سرمایه گذاری ساخت فاز ۳ بندر رجایی از منابع سازمان بنادر و دریانوردی

سرمایه گذاری ساخت فاز ۳ بندر رجایی از منابع سازمان بنادر و دریانوردی

همزمان با سفر رییس جمهوری به استان هرمزگان به منظور تقویت زیرساخت های توسعه ای ، عصر امروز (چهاشنبه) آغاز مرحله تکمیلی فاز سه پایانه کانتینری بندر شهید رجایی در دستور کار قرار می گیرد .

بندر شهید رجایی بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) میزبان رئیس جمهوری است تا این بار نوبت به توسعه مرحله تکمیلی فاز ۳ پایانه کانتینری بندر شهید رجایی برسد . این در حالی است که مقدمات مرحله نخست احداث زیرساخت های فاز ۳ بندر شهید رجایی در جریان نخستین سفر رییس جمهور به استان هرمزگان (ششم اسفندماه ۹۲) مدنظر قرار گرفت و پس از انجام مطالعات ، کمتر از یکسال بعد (بهمن ماه ۹۳) عملیات عمرانی این طرح عظیم بندری با حضور معاون اول رییس جمهور آغاز شد .

توسعه بندر شهید رجایی در ابعاد مختلف

پیش از این اجرای فاز ۲ مجتمع بندری شهیدرجایی به طول ۲۰۲۰ متر اسکله با آبخور ۱۵,۵ متری و محوطه سازی ۵۳ هکتار از اراضی پسکرانه و لایروبی ۷ میلیون متر مکعب حوضچه به مبلغ ۲۲۵ میلیون یورو و اجرای مرحله اول فاز ۳ به طول ۲۸۰ متر اسکله دیافراگمی با آبخور ۱۵.۵ متری و لایروبی ۲.۲ میلیون متر مکعب حضوچه و ساخت ساختمان اداری و سوله تعمیرگاه به مبلغ ۵۸ میلیون یورو مدنظر قرار گرفته است .

حال قرار است با تکیه بر دانش متخصصان ایرانی و بهره گیری از تجهیزات و فن آوری های روز دنیا، ۱۴۰۰ متر اسکله جدید در بزرگترین بندر بازرگانی ایران طی ۳۶ ماه آینده ساخته شود که در زمان بهره برداری کامل از این زیرساخت بندری ، به صورت همزمان سه کشتی بسیار بزرگ اقیانوس پیمای نسل هفتم جهان می توانند با ۴۰۰ متر طول و آبخور ۱۷,۵ متری با ظرفیت ۱۸ هزار ۴۰۰ کانتینر در این اسکله ها پهلو گیرند .

علاوه بر این ۱۲۰ هکتار محوطه کانتینری برای راه اندازی یک ترمینال جدید کانتینری در پسکرانه بندر هم آماده می شود و لایروبی چهار میلیون متر مکعب از حوضچه جمعا به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال از دیگر برنامه هایی است که در دستور کار قرار می گیرد .

 

 

بومی سازی بندرسازی پس از برجام

همزمان با این اقدام راهبردی و همچنین رونق گرفتن تعاملات بین المللی ایران با کشورهای غربی در دوره پسابرجام ، بخش عمده دانش بندرسازی توسط مهندسان و متخصصان ایرانی بومی سازی و نیاز ما به خارجی ها مرتفع شد . همچنین با تامین تجهیزات استراتژیک اسکله های فاز ۲ ، ظرفیت کانتینری مهم ترین بندر کشور به ۶ میلیون TEU افزایش پیدا کرد و مهم تر اینکه ، طی چهار سال اخیر برای جمعیتی نزدیک به ۴ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد شد .

بودجه عملیات اجرایی فاز ۳ بندر شهید رجایی با سرمایه گذاری ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال از محل منابع داخلی سازمان است و این درحالی می باشد که اعتبار ساخت آن بدون استفاده از بودجه های نفتی کشور است .

در چشم اندازی سه ساله ، ظرفیت کانتینری این بندر از شش به هشت میلیون TEU افزایش می یابد . از سوی دیگر ، پس از پایان دوره بهره برداری کامل پایانه جدید برای جمعیت چشمگیری نزدیک به ۷ هزار و ۵۰۰ نفر به مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد می شود .

گام بلند بندر شهید رجایی برای کم کردن فاصله با بنادر برتر دنیا

باید خاطرنشان کرد که با اجرای این طرح بزرگ دریایی و بندری ، گامی بلند جهت افزایش سهم ایران در بازار تجارت جهانی و ارتقا جایگاه بزرگترین بندر کانتینری ایران در میان ۱۰۰ بندر برتر دنیا برداشته می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.