نقش استارتاپ ها به‌عنوان راه حل برای بحران توزیع بار جاده ای

نقش استارتاپ ها به‌عنوان راه حل برای بحران توزیع بار جاده ای

یک کارشناس صنعت حمل و نقل جاده ای گفت : در دنیا آمار ترددهای یک سر خالی کامیون‌ها ، حدود ۱۰ درصد کل ترددها است ؛ ولی در ایران ۴۵ درصد ترددهای بین شهری ناوگان باری ، یک سر خالی انجام می شود .

این کارشناس در نشست خبری خود با خبرنگاران با بررسی نقاط قوت و ضعف حمل و نقل جاده‌ای ایران ، از نقش استارتاپ ها به‌عنوان یک راه حل برای بحران توزیع بار و کالا میان رانندگان کامیون در ایران نام برد و گفت : حمل و نقل جاده‌ای ایران به لحاظ کیفیت ، فاصله زیادی با استانداردهای روز دنیا دارد و استارتاپ‌ها در شرایط فعلی ، تنها راه‌حل‌های موجود برای افزایش بهره‌وری و تحول در نظام حمل و نقل جاده ای بار هستند .

وی با بیان اینکه توسعه ناوگان حمل و نقل با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذار خارجی محقق می‌شود ، افزود : به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها ، حوزه حمل و نقل جاده‌ای با چالش‌های بسیاری مواجه است . ریشه این چالش‌ها به سه مؤلفه اصلی نبود زیرساخت‌ها ، ناوگان فرسوده و کارآیی پایین برمی‌گردد و در شرایط موجود ، تنها راهکار بهبود وضعیت حمل و نقل تکنیک هایی است که بتواند کارآیی را افزایش دهد .

کارشناس کسب و کار الکترونیکی حمل و نقل جاده ای با بیان اینکه در ایران سالانه ۱.۵ میلیارد دلار هزینه تردد یک سر خالی ناوگان حمل‌ونقل بار جاده‌ای‌ می‌شود ، اظهار داشت : در دنیا آمار ترددهای یک سر خالی حدود ۱۰ درصد کل ترددها در ناوگان جاده‌ای بین‌ شهری است‌ و در ایران ۴۵ درصد ترددها یک سر خالی است ؛ در این میان ، هرچند که در این مسیر با موانع بسیاری روبه رو هستیم اما معتقدیم می توانیم نقش های اقتصادی در این بخش را بازآفرینی کنیم و فرآیندها را بهبود بخشیم .

وی یادآور شد : ناوگان ریلی ، دریایی و هوایی ایران در حمل داخلی کالا سهم زیادی ندارند و بیش از ۷۸ درصد جابه جایی بار در داخل کشور به حمل و نقل جاده‌ای اختصاص یافته است . به همین دلیل شکل‌گیری اپلیکیشن‌های لجستیک می‌تواند نقش موثری در اقتصاد کشور داشته باشد . در مقطع کنونی یک کامیون در کشور ما حدود ۵۵ هزار کیلومتر سالانه سیر می‌کند در حالی که این رقم برای کامیون‌های کشوری مثل آمریکا سالانه ۱۸۰ کیلومتر است و این موضوع بیانگر عدم بهره‌وری در ناوگان جاده‌ای ماست .

در ادامه این نشست ، یکی از کارشناسان صنعت حمل و نقل جاده ای بار نیز گفت : تناقض‌های جدی در صنعت حمل و نقل وجود دارد . زیرا علاوه بر اینکه گفته می‌شود در حوزه حمل و نقل جاده‌ای مازاد راننده داریم ، اما بارها معمولا روی زمین می‌ماند . این در حالی است که شرکت‌های بزرگ و توانمند حمل و نقلی بسیاری داریم که سهم بازارشان بیشتر از ۱.۵ درصد نیست و قادر نیستند در سراسر کشور کالا جابه‌جا کنند . در استفاده از پتانسیل بازار ناکارآمد هستند . در حال حاضر وقتی محموله ای در چین بارگیری می شود، سرنوشت مشخصی دارد ؛ اما از بندرعباس تا تهران بار ناپدید است ، پروسه ای که استارتاپ ها برای آن یک راه حل کارآمد ابداع کرده اند و صاحبان بار می‌توانند در همه مسیرها بار خود را به صورت آنلاین رصد کنند .

وی ادامه داد : اپلیکیشن‌های لجستیک و حمل و نقل جاده ای بار اولویت‌شان این است که طی فرآیندی سیستماتیک ، پروسه قیمت‌گذاری نرخ حمل بار بین شهری را ارزیابی کنند زیرا در حال حاضر نرخ‌گذاری‌ها با روش منطقی انجام نمی‌شود و صاحبان کالا ممکن است در طول یک روز با نرخ‌های متفاوتی برای حمل محموله خود مواجه شوند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.