رشد ۲۰ درصدی پروازهای عتبات عالیات در هشت ماه نخست امسال

رشد ۲۰ درصدی پروازهای عتبات عالیات در هشت ماه نخست امسال

در ایام اربعین سال جاری (۸ تا ۲۷ آبان) ۲۱۱۵ فروند نشست و برخاست زیارتی عتبات عالیات از فرودگاه های تحت مالکیت شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران صورت گرفته که نسبت به اربعین سال گذشته هشت درصد افزایش یافته است .

بر اساس آمار اداره کل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی ، در اربعین سال گذشته (۲۰ آبان تا ۹ آذر) ۱۹۵۶ نشست و برخاست زیارتی عتبات عالیات با جابه جایی ۳۰۵ هزار و ۹۳۸ زائر و دو میلیون و ۸۴۴ هزار و ۵۰۸ کیلوگرم بار انجام شد که امسال از هشتم تا بیست و هفتم آبان به ۲۱۱۵ فروند با جابه جایی ۳۱۱ هزار و ۱۷۳ مسافر و دو میلیون و ۷۶۴ هزار و ۲۲۵ کیلوگرم بار رسید .

طبق این آمار ، کل پروازهای اربعین عتبات عالیات از کشور ایران در سال جاری نسبت به پروازهای اربعین عتبات عالیات سال گذشته در نشست و برخاست هشت درصد و در اعزام و پذیرش مسافر دو درصد افزایش و در ارسال و پذیرش بار و پست ، سه درصد کاهش داشته است .

از میان فرودگاه‌ها ، فرودگاه امام خمینی(ره) با ۱۳۹۰ نشست و برخاست و جابه جایی ۲۰۳ هزار و ۳۱۸ زائر و پذیرش و ارسال یک میلیون و ۶۱۵ هزار و ۹۳۴ کیلوگرم بار بیشترین نقش را در اعزام زائران داشته است .

پس از فرودگاه امام خمینی(ره) بیشترین نشست و برخاست به فرودگاه مشهد(۴۰۲ فروند پرواز و جابه جایی ۶۵ هزار و ۳۸۱ زائر و ۴۵۱ هزار کیلوگرم بار) و اصفهان (۲۰۲ فروند پرواز با ۲۸ هزار و ۸۶۰ زائر و جابه جایی حدود ۲۶۳ هزار کیلوگرم بار) اختصاص داشته  و ۹۵ درصد از کل پروازها به ترتیب در فرودگاه‌های امام‌خمینی(ره) ، مشهد ، اصفهان  تبریز انجام شده است .

روز اربعین در کشور ما مصادف با ۱۸ آبان ۹۶ و سال قبل نیز در تاریخ سی ام آبان ۹۵ بود که بیشترین پرواز در ایام اربعین امسال با احتساب فرودگاه اختصاصی کیش ، ۲۰ آبان با ۱۹۲ پرواز و بیشترین جابه جایی مسافر نیز در ۱۴ آبان با جابه جایی ۲۳ هزار و ۵۷۲ زائر بوده است . همچنین در اربعین ۹۵ بیشترین نشست و برخاست در تاریخ سوم آذر ۹۵ با ۱۷۳ پرواز و بیشترین جابه جایی مسافر ۲۶ آبان با ۲۴ هزار و ۹۸۹ زائر بوده است .

ایام اربعین امسال ۲۲۲ نشست و برخاست بدون مسافر وجود داشته که ۱۱ درصد از مجموع ۲۰۶۹ پرواز عتبات عالیات فرودگاه های کشور را به خود اختصاص داده اند . بیشترین نسبت نشست و برخاست های خالی به تمام پروازهای عتبات و عالیات به ترتیب به آبادان (دو از دو پرواز یعنی ۱۰۰ درصد) و کرمانشاه (۱۱ از ۲۱ پرواز یعنی ۵۲ درصد) تعلق دارد و کمترین نیز مربوط به مشهد (شش از ۴۰۲ پرواز یعنی یک درصد) و اصفهان(۱۳ از ۲۰۲ پرواز یعنی شش درصد) است .

همچنین پرواز به نجف ۹۰ درصد از تمام نشست و برخاست پروازهای زیارتی را به خود اختصاص داده که ۹۱ درصد اعزام و پذیرش مسافر و ۸۸ درصد پذیرش و انتقال بار را شامل می‌شود .

بر اساس آمار ارائه شده در هشت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ، رشد ۲۰ درصدی پروازهای عتبات با افزایش ۱۲ درصدی زائران و رشد ۱۱ درصدی ارسال بار حاصل شده است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.