تعامل بیشتر بخش خصوصی و دولتی در نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل

تعامل بیشتر بخش خصوصی و دولتی در نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت : نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ، راهسازی و صنایع وابسته نمایشگاهی برای پیوند و تعامل هرچه فزون‌تر میان بخش خصوصی و دولتی است .

محمد نادر محمدزاده مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت : صنعت جابه‌جایی و انتقال انسان و کالا یکی از دغدغه‌های مهم انسانی و از پیش‌نیازهای توسعه جهانی به شمار می‌رود . این موضوع در واقع یکی از مشغله‌های بشر از ابتدایی‌ترین تا پیشرفته‌ترین مراحل توسعه بوده است . از مهمترین عوامل پیشرفت ، توسعه صنعت حمل و نقل و توسعه اقتصادی و اجتماعی است . در حال حاضر حمل و نقل از اصلی‌ترین بخش‌های زیربنایی اقتصاد جوامع محسوب می‌شود و افزون بر سرعت بخشیدن به توسعه اقتصادی خود نیز در جریان فرآیند توسعه دست‌خوش تحولات می‌شود .

محمدزاده افزود : ارتباط میان صنعت حمل و نقل با بخش‌های اجتماعی و اقتصادی این باور را تقویت می‌کند که حمل و نقل از ارکان اصلی اقتصاد و تجارت و بخش مهمی از زندگی اجتماعی به حساب می‌آید به نحوی که ادامه حیات و رشد اقتصادی تا حد زیادی وابسته به آن بوده و حتی در برخی موارد بدون آن ، رشد اقتصادی امکان‌پذیر نیست و موجب اختلال در مجموعه سیستم‌های تولید، توزیع و مصرف خواهد شد .

وی ادامه داد : وجود یک شبکه حمل و نقل کارا و چابک می‌تواند مایه تقویت انگیزه تولیدکنندگان و سرمنشأ ایجاد تقسیم‌کار در جامعه باشد چرا که از یک‌سو مواد اولیه و کالاهای واسطه، با کم‌ترین هزینه به کارخانه‌ها می‌رسند و از سوی دیگر دست‌یابی به بازارهای مصرفی دوردست سهل‌تر می‌شود ؛ بنابراین بهبود و تقویت شبکه حمل و نقل می‌تواند عامل مهمی در جهت کاهش بهای تمام شده کالاها و خدمات ، رشد تجارت و در نهایت رسیدن به سطح بالای توسعه اقتصادی باشد و مزایا و منافع زیادی از بهبود وضع صنعت حمل و نقل کشور عاید اقشار مختلف جامعه می‌شود .

محمدزاده بیان کرد : در زمینه رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی هر کشور ، همبستگی و هم‌افزایی میان توسعه حمل و نقل و دستیابی به نرخ رشد اقتصادی بیشتر وجود دارد ؛ به عبارت دیگر همراه با افزایش تولید ناخالص داخلی ، میزان ارزش‌افزوده بخش حمل و نقل نیز افزایش می‌یابد و به همین دلیل است که توسعه و رشد اقتصادی بسته به توسعه بخش حمل و نقل نیز افزایش می‌یابد و فعالیت‌های حمل و نقل از جمله فعالیت‌های اساسی و زیربنایی برای رشد اقتصادی و منشأ تحول و دگرگونی است . اگر در عصر کنونی از خدمات حمل و نقل «تحت عنوان» صنعت حمل و نقل یاد می‌شود نشانه توسعه‌یافتگی و اهمیت این خدمات به عنوان حلقه اتصال صنایع با یکدیگر و عامل ارتباط میان بازارهای مصرف و تولید بوده و بر همین اساس است که همبستگی و پیوند میان نظام حمل و نقل و فرایند توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع آن‌چنان حساس و پیچیده است که کارشناسان بخش اقتصادی ، صنعت حمل و نقل را به عنوان نیروی محرکه توسعه کشور دانسته و استعداد ، کارآمدی و توانمندی آن را زمینه‌ساز توسعه پایدار می‌دانند .

 

 

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت : از سوی دیگر باید به این نکته اذعان داشت که حمل و نقل به عنوان تنها عامل توسعه کشور محسوب نمی‌شود و عوامل بسیاری هستند که موجب رشد و توسعه اقتصادی می‌شوند ، اما نباید از نظر دور داشت که صنعت حمل و نقل یکی از عناصر کلیدی در توسعه اقتصادی است . آثار اقتصادی حمل و نقل را می‌توان در رابطه با همه فعالیت‌های اقتصادی مانند صنایع خودروسازی ، صنایع کشاورزی ، خدمات ، توریسم و… برشمرد . اگر مطالعه‌ای در روند توسعه‌یافتگی کشورهای توسعه‌یافته جهان داشته باشیم شاهد این خواهیم بود که آن‌ها به موازات سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی ، در صنعت حمل و نقل نیز سرمایه‌گذاری‌های کلانی کرده و این بخش را موازی با سایر صنایع تقویت کرده‌اند تا بتوانند ارتباطات بین بخش‌های پویای مختلف که در جامعه فعالیت می‌کنند را به بهترین نحو ممکن برقرار کند .

وی عنوان کرد : حمل و نقل از ارکان مهم اقتصاد هر کشور است که بدون بهره‌برداری اصولی از آن ، دست‌یابی به اقتصاد پویا و پایدار میسر نمی‌شود در واقع اگر شیوه ارائه خدمات حمل و نقل در زمینه جابه‌جایی و انتقال مواد و کالاهای واسطه‌ای مورد نیاز بخش‌های تولیدی همچنین عرضه محصولات تولیدی به بازار مصرف مناسب نباشد ، رکود در فعالیت‌های اقتصادی دور از نظر نخواهد بود . به همین علت متخصصان حمل و نقل اعتقاد دارند بین کارایی در بخش حمل و نقل و کارایی عمومی اقتصاد کشور ارتباط وجود داشته و حمل و نقل را به عنوان واسطه فعالیت‌های بازرگانی ، کشاورزی ، صنعتی ، خدماتی در سطح ملی و بین‌المللی مطرح می‌کنند . از سویی ارتقاء و توسعه سیستم‌های موجود در بخش حمل و نقل می‌تواند در افزایش تولید بر اساس قابلیت‌ها و استعدادهای هر منطقه از کشور ، کاهش قیمت تمام شده مواد اولیه ، کالاها و خدمات و دستیابی به بهره‌وری و صرفه‌جویی‌های ناشی از تولید در مقیاس کلان ، ایجاد فضای رقابت سالم اقتصادی ، به حداقل رسیدن آسیب‌های جانی و مالی در نقل و انتقالات و مواردی از این قبیل نقش‌آفرینی کند ؛ بنابراین توسعه بازرگانی داخلی و بین‌المللی وابستگی شدیدی به حمل و نقل داشته و به طور کلی توسعه کسب و کار و رشد اقتصادی ارتباط مستقیمی با گسترش شبکه‌های حمل و نقل دارد .

وی در پایان گفت :‌ برپایی دومین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ، راهسازی و صنایع وابسته فرصتی است مغتنم که بار دیگر در اختیارمان قرار گرفته است ، فرصتی تا از ظرفیت‌های بخش خصوصی بیش از پیش استفاده کنیم .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.