶۰۱۱۲۳۱
اتحادیه اتاقهای بازرگانی و صنایع آلمان:
Deutscher Industrie und Handelstag (DIHT), Adenauer ۱۴۸, Postfach ۱۴۴۶, ۵۳۰۰۴ Bonn l , Germany. Tel: ۰۲۲۸/۱۰۴۰ Fax: (۴۹۲۲۸)۱۰۴۱۵۸
اتاق بازرگانی و صنایع برلین:
Industrie -und Handelskammer ZU Berlin , Hardenbergstr . ۱۶-۱۸ , D- ۱۰۶۲۳ Berlin Germany . Tel: (۰۳۰) ۳۱۵۵۱۰۰ Fax: (۰۳۰)۳۱۵۱۰۳۱۶
اتاق بازرگانی و صنایع بن:
Industrie -und Handelskammer Bonn , Bonner Talweg ۱۷ Postfach ۱۸۲۰ , D-۵۳۰۰۸ Bonn, Germany. Tel: (۰۲۲۸) ۲۲۸۴۰ Fax: (۰۲۲۸)۲۲۸۴۱۷۰
اتحادیه صنایع شیمیایی آلمان:
Varband der Chemistchen Industrie , Karlstrasse ۲۱ , D-۶۰۳۲۹ Frankfurt am Main , Germany Tel: +۴۹-۶۹۲۵۵۶۰ Fax: +۴۹۶۹۲۵۵۶۱۴۷۱
اتحادیه صنایع خودروسازان آلمان:
Verband der Automobilindustrie , Westendstrasse ۶۱ Postfach ۱۷۰۵۶۳, D-۶۰۰۷۹ Frankfurt am Main , Germany Tel: +۴۹۶۹۰۷۵۷۰-۰ Fax: +۴۹۶۹۷۵۷۰۲۶۱

سفارتخانه ها و کنسولگری ها

سفارت و بخش بازرگانی جمهوری فدرال آلمان در ایران:

خیابان فرودسی، مقابل بانک مرکزی، شماره ۳۲۴، تلفن ۱۴-۳۱۱۴۱۱۱
سفارت جمهوری اسلامی ایران – برلین:
Embassy of the I. R. of Iran , Podbielskiallee ۶۷ ۱۴۱۹۵ , P. O.Box ۱۰۴۳۹ Berlin , Germany Tel: (۰۰۴۹۳۰) ۸۴۳۵۳۰ Fax: ۸۴۳۵۳۵۳۵ Tel: ۸۴۱۹۱۸۳۵
روزهای تعطیل: جمعه و شنبه
کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هامبورگ:
Consulate General of the I.R. of Iran Hamburg Bebelallee ۱۸ , ۲۲۲۹۹ Hamburg Tel: ۵۱۴۴۰۶۰ , ۵۱۴۴۰۶۴۵ Fax:(۰۰۴۹۴۰)۵۱۱۳۵۱۱
کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در فرانکفورت:
Consulate General of the I.R.of Iran Frankfurt Eichendorff SR. ۵۴, ۶۰۳۲۰ Frankfurt Tel: (۰۰۴۹۶۹)۵۶۰۰۰۷۰ , ۵۶۰۰۷۳۰ Fax: ۵۶۰۰۰۷۱۳

شعب بانکهای ایران در آلمان

بانک ملی ایران (هامبورگ):
Holzbruecke ۲, ۲۰۴۵۹ Hamburg P.O.Box ۱۱۲۱۲۹ Tel: (۰۴۰) ۳۶۰۰۰۱ Fax: (۰۴۰)۳۶۰۰۰۲۳۶
بانک ملی ایران (فرانکفورت):
Friedensstrasse ۴, D ۶۰۳۱۱ Frankfurt am Main P.O.Box ۱۶۰۱۵۴ Tel: (۰۶۹)۱۳۸۷۲۲۰ Fax: (۰۶۹)۱۳۸۷۲۲۵۰
بانک ملی ایران (دوسلدوف):
Schadowplatz ۱۲, ۴۰۲۱۲ Dusseldorf ۱, Germany . Tel: (۰۲۱۱)۸۶۴۳۳۰ Fax: (۰۲۱۱) ۳۲۴۱۶۹
بانک سپه (فرانکفورت):
Bank Sepah -Iran Hafen Strasse ۵۴ ۶۰۰۳۷ Frankfurt / Main, Germany. Postfach ۱۱۰۲۶۱ Tel: ۰۶۹/۲۷۳۹۹۷۰ Fax: (۰۶۹)۲۷۳۹۹۷۱۷
بانک صادرات ایران (فرانکفورت):
Wilhelm Leuschner Strasse ۴۱۶۰۳۲۹ Frankfurt AM Main ۱۶ P.O.Box ۱۶۰۱۵۱, Germany . Tel: ۲۳۳۹۵۱-۳ Fax: (۰۶۹)۲۵۲۷۷۳
بانک صادرات شعبه هامبورگ:
Zweicniederlassung Hamburg Deichstrasse ۱۱, P.O.Box ۱۱۲۲۲۷ Tel: ۰۴۰/۳۷۰۰۵۰ Fax: ۰۴۰/۳۷۳۴۸۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.