تبدیل بندر بوشهر به دومین بندر کانتینری کشور با تکمیل جزیره نگین

تبدیل بندر بوشهر به دومین بندر کانتینری کشور با تکمیل جزیره نگین

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : با تکمیل جزیره نگین شاهد رسیدن ظرفیت کانتینری بندر بوشهر به بیش از ۶۰۰ هزار TEU خواهیم بود و بدین ترتیب بندر بوشهر دومین بندر کانتینری کشور پس از بندر شهید رجایی خواهد بود .

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره روند تکمیل جزیره نگین در بندر بوشهر ، گفت :‌ بنادر یکی از ظرفیت‌های مهم رونق اقتصادی و اشتغال در کشورها هستند ؛ در بندر بوشهر به واسطه اینکه این ‌بندر‌ در حوزه شهری محصور شده است ، سازمان بنادر و دریانوردی ، توسعه جزیره نگین را در دستور کار قرار داد . ‌محدوده ۵۰ هکتاری بندر بوشهر با وجود افزایش ۱۰ هکتاری ، پاسخگوی توسعه این بندر نبود در این راستا طرح توسعه بندر بوشهر در جزیره نگین در قالب سه گزینه اصلی «پایانه کانتینری» ، «پایانه چند منظوره» و «اسکله کالای فله و مایع» در دستور کار قرار گرفت .

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد : با وجود آنکه مطالعات مهندسی درباره مجتمع بندری نگین و رعایت معیارها و‌ استانداردهای بین المللی پایانه‌های کانتینری آن زمان‌بر بود ، اما به خوبی انجام شد .

راستاد با اشاره به اینکه روند احداث اسکله ترمینال کانتینری جزیره نگین مطلوب ارزیابی می‌شود ، گفت : مجتمع بندری نگین در واقع به عنوان پسکرانه ‌‌بندر بوشهر تعیین شد‌ که ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بندر بوشهر را ‌بیش از ۲ برابر ، افزایش می‌دهد .

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه‌ طرح‌های زیربنایی در جزیره نگین بوشهر بر عهده سازمان بنادر و دریانوردی است ، ادامه داد : با تکمیل جزیره نگین شاهد رسیدن ظرفیت کانتینری بندر بوشهر به بیش از ۶۰۰ هزار TEU خواهیم بود و بدین ترتیب بندر بوشهر دومین بندر کانتینری کشور پس از بندر شهید رجایی خواهد بود البته استان بوشهر بیشترین رشد کانتینری در بین بنادر کشور را داشته است .

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه پیمانکار بخش خصوصی بندر نگین با روند مناسبی در حال احداث این بندر است ، گفت : ‌پروژه بندر نگین بوشهر هم اکنون بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش‌بینی می‌شود این پروژه تا پایان سال جاری آماده بهره‌برداری باشد .

 

 

وی با تأکید بر اینکه مجتمع بندری نگین بوشهر نقش مهمی در توسعه فعالیت‌های بندر‌ بوشهر دارد ، افزود : دسترسی مستقیم پس‌کرانه‌ای مزیت مهم توسعه جزیره نگین در بندر بوشهر است و امیدواریم آینده مناسبی برای این بندر و جزیره رقم بخورد ؛ البته همزمان در آن راستا که دسترسی دریایی بندر بوشهر بهبود یابد دو مرحله لایروبی شامل پای اسکله و مسیر دسترسی در پیش است و فرایند انتخاب پیمانکار را طی می کند .

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه‌ بندر بوشهر برای تردد کشتی‌های تناژ بالا لایروبی می‌شود ، اظهار داشت : در بنادر شمال استان بوشهر ، سرمایه‌گذاری مناسبی از سوی سازمان بنادر انجام شده است ، اما کافی نیست ؛ از محدودیت‌های این بنادر، وابستگی به خورهای طبیعی است که رسوب‌گذاری در آنها زیاد و مساحت محدود است البته توسعه‌ دیگر بنادر استان بوشهر نظیر بندر دیلم ، گناوه ، دیر و محمد عامری نیز با هدف رونق اقتصادی ‌در حال انجام است . استان بوشهر نیز باتوجه به مزیت‌هایی که دارد می‌تواند بیشترین استفاده را در جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پس کرانه‌های بندری داشته باشد .

وی اضافه کرد : در بندر بوشهر ‌به دلیل محدودیت پسکرانه‌ مشکلاتی بابت جذب سرمایه‌گذار‌ ایجاد نشده است و امروز هم مهمترین فرصت برای جذب سرمایه‌گذار در بوشهر زمین‌های پس کرانه ای جزیره نگین است .

گفتنی است ، پروژه‌های بندر نگین شامل ایجاد پایانه کانتینری به ارزش ۲هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال، پایانه مواد فله مایع به ارزش ۵۰۰ میلیارد ریال، پایانه چند منظوره به ارزش ۲۰۰۰ میلیارد ریال و در مجموع ۵ هزار و ۳۰۰میلیارد ریال سرمایه‌گذاری است .

تأمین برق در مجتمع بندری نگین بوشهر یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌‌هاست ؛ ایجاد تأسیسات زیربنایی شامل برق‌رسانی ، پل و جاده دسترسی ، لایروبی کانال برای دسترسی به عمق مناسب و احداث دروازه و ورودی بندر نگین از جمله وظایف سازمان بنادر و دریانوردی در بخش زیربنایی این پروژه بود .

‌محدوده جزیره نگین ۴۷۰ هکتار است که پروژه‌های پیش‌بینی شده در مساحتی حدود ۲۰۰ هکتار اجرا می‌شود و بقیه نیز اراضی پشتیبانی است که مطابق با توسعه بنادر نسل سوم ، صنایعی با کاربرد مختلف در آن قرار می‌گیرد و در واقع پسکرانه بندر بوشهر‌ در شعاع بزرگی افزایش می‌یابد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.