گمرک ایران و سازمان بنادر دو بازی اصلی در تجارت کشور

گمرک ایران و سازمان بنادر دو بازی اصلی در تجارت کشور

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات با تاکید بر اهمیت نشست‌های مشترک مدیران ارشد سازمان بنادر و دریانوردی و گمرک گفت : هدف نهایی ، ایجاد فضایی امن و سالم در بنادر به عنوان دروازه‌های تجارت کشور است .

نشست مشترک مدیران ارشد سازمان بنادر و دریانوردی و گمرک با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و رییس کل گمرک در ساختمان مرکزی سازمان بنادر با هدف تسهیل امور و تاکید تبادل الکترونیکی اطلاعات برگزار شد .

حمید رضا آبایی ؛ مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی در این خصوص گفت : گمرک و سازمان بنادر دو بازی اصلی در تجارت کشور هستند و در مجموع حدود ۸۵ درصد از تجارت از بنادر صورت می گیرد . بنابراین تعامل بین این دو سازمان بسیار اهمیت دارد . برگزاری جلسات هم اندیشی در این سطح ، رویداد مبارکی جهت تسهیل تجارت و حمل و نقل کشور است و برای حل مشکلات اجرایی، بسیار کارساز خواهند بود، خصوصا مسائلی که در صف،  گمرکات اجرایی و بنادر کشور حادث می شوند و به هماهنگی مدیران ارشد نیاز دارند .

تحول در سازمان بنادر و گمرک؛ با انتخاب روسا از بدنه تخصصی

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادرو دریانوردی اظهار کرد : هماهنگی سازمان بنادرو دریانوردی و گمرک از گذشته همواره در دستور کار بوده است که با توجه به تحولات اخیر و انتخاب مقامات ارشد دو سازمان از بدنه تخصصی و کارشناسی ، قطعا مباحث کارشناسی تر و سازنده تر خواهند بود . شالوده مباحث طرح شده در این نشست، تبادل الکترونیکی اطلاعات بین سازمان بنادر و دریانوردی و گمرک بود . در تبادل الکترونیکی اطلاعات ، سازمان ها بدون دخالت در فرآیند کاری یکدیگر ، باید بتوانند اطلاعات و اسناد را در یک بستر امن ، پایدار و قابل اطمینان با یکدیگر مبادله کنند .

 

 

تغییر ناپذیری اسناد ، مهمترین ملاک تبادل الکترونیک اطلاعات

آبایی گفت: ملاک نخست در تبادل الکترونیک اطلاعات بین دو سازمان ، تغییرناپذیری اطلاعات مبادله شده است تا بر اساس آن مسئولیت صدور هر سند مشخص و قابل پیگیری باشد و محتویات آن امن، پایدار و تغییرناپذیر باشد . آخرین توافق نشست هم اندیشی مدیران کل دو سازمان در بندر شهید باهنر استان هرمزگان مورخه ۱۹/۹/۹۶ بود که بر اساس مسائل طرح شده ، بنا بر آن شد جلسه بعدی در حضور ریاست دو سازمان انجام شود و نظرات ارشادی و رهنمودهای لازم هر دو طرف دریافت شود که طبق برنامه این نشست برگزار و همه موارد مطرح شد و خوشبختانه دو طرف ضمن تلاش جهت تسهیل امور ، به موارد توافق شده تاکید داشتند .

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد : یکی از مسائل جدی طرح شده ، بحث قفل شدن قبض انبار در فعالیت های گمرکی و منطقه ویژه بود که باید در زمان اظهار قبض انباری منطقه ویژه به گمرک ، از هر گونه عملیات تفکیک ، تجمیع و تغییر نام قبض انبار مذکور جلوگیری شود که خوشبختانه موافقت و اقدامات مناسبی در این زمینه در حال انجام است .

وی با تاکید بر اهمیت بحث تفکیک وظایف سازمان بنادرو دریانوردی و گمرک افزود : باید به روش هایی برسیم که کارها سریع تر و روان تر انجام شوند و به جای موازی کاری و دوباره کاری ، طرفین از نتایج کار یکدیگر بهره مند شوند و هم افزایی داشته باشند .

آبایی در خصوص موضوعات دیگر بررسی شده در این جلسه گفت : مواردی در خصوص مدیریت باسکول و درب های خروج ، ضرورت استفاده از X-RAY و توزین ریلی ، تعیین تکلیف کالاهایی که در بنادر متروکه می‌شوند و کالاهایی که در مناطق ویژه بندری مستعمل هستند و نحوه تعلامل بیشتر در بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر کشور نیز طرح شد و نتایجی به دست آمد . امیدواریم که در نتیجه این جلسات، بندر به عنوان دروازه اصلی توسعه تجارت، نقش آفرینی گسترده تری داشته باشد و تمام تجار و ذی نفعان غیربومی و بومی در فضایی امن و سالم فعالیت کنند ، که این از اهداف مهم این حوزه می باشد.

 منبع: iranway.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.