پویایی و چابک سازی بنادر با استفاده از هوشمندسازی

پویایی و چابک سازی بنادر با استفاده از هوشمندسازی

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد : بهره‌برداری از ترمینال ۳ بندر رجایی می‌تواند بنادر کشور را در مسیر شکل‌گیری ترمینال مجازی قرار دهد .

حمیدرضا آبایی در همایش بین‌المللی بندر هوشمند اظهار کرد : امروز (چهارشنبه) توسعه فیزیکی حوضچه سوم بندر شهید رجایی با حضور رییس‌جمهور به منظور بهره‌وری هر چه بهتر انجام می‌شود . هرگونه کسب و کاری امروزه به فناوری اطلاعات و ارتباطات وابسته است و مدیریت بنادر و حمل و نقل دریایی نیازمند سخت‌افزار و نرم‌افزار به روز و هوشمند هستند .

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه استفاده از هوشمند سازی ، پویایی و چابکی بنادر را به دنبال خواهد داشت ، بیان کرد : با استفاده از مکانیزه کردن فعالیت ها بهره وری بنادر ارتقا می یابد . نسل بندی بنادر نمود پیدا کرده است و نسل اول ، دوم و سوم بنادر مسیر خود را طی کرده اند و در نسل بعدی ، هوشمندسازی بنادر در دستور کار قرار گرفته است .

حرکت به سمت بنادر سبز با سه شاخص

آبایی ادامه داد : آنچه تصور می کنم به عنوان یک تعریف جدید مطرح شود این است که با شناخت عمیق از نیاز مشتریان گام های اساسی برداریم و با فعالیت های جدید و به روز در درک نیاز مشتریان به خوبی عمل کنیم .

وی به سه شاخص اصلی که در زمینه هوشمندسازی بنادر مطرح است اشاره کرد و گفت : این سه شاخص به عملیات در خصوص شرایط تخلیه و بارگیری، استفاده بهینه از انرژی های نو و حفاظت محیط زیست در جهت حرکت به سمت بنادر سبز مربوط می شود .

با هوشمندسازی بنادر تمام شناورها رصد می شوند

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد : در صورت هوشمندسازی بنادر ، تمام شناورهایی که در سرزمین ما حرکت کنند کاملا رصد می شوند و در مورد شناورهای مختلف که تحت پرچم کشورمان هستند موقعیت شان را مشخص خواهیم کرد و از آن ها در برابر قوانین بین المللی و سازمان های بین المملی حفاظت می کنیم .

 

 

وی با تاکید بر اینکه در سازمان بنادر واگذاری فعالیت ها به بخش خصوصی با در نظر گرفتن نقش حاکمیتی این سازمان در دستور کار قرار گرفته است ، اظهار کرد : باید در مباحث لجستیکی و حمل و نقل چند وجهی گام های اساسی برداریم تا حمل و نقل ریلی و جاده ای با مدیریت درست انجام شود .

آبایی ادامه داد : کنترل ترافیک وسایلی که در بنادر ما حرکت می کنند باید با تبادل درست و یکسان سازی اطلاعات باشد . در حال حاضر ۳۲ سازمان به عنوان ذی نفعان بنادر تعامل های مختلفی را برای ورود کالا به سرزمین اصلی دارند و به طور حتم سامانه جامع بندری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ارتباطات باید در کمترین زمان ممکن رخ دهد .

تبیین نقشه راه هوشمند سازی بنادر

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه باید چرخه وایرلس برای حذف دکل های موجود در بنادر مدنظر قرار گیرد و بتوانیم اینترنت را به دریا برسانیم و به خوبی بتوانیم اطلاعات را منتقل کنیم ، عنوان کرد : فرآهم کردن بستر IOT از مهمترین مسائلی است که باید مدنظر قرار گیرد . علاوه بر این مسئله دیتاهای کلان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید در محل درستی نگه داری شوند و قابلیت استعلام داشته باشند .

آبایی با بیان اینکه در حال حاضر دنیا به حرکت به سمت ترمینال های مجازی در حرکت است ، گفت : ترمینال ۳ بندر شهید رجایی می تواند ما را به سمت ترمینال مجازی سوق دهد. امیدواریم گامی برداریم که نقشه راه هوشمندسازی بنادر را به درستی تبیین کند .

وی همچنین به برگزاری همایش بین المللی بندر هوشمند که با حضور شرکت های ارائه کننده راهکار در بنادر بزرگ جهان در حال برگزاری است ، اشاره و خاطرنشان کرد: در این جلسه راهکارهای مختلف ارائه در بنادر بزرگ دنیا مطرح می شود و امیدواریم روزی برسد که سازمان بنادر و دریانوردی و نیز بنادر کشور فعالیت هایشان کاملا فرآیند محور شود و بتوانیم تمامی امور ممکن را مکانیزه کنیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.