شرکت ملی نفتکش از شناخته شده‌ترین ناوگان‌های تجاری دریایی دنیا

شرکت ملی نفتکش از شناخته شده‌ترین ناوگان‌های تجاری دریایی دنیا

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با تحلیل ابعاد مختلف و برشمردن عوامل اثرگذار بر وقوع حادثه نفتکش “سانچی” گفت : تا زمان نهایی‌شدن روندهای حقوقی با حضور ذینفعان و همچنین کارشناسی دقیق توسط مراجع ملی و جهانی نمی‌توان قضاوتی دقیق در این رابطه داشت .

اله‌مراد عفیفی‌پور به بیان ابعاد مختلف اهمیت صنعت حمل و نقل دریایی پرداخت و اظهار کرد : در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد محموله‌های تجاری کشور و ۱۰۰ درصد محموله‌های نفتی ایران توسط ناوگان شناورهای دریایی حمل می‌شود که این اعداد و ارقام ، نقش کلیدی و حیاتی صنعت حمل و نقل دریایی در اقتصاد کشور را هویدا می‌کند .

وی با اشاره به جایگاه موثر ناوگان ملی نفتکش جمهوری اسلامی در صنعت حمل و نقل دریایی جهان و تلاش‌های پیدا و پنهان این مجموعه برای تحقق اهداف ترسیم شده در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ، گفت : شرکت ملی نفتکش از جمله شناخته شده‌ترین ناوگان‌های تجاری دریایی دنیا محسوب می‌شود که شناورهای آن از جمله بهترین و استانداردترین نفتکش‌ها در دنیا محسوب می‌شوند .

عفیفی‌پور ضمن اشاره به حادثه تصادم نفتکش “سانچی” متعلق به شرکت ملی نفتکش جمهوری اسلامی با یک کشتی فله بر چینی در آب های اقیانوس آرام (منطقه شرقی دریای چین) ، خاطرنشان کرد : اتفاقات اینچنینی می تواند نشأت گرفته از عوامل سخت افزاری ، نرم افزاری ، شرایط جغرافیایی پیرامونی و نقص فنی تجهیزات مخابراتی و ارتباطات دریایی باشد . مه‌آلود بودن ، مواج و طوفانی شدن دریا در مسیر گذر کشتی ها ، تردد شناورهای فاقد سیستم های ناوبری در مسیرهای دریانوردی و مواردی از این قبیل می تواند بر کیفیت یک فعالیت دریانوردی موثر واقع شود .

وی اضافه کرد : نفتکش سانچی از جمله شناورهای جدید ناوگان دریایی شرکت ملی نفتکش محسوب می‌شود که کمتر از ۱۰ سال از عمر ساخت آن نمی‌گذشت و به دلیل ترابری محموله‌های حساس و راهبردی از تمامی تجهیزات مدرن ایمنی و ناوبری برخوردار است .

عفیفی‌پور همچنین ضمن بیان توضیحاتی از شناخت ۲۷ ساله خود از کاپیتان فقید این کشتی نفتکش سخن به میان آورد و گفت : کاپیتان عروجی فردی با تجربه و مسلط به مهارت‌های دریانوردی در آب های آزاد بود که تمامی مدارج تخصصی فرماندهی و هدایت کشتی های نفتکش اقیانوس پیما را طی نموده و گواهینامه های شایستگی مربوطه را نیز کسب کرده بود. او دریانوردی کوشا، میهن پرست، پرکار و پرتلاش بود و از جمله سرمایه های انسانی بسیار با ارزش شرکت نفتکش محسوب می شد. سایر خدمه و کارکنان این کشتی نیز هر کدام در جایگاه خود دارای اهمیت بسیاری به لحاظ دانش تخصصی و مهارت های دریانوردی بودند .

 

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اشاره به نقش آفرینی این مجموعه در عملیات امدادرسانی به نفتکش سانچی گفت : مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی(MRCC) بندرعباس از سوی سازمان بنادر به عنوان مرکز تماس بین المللی و پل ارتباطی با مراکز ام . آر . سی . سی کشورهای نزدیک به محل سانحه انتخاب شد . ام. آر. سی. سی بندرعباس در همان نخستین روز حادثه با مراکز جستجو و نجات دریایی چهار کشور چین ، ژاپن ، کره‌جنوبی و تایوان برای جلب کمک‌های امداد دریایی بین المللی ارتباط و هماهنگی برقرار کرد و به طور میانگین روزانه بالغ بر ۲۰ تماس تلفنی ، ایمیل و مخابراتی در این مرکز برای هماهنگی با کشورهای جنوب‌شرقی آسیا به ثبت رسید .

عفیفی‌پور ارتباط ماهواره‌ای با کشتی‌های ایرانی و خارجی عبوری در منطقه شرق دریای چین ، هماهنگی با مرکز MRCC کشور تایوان برای پایش آب‌های ساحلی این کشور ، برقراری ارتباط مستمر با مقامات ارشد سازمان بنادر که به منطقه اعزام شده بودند، را از دیگر اقدامات مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی بندرعباس برشمرد که نقش آفرینی موثری در استفاده حداکثری از ارتباطات دریایی بین المللی و تسریع روند امدادرسانی داشت . این اقدامات و هماهنگی‌ها منجر به اعزام شناور آتشخوار و همچنین هواپیما و بالگرد از سوی کشور چین، یک بالگرد و یک فروند شناور آتش خوار توسط کره جنوبی ، یک شناور ناجی و همچنین یک شناور آتشخوار دیگر از کشور ژاپن شد .

این مقام مسئول به تبیین تکالیف سازمان بنادر در این خصوص پرداخت و خاطرنشان کرد : این سازمان که مرجع رسمی ملی کشور در زمینه صنعت دریانوردی و نماینده دولت جمهوری اسلامی در مجامع بین المللی محسوب می شود، از همان نخستین ساعات وقوع حادثه تلاش ها و اقدامات خود را برای نجات جان خدمه در وهله نخست و مقابله با بروز آلودگی‌های محیط زیست دریا در وهله دوم آغاز کرد .

به گفته عفیفی پور ، با راهبری سازمان بنادر سه گروه از ایران شامل گروه‌های ارزیاب سانحه ، امداد و نجات و هیاتی متشکل از مقامات ارشد سازمانی به کشور چین اعزام شدند. مدیرعامل سازمان بنادر به همراه وزیر کار در اتاق مدیریت بحران کشور چین حضور داشتند و بر روند امدادرسانی به صورت مستقیم نظارت می‌کردند . علاوه بر این ، اقدامات و هماهنگی های دیپلماتیک گسترده ای از سوی وزارت امور خارجه  با کشورهای دست اندرکار در این منطقه دریایی نیز صورت پذیرفت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.