تشریح جزئیات توسعه فرودگاه‌‌های سراسر کشور

تشریح جزئیات توسعه فرودگاه‌‌های سراسر کشور

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها در امور فرودگاه‌ها با بیان اینکه فرودگاه دروازه ورود گردشگر به کشور است ، از توسعه فرودگاه‌‌های کشور با محوریت دو هاب (قطب) گردشگری و هوایی و کامل کردن شبکه پروازی کشور خبر داد .

حسین اسفندیاری قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها در امور فرودگاه با اشاره به مزیت‌ گردشگری و ارز‌ آوری‌ مناسب آن برای کشور ، اظهار کرد : ایران دارای جاذبه‌‌های مختلف گردشگری زیارتی ، فرهنگی ، تاریخی و طبیعی است ، اما آنچه تاکنون از آن غفلت شده ، ورود گردشگر و جذب ارز حاصل از گردشگری است .

وی با تأکید بر اینکه فرودگاه‌ها به عنوان دروازه ورود گردشگر مطرح هستند ، گفت : شرکت فرودگاه‌‌ها و ناوبری هوایی ایران در این راستا تلاش کرد با توسعه زیرساخت‌های گردشگری و تجهیزاتی در فرودگاه‌ها ، شرایط را برای ورود گردشگران تسهیل کند و فرودگاه‌ها را توسعه دهد .

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها در امور فرودگاه توضیح داد : نمی‌توان بدین گونه عمل کرد که منطقه‌ای گردشگری در یک شهر باشد ، اما ما به گردشگر بین‌المللی بگوییم که به این شهر پرواز نداریم و باید ابتدا به شهری در ۵۰۰ کیلومتری آنجا (مثلا فرودگاه امام) پرواز کند و سپس از طریق جاده به منطقه گردشگری مورد درخواست خود بیاید .

اسفندیاری تأکید کرد : ضرورت دارد که گردشگر از مبدأ خود دقیقاً به همان مقصد گردشگری پرواز داشته باشد و اگر نتوانیم چنین خدماتی را برای گردشگر فراهم کنیم ، در حوزه جذب توریست موفق نخواهیم بود ؛ بنابراین ضرو‌رت دارد کیفیت فرودگاه‌ها افزایش یافته و سپس توسعه روت‌های پروازی انجام شود . در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته ، اساساً در کنار توسعه خطوط هوایی‌ ، سرمایه‌گذاری جدید در توسعه فرودگاهی و تجهیزات آن ، در مناطقی ‌انجام می‌شود که پتانسیل‌ گردشگری ناشناخته دارد .

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها در امور فرودگاه‌ها با تأکید بر اینکه فرودگاه دروازه ورود گردشگران خارجی به کشور است ، گفت : دو نوع هاب (قطب) فرودگاهی داریم که یکی «هاب هواپیمایی» و دیگری «هاب گردشگری» است ، به عنوان مثال فرودگاه فرانکفورت آلمان ، اسخیپهول هلند ، هیترو لندن ، شارل‌دوگل پاریس و آتلانتای آمریکا ، هاب‌های هواپیمایی است که پروازها به آنجا وارد و سپس از آنجا توزیع می‌شود . در توسعه فرودگاه‌ها با مزیت گردشگری لازم است توسعه ترمینال‌ها ، ارتقاء خدمات و کیفیت ، تمیزی فرودگاه، امکان برقراری شبکه پرواز از همه نقاط کشور و همچنین نیازهای گردشگر ، مورد توجه قرار گیرد .

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها در امور فرودگاه‌ها با تأکید بر ضرورت توسعه فرودگاه ها ، گفت : شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برنامه‌ریزی جامعی کرده است تا فرودگاه‌ شهرهایی که مقاصد گردشگری هستند ، از منظر گردشگری توسعه یابد، ضمن آنکه خدمات و فعالیت‌های آن ارتقاء یابد . در گذشته‌ای نه چندان دور ،‌ در فرودگاهی نظیر شهید هاشمی‌نژاد مشهد ، سالانه حداکثر تا ۳ میلیون مسافر اعزام و پذیرش می‌شد ، اما امروز مشهد به عنوان پایگاه گردشگری زیارتی ایران مطرح است و در همین راستا با توسعه فرودگاه این شهر زیارتی ، پیش‌بینی می‌شود ، امسال‌ ۱۲ میلیون مسافر در این فرودگاه اعزام و پذیرش ‌شوند که حداقل ۲ میلیون مسافر آن، از کشورهای مختلف دنیا هستند .

