تشریح مزایای نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای از ۵ منظر

تشریح مزایای نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای از ۵ منظر

وزیر راه و شهرسازی در همایش طرح های نوسازی ناوگان حمل و نقل و اشتغال‌زایی اهمیت و مزایای نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای را از پنج منظر تشریح کرد .

متن کامل سخنرانی دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در همایش طرح های نوسازی ناوگان حمل و نقل و اشتغال‌زایی به شرح زیر است :

بسمه تعالی

موضوع نوسازی ناوگان از پنج منظر در حوزه حمل و نقل دارای اهمیت است . کاهش آلودگی هوا ، توسعه حمل و نقل عمومی و روانی ترافیک ، صرفه‌جویی در مصرف انرژی ، افزایش توان رقابتی بین‌المللی ایران و ترانزیت و رفاه رانندگان و کمک‌کاران آنان .

بر اساس پیمایشی که در شهر تهران انجام شد معلوم گشت ۷۷% از منابع آلوده کننده‌ی هوای تهران به وسائل متحرک که از این میان ۲۵% آن به کامیون‌های درون‌شهری و ۳۰% آن نیز به اتوبوس‌های واحد و سرویس‌های اداری تعلق دارد . بنابراین ، ورود به این موضوع ، هم‌چنانکه در جلسه‌ی هیات وزیران به عرضتان رساندم ، نقش بسیار تعیین کننده ای در ارتباط با کاهش آلودگی هوا خواهد داشت .

سهم حمل و نقل عمومی در مسافرت‌های درون شهری بر اساس اعلام شهرداری تهران ۴۵% است . این نسبت برای حمل و نقل حومه‌ای کمتر از ۵% است . این درصدها برای کلانشهری چون تهران رقم پایینی است که موجب تردد خودروهای خصوصی در ارقام بسیار بزرگ است . فقط در پایتخت شاهد تردد روزانه بیش از ۵۵۰هزار خودرو شخصی از حومه به تهران و بالعکس هستیم که هم مخاطرات ایمنی دارد و هم آثار آلوده کننده و هم کاهش سرعت ترافیک و توقف های طولانی می شود . توجه به نوسازی ناوگان و افزایش سهم حمل و نقل عمومی می‌تواند نقش بسیار مهمی در همه‌ی این موارد به ویژه روانی ترافیک داشته باشد . به‌خصوص که اگر با نوسازی و توسعه حمل و نقل ریلی اعم از حومه، مترو و تراموا همراه باشد .

صرفه جویی در مصرف انرژی موضوع سومی است که بسیار با اهمیت است . براسای محاسبه صورت گرفته اجرای این طرح بستگی به میزان تحقق آن می تواند تا روزانه ۱۳میلیون لیتر در کاهش مصرف سوخت فسیلی موثر باشد .

 

 

با توجه به توسعه تجارت جهانی موضوع حمل و نقل بین المللی و امکان ترانزیت در تمام شقوق حمل و نقل در دستور کار جهانی قرار دارد . به ویژه در منطقه ما که به عبارتی چهارراه جهان است . در این موقعیت داشتن ناوگانی مدرن و قدرتمند ، بنگاه‌های بزرگ مقیاس به همراه توسعه سیستم لجستیک بین‌المللی که امکان ارائه خدمت در استانداردهای بین المللی و قدرت رقابتی جهانی باشند بسیار با اهمیت است . یکی از ارکان این کار ، نوسازی ناوگان و متناسب سازی آن با حمل و نقل کانتینری و یخچال دار برای کالاهای فسادپذیر است که امید داریم در این فرایند تحقق یابد .

رانندگان از سخت‌کوش‌ترین اقشار کارگری ایران هستند . کار آنان دشوار و همراه با دوری از خانواده است . بی‌گمان آنان حق دارند که به وسیله‌ی نقلیه‌ای ایمن ، راحت و با امکانات کافی دسترسی داشته باشند . کامیون‌ها و وسائط نقلیه فرسوده موجب انواع مشقت‌ها برای آنان است ، از قبیل کمردرد ، آرتوروز و سایر ناراحتی‌ها در سرما و گرمای شدید. نوسازی ناوگان از این منظر نیز با اهمیت است .

خوشبختانه در دولت یازدهم با هماهنگی وزارت نفت و در راستای اجرای بند (ق) و بعدها ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و با تصویب شورای اقتصاد سنگ بنای نوسازی ناوگان گذاشته شد . و طی آن برای نوسازی بیش از ۱۸۰۰۰ کامیون با کارخانجات تولیدکننده‌ی کامیون با استانداردهای اروپایی قرارداد منعقد شده است و تا کنون بیش از ۱۶۵۰ واحد آن تحویل شده و به تدریج در حال سرعت گرفتن بود. به یقین ورود جنابعالی به این موضوع و اراده‌ی قاطع شما موجب سرعت گرفتن این طرح و چندین برابر شدن اهداف آن خواهد شد. بی گمان هم چنان باید طرف تقاضا موتور محرک این طرح باشد .     

این طرح در کنار طرح پیمایش که باز با هماهنگی وزارت نفت اجرا شده و در حال اجراست می تواند موجب افزایش کارایی در حوزه حمل و نقل شود . در آغاز اجرای طرح پیمایش مصرف روزانه گازوئیل در حوزه حمل و نقل بین ۵۲ تا ۵۴ میلیون لیتر بود که در حال حاضر به ۴۴تا۴۶ میلیون لیتر کاهش یافته . این به مفهوم کاهش ۸ میلیون لیتر روزانه است . میزان پیمایش کامیون‌های جدید بیش از یکصدهزار کیلومتر در سال بوده حال انکه متوسط پیمایش کامیون‌های قبلی کمتر از شصت‌هزار کیلومتر در سال است . به یقین با اجرای این طرح چنانچه هم چنان ارتباط آن با طرح پیمایش حفظ گردد این کارایی افزایش خواهد یافت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.