ایجاد مدیریت کریدور و هماهنگی گسترده با فعالان صنعت حمل و نقل

ایجاد مدیریت کریدور و هماهنگی گسترده با فعالان صنعت حمل و نقل

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید توان رقابتی حمل و نقل دریایی ایران با بازارهای بین‌المللی شکل گیرد ، از ورود رویکرد بازرگانی به برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد و گفت : اگر شهر آبادی در کنار بنادر شکل نگیرد لطمات فراوانی به منافع سازمان بنادر وارد می‌شود و به همین دلیل باید ارتباط معناداری میان بنادر با شهر و توسعه آن وجود داشته باشد .

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای ۱۳ تفاهمنامه همکاری سازمان بنادر و دریانوردی با بخش‌های خصوصی به منظور سرمایه‌گذاری ۱۰۰ هزار میلیارد ریالی در بنادر شمالی و جنوبی کشور ، ضمن تبریک هفته حمل و نقل ، گفت : خوشبختانه تحرک خوبی را در حوزه صنعت حمل و نقل دریایی شاهد هستیم . از نظر بنده مهمترین موضوع در صنعت دریایی که حائز اهمیت بوده و نباید آن را فراموش کرد این است که حمل و نقل دریایی ایران باید قدرت رقابت با سطح جهان را کسب کند .

همچنین آخوندی با اشاره به این مطلب که بازی حمل و نقل دریایی بازی جهانی است ، گفت : به هیچ وجه نمی‌توانیم به اندازه اقتصاد ملی به حوزه حمل و نقل دریایی نگاه کنیم . ممکن است در جمع‌بندی لیستی از مجموعه سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، تهیه شود و خرسند باشیم . اما آنچه که برای ما مهم است باید قدرت رقابت را سطح جهان را به دست آوریم .

وی در ادامه افزود : اگرچه هوشمندی ، تجهیزات ، ایمنی ، عملکرد روان و آسان ، سخت‌افزارها ، نرم‌افزارها و سیستم‌های مقررات همگی مباحث مهمی است که در جای خود از اهمیت بسزایی برخوردارند اما در نهایت سازمان بنادر و دریانوردی باید ثابت کند که قدرت رقابت با کشورهای جنوب خلیج‌فارس را دارد .

عضو کابینه دولت دوازدهم با یادآوری این مطلب که ما ایرانیان همواره نسبت به موقعیت جغرافیایی – سیاسی ایران به خود بالیدیم ، خاطرنشان کرد : همواره می‌شنویم که ایران ، دالان جنوب به شمال و غرب به شرق است و اینها مزیت‌های نسبی هستند که کشور ما واجد آن است . اما پیشرفت علم و تکنولوژی نشان داد که صرفا تکیه بر مزیت‌های نسبی کارساز نخواهد بود و باید بر اساس مزیت‌های رقابتی خود را با سایر کشورها بسنجیم و به صحنه رقابت برویم . تجهیزاتی که در بندر شهید رجایی وارد شده‌اند و توسعه فاز ۳ آن بندر و همچنین سایر بنادر کشور نشان داده است که ما می‌توانیم در شمال و جنوب کشور بنادر هوشمند داشته باشیم که هوشمندی بنادر خواسته فعالان صنعت دریانوردی است .

 

 

تجهیز و توسعه زیرساخت‌های ریلی بنادر کشور

همچنین آخوندی تصریح کرد : موضوع تجهیز و توسعه زیر ساخت‌های ریلی در درون بنادر را از جناب آقای راستاد خواسته‌ام و پیگیری خواهم کرد تا به سرانجام برسد .

این مقام ارشد وزارت راه و شهرسازی با یادآوری سفر خود به هامبورگ و تجربیاتی که کشور آلمان در زمینه اتصال بنادر خود به ریل داشت، گفت : در بندر هامبورگ فقط ۳۲۰ کیلومتر ریل در بندر اجرا شده بود و امکان فعالیت بیش از ۱۶ قطار در آن بندر وجود داشت. همچنین یکی از ارکان مدیریت آن بندر، معاون ریلی بود و جالب این است  که سیستم کنترل مرکزی CCT ریلی سازمان بنادر کامل مستقل از سیستم کنترل قطارهای شرکت راه‌آهن بود و  در خروجی بندر نیز قطار تحویل شرکت راه‌آهن می‌شد .

اتصال بندر به ریل در بنادر شهیدرجایی ، شهید بهشتی چابهار و بندر امام‌خمینی طبق برنامه زمان‌بندی

آخوندی در ادامه  تاکید کرد : اصرار زیادی دارم تا هیات‌عامل سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان تجربه هامبورگ را به کار بندد و انجام اتصال ریل به بنادر را فراهم  و این کار را با جدیت انجام دهد و ما سرمایه‌گذاری گسترده‌ای را در بخش ریلی در بندر شهیدرجایی ، شهیدبهشتی چابهار و بندر امام خمینی داشته باشیم .

وی همچنین با تاکید بر این مطلب که سازمان بنادر برنامه زمان بندی روشنی به وزارت راه و شهرسازی در خصوص زمانبندی اجرای طرح اتصال بنادر به ریل و بالعکس ارایه دهد ، گفت : ما باید طبق زمان بندی مشخص خط ریل را پشت سکوها داشته باشیم و حمل مستقیم کانتینر از کشتی به ریل محقق شود که انجام آن را در دستور کار هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی قرار دادم .

