موافقت هند با سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری در حوزه بندر و ریل

موافقت هند با سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری در حوزه بندر و ریل

وزیر راه و شهرسازی که به همراه رئیس جمهوری به هند سفر کرده است از موافقت اولیه برای سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری در حوزه بندر و ریل با هندی‌ها خبر داد و گفت : موضوعات مختلفی در حوزه بندر و ریل در سفر رییس جمهوری به هند نهایی می‎شود و جمع سرمایه‎گذاری مشترک با این کشور در این دو حوزه با انجام این پروژه‎ها به حدود ۲ میلیارد دلار خواهد رسید .

عباس آخوندی ، وزیر راه و شهرسازی کشور با اعلام این خبر ، گفت : همکاری‌هایی که با هندی‌ها در حوزه بندر و ریل قرار است انجام شود ، در چهار سرفصل برنامه‌ریزی شده ، موافقت‌های اولیه برای انجام این اقدامات قبلا صورت گرفته و در این سفر این موافقتنامه‌ها نهایی خواهد شد .

آخوندی با بیان اینکه یکی از این سرفصل‌های همکاری با هندوستان در این حوزه مربوط به بحث سرمایه‌گذاری هند در راه‌ آهن چابهار به زاهدان است ، گفت : این خط آهن استراتژیک و مهمی است که ما همکاری با هندی‌ها در راه‌اندازی و تکمیل آن را دنبال کردیم . موافقت اولیه برای همکاری در این حوزه با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار اخذ شده و این قرارداد در این سفر نهایی و اعلام رسمی خواهد شد .

وی با بیان اینکه یکی از مباحث مهم دیگری که در حوزه ریلی با مشارکت هند دنبال می‌کنیم ساخت مشترک لوکوموتیو است ، گفت : برای ساخت مشترک ایران و هند در حوزه لوکوموتیو باری هم موافقت‌های اولیه صورت گرفته و این قرارداد هم در این سفر نهایی و اعلام رسمی خواهد شد . ساخت ریل در ذوب آهن اصفهان است با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در سال هم از جمله اقداماتی است که در حوزه ریلی با مشارکت هند کلید خواهد خورد و این موافقتنامه هم در این سفر نهایی خواهد شد .  

آخوندی افزود : یکی دیگر از همکاری‌هایی که با هند در حوزه بندر نهایی خواهد شد ، مدیریت بندر چابهار است که با هندی‌ها به صورت مشترک انجام خواهد شد . هند قرار است در این حوزه ۸۷ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کنند کارهای سرمایه‌گذاری و اعلام مناقصه‌های آن در حال انجام است . یک قرارداد موقت در این حوزه منعقد خواهد شد که هندی‌ها آنجا مستفر شوند تا وقتی که تجهیزات وارد شود و سرمایه گذاری کاملشان آنجا صورت بگیرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.