وی با اشاره به هدفگذاری در شرکت فرودگاه‌ها برای توسعه فرودگاه‌ها و ارتقاء کیفیت فرودگاه‌ها با محوریت گردشگری ، ادامه داد : در این راستا در گام اول چند فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد ، شهید بهشتی اصفهان‌ ، شهید دستغیب شیراز ، فرودگاه یزد و یکی از فرودگاه‌های شمال کشور ، با محوریت هاب گردشگری و فرودگاه‌هایی نظیر‌ مهرآباد ، امام خمینی(ره) ، تبریز ، بندرعباس و کرمان‌ با محوریت هاب هوایی مدنظر قرار گرفته‌اند .

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها در امور فرودگاه‌ها با اشاره به اینکه کشور ایران از نظر جاذبه‌ گردشگری زیارتی ، فرهنگی ، تاریخی و طبیعی نقاط مختلفی را دارا است ، گفت :‌ ضرورت دارد طبق هدف‌گذاری توسعه گردشگری ، خطوط هوایی بتوانند مسافران را مستقیم‌ به شهرهای هدف‌گذاری شده منتقل ‌کنند . البته در توسعه گردشگری در حوزه فرودگاهی باید در کنار توسعه زیرساخت‌ فرودگاهی ، ارگان‌های دیگر نیز همکاری مناسبی کنند ، به عنوان مثال‌ سازمان میراث فرهنگی و یا آژانس‌های هواپیمایی در جذب گردشگر نقش اساسی دارند .

جزئیات توسعه فرودگاه‌‌های کشور

وی با تأکید بر اینکه توسعه فرودگاه‌ها از چند سال گذشته با این رویکرد‌ها آغاز شده و توسعه‌های آتی هم مدنظر است ، ادامه داد : در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد به عنوان هاب گردشگری زیارتی ،‌ به سمت احداث ترمینال بزرگ بین‌المللی و باند سوم پروازی گام برداشتیم، تا ظرفیت اعزام و پذیرش افزایش یابد .

قائم مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها در امور فرودگاه‌ها اظهار داشت : شیراز جاذبه‌‌های مختلف گردشگری زیارتی ، تاریخی ، فرهنگی و طبیعی‌ دارد و و سومین شهر مذهبی ایران است ، در فرودگاه شهید دستغیب شیراز به عنوان هاب گردشگری زیارتی و تاریخی ، ترمینال داخلی به خوبی توسعه یافت و ترمینال بین‌المللی نیز به متراژ ۲۴ هزار مترمربع در حال احداث است ، همچنین در حوزه عوامل پروازی ، بهسازی باندها و توسعه پارکینگ هواپیما عملیات لازم انجام شد . در فرودگاه شهید مدنی تبریز توسعه ترمینال بین‌المللی ، پارکینگ و رمپ (کنار گذر) هواپیما در دستورکار قرار گرفت .

اسفندیاری افزود : در فرودگاه‌های شمال کشور نظیر رامسر که محیط گردشگری طبیعی فراهم است ، یک باند دوم احداث شده است ، تا آماده پذیرش بیشتر پروازها باشد . در فرودگاه ساری برای نصب ILS تجهیزات خریداری شد و اراضی باید تملک شود ، ضمن آنکه در فرودگاه‌های رشت و نوشهر نیز عوامل پروازی توسعه یافته است .

وی افزود : در فرودگاه گرگان ، ترمینال ۸ هزار مترمربعی در حال ساخت است ، ضمن آنکه دستگاه ILS نیز نصب شد و بدین ترتیب بود که امسال اعزام و پذیرش حجاج در فرودگاه گرگان نسبت به سال‌های قبل ۴ برابر افزایش یافت . در فرودگاه کرمان باند دوم پروازی در حال ساخت است که باند اول نیز پس از اتمام باند دوم بهسازی می‌شود ؛ همچنین‌ ترمینال اصلی این فرودگاه نیز در برنامه ساخت قرار گرفت که به محض رفع برخی از موانع ، عملیاتی می‌شود .

اسفندیاری با بیان اینکه زیرساخت‌های خوبی از نظر ترمینالی در فرودگاه یزد انجام شده است، افزود : در فرودگاه آبادان ترمینال داخلی به خوبی توسعه یافت و بهسازی شد، همچنین ترمینال دیگری در حال ساخت است که ۷ هزار و ۳۰۰ مترمربع وسعت دارد ، همچنین دستگاه‌های کمک ناوبری نوسازی و تجهیز شد و فلایت‌چک هم وارسی پروازی تجهیزات را انجام داد .

