افزایش ۵۵ درصدی ترانزیت ریلی در سال جاری

افزایش ۵۵ درصدی ترانزیت ریلی در سال جاری

معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن با اعلام ورود سومین قطار تجاری چین به تهران ، از مذاکرات شرکت راه آهن با شرکت های خودروساز برای حمل کالا در این مسیر خبر داد .

سید مصطفی داودی با اشاره به اینکه چین از جمله مهمترین شرکای تجاری ایران به شمار می رود ، افزود : با توجه به اینکه سالیانه در مسیر چین به ایران ، حجم زیادی از کالا جابجا می شود از این رو ، شرکت راه آهن رایزنی های خود را برای راه اندازی این کریدور جدید از سال ۲۰۱۵ با کشورهای مسیر (چین ، قزاقستان ، ترکمنستان آغاز کرد .

وی با اشاره به اینکه تغییر نوع تردد و مسیر برای حمل کالا از سوی صاحبان آن کار ساده ای نیست ، تصریح کرد : صاحبان کالا در صورتی با چنین اقدامی موافقت می کنند که مزیتی برای آنها ایجاد شود ، از این رو تلاش کردیم تا با ایجاد مزیتهای چون کاهش زمان و رقابتی کردن نرخ حمل بار ، صاحبان کالا را به استفاده از این کریدور ریلی ترغیب کنیم .

معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن با تاکید بر اینکه رقابتی کردن نرخ حمل بار الزاماً به معنای کاهش نرخ حمل بار نیست ، تصریح کرد : در این زمینه با سه کشور چین ، قزاقستان و ترکمنستان وارد مذاکره شدیم و برای ارزیابی زمان انتقال کالا با قطار نسبت به دیگر انواع حمل و نقل ، در سال ۲۰۱۶ اولین قطار آزمایشی را از شرق چین (منطقه شانگهای) به سمت ایران حرکت کرد . این قطار آزمایشی فاصله میان چین و ایران را طی ۲۰ روز طی کرد و این زمان یک سوم زمانی بود که کالا به روشهای دیگر به ایران انتقال داده می شد .

داودی با اشاره به اینکه پس از به نتیجه رسیدن طرفین مذاکره برای تعیین نرخ تعرفه ، در سال ۲۰۱۷ دومین قطار از مقصد چین راهی ایران شد اظهار داشت : به دنبال تثبیت نرخ تعرفه و زمان حرکت ، از ۲۸ و ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۸ ، با استقبال صاحبان کالا ، سه قطار تجاری از مبدا چین به سمت ایران حرکت کرد .

وی استقبال صاحبان کالا را نشان دهنده درستی مسیر و رقابتی بودن تعرفه دانست و تصریح کرد : همچنین زمان سیر این مسیر بین ۱۱ تا ۱۵ روز از مبدا های مختلف در چین بود که قطار ۱۱ هزار کیلومتر مسیر را بین ۴ کشور طی می کرد . به عبارتی قطار روزانه ۸۰۰ کیلومتر را می پیمود که این سیر بسیار مناسبی محسوب می شود . با توجه به تجاری و موفقیت آمیز بودن حرکت قطارها در این کریدور ( کریدور چین – ایران ) ، رایزنی هایی را با شرکتهای خودروسازی چون سایپا شروع کرده ایم و تلاش می کنیم تا بار شرکت های خودروساز و شرکت هایی که حجم بالایی از مبادلات را با چین دارند را به مسیر ریلی منتقل کنیم .

 

 

داودی با بیان مشکلات روشهای دیگر حمل و نقل برای این شرکتها ، خاطر نشان کرد : با استفاده از این مسیر کالاهای این شرکتها مستقیماً از چین تا ایستگاه های مربوط به این شرکت ها در محدوده تهران حمل می شود و بسیاری از این مشکلات مرتفع می شود .

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با مدیران شرکت سایپا ، اظهار داشت : تلاش می کنیم تا ظرف ۲ هفته آینده جلسه سه جانبه ای را با شرکت آقایان محمدزاده سعید محمد زاده مدیر عامل راه آهن و محسن قاسم جهرودی مدیر عامل جدید شرکت سایپا ، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی برگزار کنیم و به توافقاتی در زمینه حمل ریلی بارهای این شرکت ها برسیم .

وی با اشاره به مزایای حمل و نقل ریلی بار از جمله حفاظت از محیط زیست ، کاهش هزینه ها ، مصرف سوخت و تلفات جاده ای دانست و اضافه کرد : علاوه بر این مزایا تمام تلاش شرکت راه آهن بر این است که با فعال سازی چنین مسیرهایی زمان سیر و حمل کالا را کاهش دهیم و به این ترتیب زمان خواب سرمایه را برای صاحبان کالا به حداقل برسانیم .

معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن حرکت ۳ قطار در مدت زمان کوتاه از سمت چین به ایران را نوید دهنده فعالسازی و رونق این مسیر ریلی عنوان کرد و گفت : آخرین قطار باری از سمت چین به ایران طی ۱۵ روزه ۴۱ کانتینر کالا را از چین به ایران حمل کرد که این زمان با احتساب اقدامات گمرکی یک سوم زمان سنتی حمل کالا بود . در حال حاضر صاحبان کالاها در حال فراهم کردن مقدمات سیر قطارهای دیگر به سمت ایران هستند و امیدواریم که درآینده نزدیک این مسیر تردد روزانه داشته باشیم .

داودی با بیان اینکه مذاکرات متعدد با کشورهای این مسیر برای ادامه آن به سمت ترکیه در جریان است ، افزود : تلاش داریم از مسیر ترکیه این قطار را به سمت اروپا ببریم که در این زمینه جلساتی با مسئولان کشورهای ترکیه و آلمان انجام داده ایم .

وی در ادامه به تلاشهای کشورمان برای فعال سازی کریدور جنوب به غرب اشاره کرد و گفت : تلاش داریم تا حجم زیادی از بارهای هندوستان را که در حال حاضر از راه دریایی به مقصد آسیای میانه و اروپا می رود به شکل ترکیبی دریایی – ریلی به مسیر این کریدور انتقال دهیم .

وی با تاکید بر اینکه راه آهن اهداف بلند مدتی برای ترانزیت کالا در برنامه خود تعریف کرده است ، خاطر نشان کرد : وظیفه ما در راه آهن ایجاد مسیرها ن و تسهیلات برای حمل و نقل به روش ریلی است و استفاده از مسیر ریلی به صاحبان کالا بر می گردد .

داودی با ابراز امیدواری برای افزایش ترانزیت ریلی اظهار داشت : امسال ترانزیت ریلی در کشورمان ۵۵ درصد رشد داشته است که یکی از دلایل مهم آن برقراری ارتباطات میان کشورها است و امیدواریم امسال رقم ترانزیت ریلی کشور را به ۱.۵ میلیون تن برسانیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *