لزوم عمل به تعهدات بین‌المللی در سانحه نفتکش ایرانی توسط چینی ها

لزوم عمل به تعهدات بین‌المللی در سانحه نفتکش ایرانی توسط چینی ها

معاون امور دریایی سازمان بنادر با اشاره به اقدامات اطفا و نجات چین نسبت به شناور حادثه دیده ایرانی از رایزنی های حداکثری این سازمان برای نجات خدمه مفقود شده خبر داد و گفت : انتظار داریم چین در خصوص سانحه نفتکش ایرانی به تعهدات بین المللی خود عمل کند .

هادی حق‌شناس ؛ معاون امور دریایی این سازمان در خصوص سانحه نفتکش ایرانی در آب‌های چین گفت : طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی دریایی در صورتی که شناوری در آبهای یک کشور دچار سانحه شود ، مرکز تجس و نجات (MRCC) آن کشور موظف است نسبت به نجات خدمه شناور فورا اقدام کند و اگر به هر دلیلی نمی‌تواند باید از کشورهای همجوار درخواست کمک کند .

وی افزود : از آنجا که مالک و کارکنان این شناور ایرانی هستند ، از طرف سازمان بنادر از مرکز تجسس و نجات بندر عباس با مرکز تجسس و نجات بندر شانگهای چین ارتباط گرفته شده و پیگیر وضعیت عملیات هستیم و از طرف چینی خواسته شده اگر به هر دلیل نمی‌تواند کمک کند از باقی کشورهای همجوار درخواست کمک کند .

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد : ما به این اقدامات بسنده نکردیم و به کره جنوبی ، استرالیا ، پاناما ، ترکیه و سایر کشورهای همجوار و کشتی های عبوری نیز اطلاع رسانی کردیم اما طبیعتا MRCC چین تا شعاع چند مایلی به علت خطرات موجود و گازهای سمی اجازه تردد نمی‌دهد . انتظار ما به عنوان سازمان بنادر این است که کشور چین با توجه به امکانات گسترده اطفا حریق ، اقدامات موثرتری انجام دهد و هنوز امکانات به کار گرفته شده موثر نبوده‌اند .

حق‌شناس در پایان عنوان کرد : برای حل این مساله و امدادرسانی حداکثری برای نجات خدمه این شناور ، علاوه بر ارتباط با مرکز امداد و نجات بندر شانگهای چین ، از طریق سفیر ایران در پکن ، کنسولگری در شانگهای ، وزارت نفت ، وزارت راه ، نماینده سازمان بنادر و دریانوردی در شانگهای ، نماینده دائم مقیم جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی دریانوردی در لندن نیز رایزنی های مورد نیاز انجام شده است و مدیرکل دریایی سازمان بنادر و نماینده شرکت ملی نفتکش در محل حضور دارند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.