برگزاری نشست مشترک مقامات ارشد سازمان بنادر و گمرک

برگزاری نشست مشترک مقامات ارشد سازمان بنادر و گمرک

در راستای اجرای طرح روان‌سازی ترافیک کامیون‌ها در محل درب خروجی شرقی بندر شهید رجایی ، نشستی مشترک با حضور مقامات ارشد سازمان بنادر و دریانوردی و گمرگات جمهوری اسلامی ایران به میزبانی بندر شهید رجایی برگزار شد .

در این نشست حسن‌زاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ، پورسیف معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران ، اله‌مراد عفیفی‌پور مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان ، آبایی مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ، سرایی مدیرکل لجستیک و حمل و نقل چندوجهی ، صادقی‌نژاد مدیرکل سرمایه‌گذاری و بهزادیان معاون اداره کل امور بندری سازمان بنادر و تنی چند از مسئولان گمرکات استان هرمزگان ، شرکت‌های مشاور و نمایندگان بخش خصوصی حضور داشتند .

در این نشست ، بر لزوم ارائه خدمات گمرکی ۲۴ ساعته گمرکی در بندر شهید رجایی برای مسیرهای سطح یک و خدمات رسانی به مشتریان تا ساعت ۲۴ برای کالاهای مسیر سطح سه ، تاکید شد .

از دیگر مصوبات این نشست مشترک ، احراز هویت جهت تحویل کالا بر اساس اطلاعات قبض انبار و پروانه گمرکی توسط بندر بود که این تصمیم مهم به منظور پیشگیری از احتمال جعل اسناد گمرکی و قاچاق محموله های کانتینری صورت گرفت .

“محمدعلی حسن زاده” معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه جلسات مشترک این چنینی به شکل مستمر و همراه با بازدیدهای میدانی در محل ارائه خدمات به ذینفعان برگزار می‌شود ، گفت : تسهیل فرایندها و هماهنگی بیشتر بین دستگاههای حاکمیتی، نظارتی و خدمات رسان و اتخاذ تصمیمات با بهره گیری از نظرات کارشناسان دستگاه‌های متولی از جمله اهداف مهم و رویکردهای اصلی برگزاری این نشست های مشترک است . با توجه به حجم بالای جابجایی محموله های صادراتی و وارداتی در بندر شهید رجایی به عنوان مهمترین بندر تجاری کشور و یکی از کانونی ترین بنادر منطقه ، اقدامات نرم افزاری و ارایه خدمات الکترونیکی بدون وقفه و مطابق استانداردهای روز دنیا برای خدمات‌رسانی به مشتریان و صاحبان کالا در دستور کار متولیان امر قرار دارد .

وی با اشاره به سهم ۸۶ درصدی بندر شهید رجایی در تخلیه و بارگیری محموله‌های کانتینری و سهم ۶۰ درصدی از کل عملیات جابجایی کالا در کشور گفت : هر اتفاقی – چه مثبت و چه منفی – در این بندر بیفتد ، کل ساختار اقتصادی کشور را تحت الشعاع قرار می‌دهد .

 

 

حسن‌زاده با تاکید بر اینکه طبق تدابیر اتخاذ شده ، سرویس بیجک انبار توسط گمرک و بندر تا پایان سال جاری و ظرف مدت دو ماه اجرایی می شود ، گفت : اجرای این مهم در کاهش ترافیک کامیون های حمل کانتینر به ویژه در ایام پایانی سال کمک شایانی خواهد کرد که بندر با حجم بالای ترخیص کالا و دوره اوج زمانی خروج کالاهای اساسی روبرو است .

“مجتبی پورسیف” معاون فنی و امور گمرکی گمرکات ایران نیز طی سخنانی از تعامل کم نظیر بین دو مجموعه سازمان بندر و گمرکات طی سه دهه اخیر سخن به میان آورد و افزود: خوشبختانه طی سال جاری ، بسیاری از حرف ها و تفاهمنامه ها از روی کاغذ به عمل تبدیل شده است . با نگاه باز مدیران ارشد دو مجموعه ، انعقاد و عملیاتی شدن دو تفاهمنامه مهم در سال جاری در دستور کار قرار گرفته است که بر همین اساس ، بزرگترین طرح های تحول در نظام گمرکی ایران در بندر شهید رجایی به عنوان اصلی ترین گمرک کشور پیاده سازی می شود .

“اله مراد عفیفی‌پور” مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نیز ضمن اشاره به تعاملات جدید بندر و گمرک در ستاد مرکزی در تهران و همچنین در بندر شهید رجایی، اظهار داشت : گمرک ، بندر و سایر مجموعه‌های اثرگذار بر تجارت بین‌المللی همچون حلقه‌های یک زنجیره به هم پیوسته در چرخه تأمین و توزیع کالا هستند که برای ایجاد هم‌افزایی باید به ضوابط ، مقضیات و توانایی همدیگر توجه داشته باشند .

وی نتیجه برگزاری نشست‌های مشترک دو مجموعه گمرک و بندر با منظور هم‌افزایی را اشتغالزایی بیشتر ، توسعه تجارت بین‌المللی و کاهش بهای تمام شده کالا در کشور دانست و افزود : همه این اتفاقات امیدآفرین ، زمینه ساز بهبود وضعیت معیشتی و برطرف نمودن بخشی از دغدغه‌های خانوارهای ایرانی خواهد شد .

عفیفی‌پور در پایان ابراز امیدواری کرد ، توافقات صورت گرفته برای تسهیل و روان‌سازی ترافیک کامیون‌های متردد در محل درب خروجی شرقی بندر شهید رجایی هم در حوزه سخت‌افزاری و هم در حوزه نرم‌افزاری در مسیر درست و با رعایت زمان‌بندی اجرا شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.