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد : دارا بودن رویکرد بازرگانی به بنادر کشور ، رویکرد ما است و برای محقق شدن آن همه باید با هم مشارکت داشته باشیم . همواره این علاقمندی وجودداشته که گزارشی از پیشرفت‌های فیزیکی ارایه شود اما اینکه از مجموعه سرمایه‌گذاری‌ها چه میزان بهره‌برداری اقتصادی و بازرگانی انجام شده مهم است . اگر نرخ بهره‌وری در بنادر کشور قابل قبول باشد می‌توانیم بگوییم که موفق عمل کرده‌ایم .

همچنین عضو کابینه دولت دوازدهم گفت : از هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی خواسته‌ام که رویکرد بازرگانی را که می‌تواند زنجیره گستره‌ای از مباحث را که شامل رویکرد بازاریابی ، منعطف کردن تعرفه‌ها و ایجاد قدرت رقابت در تعرفه‌ها و اتصال به سایر شقوق حمل ونقل و فراهم کردن حمل و نقل چند وجهی است در دیدگاه و رویکردهای سازمان بنادر و دریانوردی لحاظ کند .

آخوندی افزود : در جهت توجه به رویکرد بازرگانی در بنادر و تمامی شقوق حمل و نقل در سال جاری به شکل جدی ، مفهوم لجستیک را در معاونت حمل و نقل مورد تاکید قرار داده ایم که از منبع بار تا مقصد بار را در برمی گیرد و برای حمل ونقل در دالان ایران کاربرد دارد . بنابراین داشتن این نگاه به زنجیره لجستیک نکته بسیار مهمی است . 

همچنین وزیر راه و شهرسازی گفت : در بحث محموله‌هایی که از هند به ایران ترانشیپ و از ایران نیز به سوی افغانستان ترانزیت شد بررسی و ارزیابی انجام دادیم با این مضمون که این بندر تا چه میزان قدرت بارگیری دارد ؟ همچنین سیر تخلیه و توقف آن در بندر و انبارها به منظور اخذ مجوز ، حرکت در مسیر جاده ها تا مرز خروج از ایران همگی بررسی شد . این پیگیری فرآیند نشان داد که ما مسائل و مشکلات فراوانی داریم و به ناچار برای کریدورها مدیر کریدور انتخاب کنیم تا گره ها را حل کند .

 

 

ایجاد مدیریت کریدور و هماهنگی گسترده با فعالان صنعت حمل و نقل

آخوندی در ادامه گفت : گره‌های فراوانی در بندر ، گمرک ، انبارها ، ارتباط با صاحب کشتی ، حمل و نقل جاده ای یافتیم و از همین روست که رویکرد ما در بحث بازرگانی مدیریت کریدور است . امیدواریم این بحث را جدی دنبال کرده تا شاهد هماهنگی گسترده با فعالان صنعت حمل و نقل باشیم . وقتی این تعهد ایجاد می شود که باری ظرف مدت ۱۷ روز از بمبئی به مسکو برسد و از مسیر ایران عبور کند باید این اتفاق حتما در زمان بندی اعلام شده محقق شود . امیدوارم رویکرد کریدوری به همگی ما کمک کند تا بتوانیم گره‌گاه‌های بوروکراتیک را که گاهی کشنده است تسهیل کنیم .

وزیر راه و شهرسازی از نکات حائز اهمیت دیگر را که بر آن تاکید جدی کرد ارتباط مستقیم سازمان بنادر با شهر بندری دانست و گفت : عموما مقاومت شدیدی در سازمان بنادر نسبت به ارتباط سازمان بنادر با شهرهای بندری وجود دارد . ولی واقعیت این است که اگر شهر آبادی در کنار بنادر شکل نگیرند لطمات فراوانی به منافع سازمان بنادر و دریانوردی وارد می‌شود .  

آخوندی ادامه داد : اگر در جنوب کشور و در جوار خیلج فارس ، پشتیبانی‌های گردشگری ، هتل‌ها ، سیستم‌های مالی ، سیستم های حمل و نقل و انواع سیستم‌های حمایت کننده که سبب ایجاد تجارت روان شده وجود نداشته باشند توسعه همه جانبه رخ نمی‌دهد . اینکه فکر کنیم بندر تنها سکوی تخلیه و بارگیری است بزرگترین خطایی است که مرتکب می‌شویم . در راستای مفهوم مسئولیت اجتماعی طرح ICZM که طراح خوبی نیز بوده است مطالعات آن انجام شد که در مرحله اجرای آن شاهد کوتاهی هایی بودیم .

همچنین عضو کابینه دولت دوازدهم با طرح این پرسش که در عمل ICZM در کجا قرار دارد ؟ گفت : امیدوارم در نهایت این باور و یقین در همه همکاران ایجاد شود که درپایان  بندری موفق بوده که شهری از آن حمایت کند .

آخوندی در ادامه گفت : در بندر شهید بهشتی چابهار سرمایه گذاری های زیادی انجام داده ایم اما آیا واقعا شهر چابهار می تواند از آن بندر پشتیبانی کند ؟ پاسخ در حال حاضر منفی است و شهر چابهار نیازمند امکانات بازرگانی ، رفاهی ، آموزشی و بهداشتی فراوانی است و هزاران کار باید در آن شهر و پیرامون آن صورت بگیرد . نمی گویم مسئولیت ساماندهی تمامی شهر چابهار برعهده سازمان بنادر و دریانوردی است ولی باید ارتباط میان  بندر و شهر و توسعه آن ارتباط معناداری باشد .

در پایان آخوندی اظهار امیدواری کرد تا مفهوم یکپارچگی در تمامی حوزه های حمل و نقل که در همه جا از آن یاد می شود ولی عمل کردن به آن  یک دنیا دانش و اعتماد می خواهد به مرحله عمل در آید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.