استقبال ایران از سرمایه گذاری خارجی برای احداث بندر خشک اینچه‌برون

استقبال ایران از سرمایه گذاری خارجی برای احداث بندر خشک اینچه‌برون

مدیرکل راه‌آهن شمالشرق ۲ از ساخت بندر خشک در اراضی اینچه‌برون خبر داد و گفت : ایران از سرمایه گذاری سرمایه گذاران خارجی در این بندر استقبال می‌کند .

نشست دو جانبه راه آهن های جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان دوشنبه با حضور مدیر کل راه آهن شمالشرق ۲ و هیات ترکمن به ریاست مراد بایرامف رئیس بخش اقتصاد و تامین مالی راه آهن ترکمنستان در ساختمان مرکزی راه آهن برگزار شد .

در این نشست محمد رضا قربانی مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ با اشاره به افتتاح خط نرمال در آذر ماه سال ۹۳ با حضور روسای جمهور ترکمنستان و قزاقستان گفت : نزدیک سه سال است که از طریق مرز اینچه برون و به وسیله خط نرمال مراودات تجاری و بازرگانی با راه آهن ترکمنستان برقرار است .

وی با بیان اینکه در این مدت دو طرف بیشترین استفاده از این خط نرمال را داشته اند خواستار احداث خط عریض در این منطقه شد و گفت : نزدیک به سه ماه است که عملیات خط عریض در این منطقه به اتمام رسیده است و ایران آماده اتصال به خط عریض ترکمنستان است .

قربانی یکی از مشکلات مبادلات میان دو طرف را نبود بوژی نرمال در ترکمنستان دانست و اظهار داشت : این کمبود موجب شده است تعداد واگن هایی که در این دو خط مبادله می شود کمتر از میزان مورد نظر باشد .

وی با تاکید بر اینکه آماده سازی خط عریض بهترین فرصت برای حل مشکل بوژی است ، از تبدیل ۱۲۵۰ هکتار از اراضی اینچه برون به بندر خشک خبر داد و گفت : در حال حاضر دو شرکت قزاق و ایرانی در اینچه برون در این زمینه در حال فعالیت و ساخت انبار و سیلو هستند . تلاش می کنیم تا با هزینه ۱۰۲ میلیارد تومانی بخش سرمایه گذاری بندر خشک را راه اندازی کنیم و با این اقدام ۳۰۸ هکتار آماده راه اندازی سیلو و دیگر اقدامات می شود .

وی با اعلام اینکه از سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در بندر خشک اینچه برون استقبال می کنیم تصریح کرد : به همین دلیل از طرف ترکمن خواستار اتصال سریعتر خط عریض هستیم .

استقبال ترکمنستان در مشارکت برای احداث بندر خشک

از سوی دیگر مراد بایرامف رئیس بخش اقتصاد و تامین مالی راه آهن ترکمنستان در این نشست با استقبال از مشارکت این کشور در ا حداث بندر خشک تاکید کرد : این امر موجب افزایس حمل و نقل بار و کالا است که به سود هر دو کشور تمام می شود .

وی با تاکید بر اینکه ترکمنستان نهایت تلاش خود را برای اتصال به خط آهن ایران می کند ، گفت : در این نشست قابلیت ها و راهکارهای افزایش حمل بار را مورد توجه قرار گرفت ، هر چند می دانیم که به لحاظ تحریم‌ها واریز پول برای ایران با مشکلاتی مواجه است اما خواستار چاره اندیشی و اتخاذ تدابیر در این زمینه هستیم تا مشکلات مالی و بدهی های ایران به این کشور برطرف شود .

گفتنی است دو طرف در این جلسه به بررسی مشکلات و مسائل پیرامون همکاری های دوجانبه از جمله مسئله ساخت پل مرزی ، تصمیم گیری های قطعی در مورد تفاهمات دو طرف و امضای پروتکل و انجام آن به بحث و بررسی پرداختند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.