بی مهری شرکت‌های هواپیمایی داخلی به هواپیمای سوخو ۱۰۰

بی مهری شرکت‌های هواپیمایی داخلی به هواپیمای سوخو ۱۰۰

عدم حضور شرکت‌های هواپیمایی داخلی در مراسم معرفی هواپیمای سوخو ۱۰۰ در فرودگاه مهرآباد و آشیانه هواپیمایی آسمان نشان داد ، ایرلاین‌های ایرانی فعلا تمایل چندانی برای خرید یا اجاره این هواپیمای روسی ندارند .

سفرای ایتالیا و روسیه ، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی و مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری چهار مسئولی بودند که دوشنبه گذشته در مراسم معرفی هواپیمای سوخو ۱۰۰ در آشیانه آسمان حضور یافتند . طبق گفته برگزار کنندگان این مراسم (نهاد ریاست‌جمهوری) اطلاع‌رسانی بسیار گسترده‌ای برای حضور شرکت‌های هواپیمایی داخلی جهت بازدید از این هواپیمای ۱۰۰ نفره انجام شده بود ، اما در نهایت نه خبری از مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی شد و نه مسئولان مربوطه .

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در خصوص چگونگی حضور سوخو ۱۰۰ در ایران گفت :‌ شرکت سوخو از ایران درخواست کرد با توجه به اینکه در نمایشگاه هوایی سنگاپور حضور دارد زمان برگشت و در مسیرش توقفی در تهران داشته باشد . سوخو علاقه‌مند بود تا این هواپیما را با تغییرات اعمال شده برای ایرلاین‌های ایرانی به نمایش بگذارد تا در صورت تمایل شرکت‌های هواپیمایی داخلی با آنها وارد مذاکره شده تا در قالب اجراه یا خرید این نوع هواپیما وارد ناوگان کشور شود .

وی با تاکید بر اینکه هر هواپیمایی که برای ناوگان هوایی تهیه می‌شود باید مورد تایید سازمان هواپیمایی قرار گیرد ، اظهار کرد : اگر سازمان این هواپیما را تایید کند می‌تواند به عنوان یکی از گزینه‌های تامین ناوگان مورد استفاده قرار گیرد . میانگین قیمت این هواپیما بسته به آپشن‌های آن ۲۰ تا ۲۵ میلیون دلار است ، اگر این هواپیما قابلیت لازم را داشته باشد و همچنین متناسب با شرایط آب و هوایی ایران باشد پس از تایید سازمان می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد .

عدم حضور مدیران ایرلاین‌های داخلی ، وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نشان داد برنامه‌ای برای خرید هواپیمای ساخت روسیه تا اطلاع‌ ثانونی در بخش حمل‌ونقل هوایی مسافری وجود ندارد . عباس آخوندی طی سال‌های اخیر انتقادات بسیاری به دلالی خرید هواپیما داشته و یکی از ویژگی‌های بارز دولت روحانی را حذف دلالان از پروسه خریدها اعلام کرده است .

وی بهمن ماه سال گذشته با اعلام این‌که تمام قراردادهای خرید ۲۰۰ فروند هواپیما امضا شده گفته بود : هزینه مبادله در کشور کاهش یافته و دیگر نیازی به دلالان نداریم و می‌توانیم چهره به چهره مذاکره کنیم . این شاه کلید اصلی است که لازم است آن را دوباره بیان کرد .

از سوی دیگر این‌گونه به نظر می‌رسد خاطرات ناخوشایند مردم از هواپیماهای روسی باعث شده تا ایرلاین‌ها تمایل آنچنانی به خرید یا اجاره سوخو ۱۰۰ نداشته باشند . همچنین قیمت سوخو ۱۰۰ که گفته می‌شود ۲۰ تا ۲۵ میلیون دلار است نیز در تصمیم شرکت‌های هواپیمایی داخلی که همواره “هشت” آنها در گرو “نه” است برای عدم بکارگیری این نوع هواپیما تاثیرگذار است .

در حالی که برخی از تولیدات هواپیماسازی امبرائر در همین رنج قیمتی است . هواپیمایی که آزمون خود را پس داده و مانند سوخو ۱۰۰ تازه وارد نیست . احتمالا اگر قرار باشد ایرلاین‌ها ایرانی بین سوخو ۱۰۰ و امبرائر یکی را انتخاب کنند ، مورد اول تقریبا هیچ شانسی ندارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.