وی ادامه داد : در فرودگاه‌ کرمانشاه ترمینال‌های جدید ساخته شده و توسعه یافت و همچنین قرارداد نوسازی کامل باند پروازی به رقم ۶۰ میلیارد تومان امضا شد و باند پروازی برای نوسازی کامل در اختیار پیمانکار قرار گرفت . فرودگاه‌های ایلام ، خرم‌آباد ، سنندج ، اراک ، شهرکرد ، زنجان و یاسوج از نظر دستگاه‌های کمک‌ناوبری و رمپ‌های پروازی و ترمینال‌ها توسعه یافتند . در فرودگاه بندرعباس دو ترمینال مجهز وجود دارد ، ضمن آنکه توسعه رمپ پروازی نیز انجام شد و دستگاه‌های کمک‌ناوبری نیز به‌روزسازی شده‌اند . در فرودگاه بوشهر ILS نصب شده است و کنار این ILSها چراغ فرود دقیق در همه فرودگاه‌ها نصب می‌شود .

وی با اشاره به اینکه در فرودگاه زاهدان باند دوم پروازی ساخته و افتتاح شد و از نظر تجهیزات کامل است ، افزود : ساخت فرودگاه جدید بوشهر هم مطرح شده است و در این باره زمین جانمایی و مشخص شد ، زیرا فرودگاه موجود بوشهر محصور شده و جایی برای توسعه ندارد . در فرودگاه اردبیل نوسازی باند پروازی و ساخت ترمینال اصلی به زودی پایان می‌یابد . در فرودگاه ارومیه، عملیات تکمیل ترمینال بین‌المللی در مراحل نهایی است که به نام شهید سرافراز مهدی باکری مزین شده است و تا چند ماه آینده افتتاح می‌شود . در فرودگاه بیرجند توسعه ترمینال در دستورکار است ، ضمن آنکه باند و عوامل پروازی آن نوسازی شد و وضعیت آن مناسب ارزیابی شده است .

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها در امور فرودگاه‌ها با بیان اینکه ترمینال فرودگاه لارستان در ماه‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسد ، گفت :‌ ترمینال هواپیمایی نیز در لامرد در ماه‌های آینده افتتاح می‌شود .

اسفندیاری با بیان اینکه در فرودگاه همدان باند نوسازی شده و ترمینال و ساختمان برج مراقبت پرواز آن در حال ساخت است ، اضافه کرد :‌ در فرودگاه شاهرود برج و عوامل پروازی در حال بهسازی است .

وی با بیان اینکه در فرودگاه سمنان باند پروازی کامل شده است و آمادگی پذیرش پرواز وجود دارد ، افزود : در این فرودگاه ترمینال و تأسیسات مورد نیاز ایجاد خواهد شد .

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها در امور فرودگاه‌ها افزود : در فرودگاه بجنورد‌ ، ترمینال جدید ساخته و افتتاح شد و باند پروازی توسعه یافت ، همچنین تجهیزات ناوبری و روشنایی خریداری و نصب شده است .

رایزنی برای آزادسازی ۴۰۰ هکتار اراضی جهت توسعه فرودگاه شهید بهشتی اصفهان

اسفندیاری گفت :‌ در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان به عنوان هاب گردشگری ، مشکل اراضی و زمین داشتیم که با همکاری نیروهای مسلح این مشکل رفع شد و در گام اول ۴۰۰ هکتار اراضی به بخش تجاری فرودگاه افزوده خواهد شد . در فرودگاه اصفهان زیرساخت اصلی ترمینال بین‌المللی در حال مطالعه است و توسعه رمپ هواپیما نیز در آینده انجام خواهد شد ، تا امکانات هاب گردشگری این فرودگاه فراهم شود .

وی ‌با اشاره به اینکه ۱۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در فرودگاه اصفهان اعتبار برای توسعه اختصاص یافته است ، گفت : در اصفهان با محدودیت شدید عرصه در عملیات جاری مواجه هستیم ، در حالی که فرودگاه مشترک اصفهان از نظر عرضه دومین فرودگاه بزرگ ایران است .

