مراحل نهایی تدوین استراتژی بخش حمل و نقل در وزارت راه و شهرسازی

مراحل نهایی تدوین استراتژی بخش حمل و نقل در وزارت راه و شهرسازی

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ضمن اعلام ۶ مشخصه حمل ونقل مطلوب از تصویب قانونی در مجلس به منظور مناسب‌سازی کلیه ساختمان‌ها برای استفاده راحت معلولان خبر داد و گفت : استراتژی بخش حمل و نقل تدوین شده و مراحل نهایی را در وزارت راه وشهرسازی برای تصویب طی می‌کند .

مهرداد تقی‌زاده معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی در سمینار و کارگاه حمل و نقل هوشمند و منسجم پیاده ، دوچرخه و سواره در شهر که در سالن مطهری دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد ، سیاست‌ها و رویکردهای معاونت حمل ونقل را در برنامه‌ریزی منسجم تشریح کرد .

تقی‌زاده با اشاره به اینکه گفت و گو میان صاحب‌نظران حوزه حمل ونقل و شهرسازی به نتایج خوبی منجر خواهد شد گفت : یک سال و نیم پیش معاونت حمل ونقل به منظور تبیین استراتژی‌های بخش حمل ونقل شکل گرفت که این استراتژی‌ها به مدت ۳ ماه است که تدوین شده و به منظور اظهارنظر صاحب‌نظران در مرحله اخذ نظرات می‌باشد .

معاون حمل ونقل با انتقاد از سیاست‌هایی که به جای انسان محوری در خودرو محوری تاکید دارند افزود : معتقدیم استراتژی‌ها در حوزه حمل ونقل و شهرسازی باید هماهنگ باشد . زیرا نتیجه ناهماهنگی‌ها ، آلودگی بیش از اندازه کلان‌شهرها ، ترافیک‌های بی‌شمار و تراکم‌های خارج از ضوابط در حوزه شهرسازی است . اگرچه شعارها در راستای ترغیب مردم به استفاده از حمل ونقل همگانی است اما در عمل خودرو محوری اولویت برنامه‌ریزی‌ها قرار می‌گیرد و در حال حاضر سوپسیدهایی که به استفاده از خودروهای شخصی تعلق می‌گیرد مناسب‌تر از سوپسیدهایی است که به حمل ونقل همگانی تعلق گرفته است . چالش سیستم حمل ونقل عمومی ، نداشتن متقاضی نیست ، بلکه چالش عمده کمبودهایی است که در سیستم‌های حمل ونقل عمومی وجود دارد .

در ادامه معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد : در تدوین استراتژی‌های حمل ونقل ، ۹۴ اقدام استراتژیک مشخص شده که باید در دستور کار قرار گیرد و  از این میزان ۳۶ مورد آن یا در دست مطالعه است و یا در حال انجام و ۵۹ مورد آن بدون اقدام در لیست استراتژی‌ها  قرار گرفته‌ است .

وی همچنین  افزود : حمل ونقل مطلوب باید واجد ۶ مشخصه ؛ دارای جذابیت اقتصادی ، در دسترس بودن ، به صرفه بودن ، سبز ، ایمن و سریع باشد . در مجلس قانونی در دست تصویب قرار دارد که براساس آن کلیه ساختمان‌ها و ابنیه برای استفاده راحت معلولان مناسب‌سازی خواهند شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.