توجه ویژه‌ دولت به توسعه زیرساخت‌های ریلی در کشور

توجه ویژه‌ دولت به توسعه زیرساخت‌های ریلی در کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طی فعالیت دولت یازدهم توجه بسیار ویژه‌ای به توسعه زیرساخت‌های ریلی در کشور صورت گرفته است گفت : در این دوره شاهد سرمایه‌گذاری دولت به مبلغ یک میلیارد دلار در سال بودیم که پیش‌بینی می‌شود در ۴ سال پیش رو نیز این سرمایه‌گذاری به مبلغ یک تا ۱.۵ میلیارد دلار به صورت سالانه و مستقیم از طرف دولت انجام پذیرد .

سعید محمدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در مراسم امضای تفاهم‌نامه ریلی با مرکز صادرات روسیه اظهار داشت : در برنامه ششم توسعه کشور توجه ویژه‌ای به موضوع حمل ونقل ریلی از طرف مقام معظم رهبری ، دولت و مجلس محترم صورت گرفته است که در سیاست‌های این برنامه ، حمل و نقل ریلی و ایجاد مزیت رقابتی برای آن ، توسعه حمل و نقل ریلی باری ، اتصال شبکه ریلی به مراکز بار و توجه ویژه به کریدورهای ترانزیتی کشور به ویژه کریدور شمال به جنوب بسیار تاکید شده است .

محمدزاده با بیان اینکه طی فعالیت دولت یازدهم توجه بسیار ویژه‌ای به توسعه زیرساخت‌های ریلی در کشور صورت گرفته است نیز گفت : در این دوره شاهد سرمایه‌گذاری دولت به مبلغ یک میلیارد دلار در سال بودیم که پیش‌بینی می‌شود در ۴ سال پیش رو نیز این سرمایه‌گذاری به مبلغ یک تا ۱.۵ میلیارد دلار به صورت سالانه و مستقیم از طرف دولت انجام پذیرد .

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته از طریق تامین مالی خارجی طی دوره گذشته نیز افزود : خوشبختانه مراحل تامین مالی قرارداد برقی‌کردن خط‌ آهن تهران -مشهد روز ۵شنبه هفته گذشته نهایی شده و اعتبار اسنادی آن گشایش یافته است .

این مقام مسئول با اشاره به آغاز رسمی فعالیت‌های اجرایی پروژه مذکور بیان کرد : قطعا با توجه به تاکیدات برنامه ششم توسعه در افزایش سهم حمل ونقل ریلی باری کشور به ۳۰ درصد و همچنین سهم حمل ونقل ریلی مسافری به ۲۰ درصد ، باید به صورت جدی به مساله توسعه ناوگان توجه کنیم .

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران جلسه امروز جهت امضای تفاهم‌نامه ریلی را نقطه بسیار مهمی در حوزه توسعه ناوگان دانست و گفت : مبنای اعتباری این قرارداد به میزان ۳ میلیارد یورو بوده که در قالب آن به کمک سازندگان داخل و مشارکت بخش صنعتی کشور روسیه نسبت به ساخت تجهیزات مورد نیاز برای توسعه حمل ونقل ریلی کشور اقدام خواهد شد .

همچنین محمدزاده در این باره افزود : خرید ۶ هزار دستگاه واگن باری از شرکت‌های ایرانی پارس ، فولاد درخشان و کوثر با کمک شرکت یونایتد واگن یکی از بخش‌های این قرارداد به شمار می‌رود که تامین مالی آن از سوی خط اعتباری نامبرده (۳میلیارد یورو) صورت خواهد گرفت .

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص مراحل این قرارداد  ادامه داد: خوشبختانه تمامی مراحل این قرارداد به سرانجام رسیده و نمونه اول آن ساخته شده است که امید داریم بعد از فعال شدن این خط اعتباری ساخت ۶ هزار واگن مذکور توسط بخش خصوصی کشور آغاز شود .

وی در پایان این قرارداد را ظرفیت مناسبی برای تامین واگن باری و مسافری ، لکوموتیو و سایر تجهیزات ریلی در حوزه حمل ونقلی کشور دانست و گفت : تلاش می‌کنیم تا در این مسیر جهت تحقق سیاست‌های برنامه ششم توسعه و اهداف کلان کشور اقدام کرده و به نتیجه مطلوب برسیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.