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها در امور فرودگاه‌ها از رایزنی برای آزاد سازی ۴۰۰ هکتار اراضی برای فرودگاه اصفهان خبر داد و گفت : این موضوع با همکاری شرکت فرودگاه‌ها، استانداری اصفهان ، مجمع نمایندگان استان اصفهان ، نماینده ولی فقیه در اصفهان ، وزارت راه و وزارت دفاع محقق شده است و حتی مقامات عالی نیز در این قضیه ورود کرده‌اند .‌

ساخت ترمینال ۸۰هزار متر مربعی در فرودگاه مهرآباد

اسفندیاری با اشاره به ظرفیت‌های ایجادشده در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد اظهار داشت : در فرودگاه مهرآباد هدف‌گذاری مناسبی برای ارتقاء کیفیت انجام شد ، مهرآباد فرودگاهی ۷۰ ساله است و زمانی که ساخته شد، در اطراف آن هیچ‌گونه ساختمانی نبود، اما به تدریج در اطراف فرودگاه شهرسازی شد و امروز این فرودگاه کمتر محل توسعه دارد .

وی ادامه داد : ترمینال‌های ۱ و ۲ فرودگاه مهرآباد به خوبی بهسازی شده و کیفیت خدمات آنها مناسب است ، همچنین از نظر نمازخانه، سرویس بهداشتی مناسب و تمیزی که این فرودگاه در شرایط مناسبی قرار دارد . باند ۲۹ راست مهرآباد با بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی اصولی تحت عملیات اجرایی قرار گرفت و هم‌اکنون چراغ‌های روشنایی آن وارد شده و در حال نصب است و به زودی در کنار باند ۲۹ چپ، قابلیت استفاده خواهد داشت .

اسفندیاری با بیان اینکه در تأسیسات و تجهیزات مهرآباد کارهای اصولی انجام شد ، گفت : محوطه‌های فرودگاه تغییرات جدیدی پیدا کرد و بر مبنای تسهیل ورود و خروج مردم، امور اجرا شد . ترمینال ۸۰ هزار مترمربعی در مهرآباد در مرحله مطالعه است که پس از اجرای این ترمینال ، برخی از ترمینال‌های موجود در آن تجمیع می‌شوند . در فرودگاه مهرآباد اپرون هواپیما در مساحت ۲۰۰ هزار مترمربع بهسازی و نوسازی شد .

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها در امور فرودگاه‌ها با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تعداد مسافران فرودگاه مهرآباد در سال ۹۶ به ۱۸ میلیون نفر برسد ، گفت : صنعت حمل و نقل هوایی ایران با رشد سریعی مواجه شده است و تحولات به قدری بزرگ است که جامعه بین‌الملل و موسسات معتبر جهانی را به عکس‌العمل وادار کرده است ؛ طبق اعلام یاتا در سال ۲۰۱۶ میلادی بالاترین رشد حمل و نقل هوایی در ۸ فرودگاه ایران رخ داده است ؛ رشد متوسط حمل و نقل هوایی در دنیا ۶ تا ۷ درصد است که در فرودگاه‌های ما به ۳۰ درصد هم رسید .

توسعه فرودگاه‌‌های کوچک به عنوان فرودگاه اقماری

وی گفت : برای تکمیل ساختمان‌ها ، خرید تجهیزات و توسعه فرودگاه‌ها و کارهایی که ذکر شد ، یک هزار میلیارد تومان هزینه شده است ، ضمن آنکه ۲۵۰ میلیون دلار هم بابت تجهیزات فرودگاهی در دستور کار است .

اسفندیاری همچنین به هدفگذاری توسعه فرودگاه‌های کوچک در شهرستان‌ها اشاره کرد و ادامه داد : از مشکلات برقراری پرواز در فرودگاه های کوچک ، نبود ناوگان مناسب و کوتاه‌پرواز بود که بر اساس سیاست‌ جدید وزارت راه و شهرسازی ، بخشی از این مدل هواپیماها نظیر‌ ATR ۷۲ و هواپیماهای بدنه کوچک دیگر در حال ورود به کشور است که با ورود این ناوگان ، مسئله فرودگاه‌های اقماری که فرودگاه‌های شهرهای کوچک در استان‌ها هستند، در دستورکار قرار می‌گیرد .

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها در امور فرودگاه‌ها با بیان اینکه همه فرودگاه‌های جدید دارای پتانسیل جذب سرمایه‌گذار است، گفت : همین فرودگاه جدید اهواز ، بوشهر و یا چابهار با مکانیزم جذب سرمایه‌گذار ، احداث و اجرا می‌شود .

اسفندیاری با بیان اینکه برای ترمینال‌های فرودگاهی نیز مذاکرات برای جذب فاینانس‌ها داشته‌ایم ، گفت : در ترمینال بین‌المللی فرودگاه‌های اصفهان و مشهد ، جذب سرمایه‌گذار در دستور کار قرار گرفت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.